vespaman skrev:
Fast sådär har det ju hållts på hela tiden. I 15 år.
Seeing is believing liksom.

Här är ett mothugg;
[länk]

Dom andra lär ju inte heller lägga sig ner o dö.

Men visst är det bra att det försöks, bara inget att vänta på.
Det är ju bra att de utvecklar nytt, sen visar det sig om det är något att ha och om tillräckligt många som ställer sig bakom det. Något nytt som slår genom skulle ju behövas.
 
Fibaro dörrsensor bråkar med mig.
Nu börjar jag känna mig riktigt dum...

Förutsättningar:
Monterad dörrsensor med tempgivare
Vera lite med nya betafirmware.
Veran tillfälligt monterad och ansluten tillräckligt nära sensorn.

Sensorn har varit i bruk, men ej konfigureras om sedan tempgivaren monterades. Jag har därför exkluderar den och försöker nu på nytt inkludera den, vilket är stört omöjligt.
Har någon lyckats och skulle jag kunna be om en mycket tydlig step by step instruktion?
Först fick jag upp den som två motiondetectors. Nu har jag nollat och den vill inte alls bli igenkänd av Veran...


Mvh

David
 
Dom där jäv... Sensorerna har jag bråkat med i sinne själv. Nu ligger dom i bitar på skrivbordet och hånar mig. Satte dit aeons modell som fungerade direkt vid installation och har varit driftsäkra i ca ett halvår nu. Fibaros ger jag en etta i betyg iaf om dom ska kopplas in med veran
 
Är det lika omöjligt med en Fibaro controller eller jävlas det bara med Vera?
 
Jag inkluderade dörrsensorn ett antal gånger för några dagar sen, jag klickade på bägge TMP-brytarna samtidigt tills den hittades i min HC2, blev nog 4-8 klick per aktivering.
Bara och tok-klicka tills den hittas.
 
Till hc2 funkar dörrsensorerna jag installerat klockrent och direkt.
Ta bort dem ut vera, sen reseta dem med stegen som står i manualen. Montera ihop den konplett. Sätt i inlärning på vera och tryck på knappen under sensorn några gånger.
 
Den är uppklistrad sedan länge. Kan den tas loss och återmonteras med samma klisterremsa? Jag lever i tron att knappen under är seriekopplad med den intill batteriet. Om så vore det smidigt att slippa ta loss den. Får se om jag lyckas hitta hur enheten resetas..
 
dadid skrev:
Den är uppklistrad sedan länge. Kan den tas loss och återmonteras med samma klisterremsa? Jag lever i tron att knappen under är seriekopplad med den intill batteriet. Om så vore det smidigt att slippa ta loss den. Får se om jag lyckas hitta hur enheten resetas..
There is one way to reset the Fibaro Door/Window Sensor. The
procedure cleans its EPROM memory, including the main controller
and Z-Wave network data.
To reset the Fibaro Door/Window Sensor please follow below
instructions:
1)
Take off the Sensor's cover and remove battery. Make sure the
TMP button is intact.
2)
Touch the Sensor's body with a magnet,
3)
Insert the battery,
4)
Remove the magnet from the Sensor's body,
5)
Remove the battery
6)
Re-install the battery,
7)
Reset will be confirmed by double LED blink

Där har du hur du ska göra. Och ja knapparna är seriekopplade.
 
Toppen. Tack. Funkade!

Nu dags att ta tag i Smoke Sensor...
 
dadid skrev:
Jag lever i tron att knappen under är seriekopplad med den intill batteriet. Om så vore det smidigt att slippa ta loss den. Får se om jag lyckas hitta hur enheten resetas..
Så fattar jag det också. Även jag har haft problem med inkludering av Fibaros dörr-sensor.

Såhär ser min lösning ut:

1) Montera locket efter att ha dragit ut pappersremsan vid batteriet.

2) Trippelklicka räcker inte på brytaren på undersidan. Man måste klicka 6-9 gånger kanske.
 
Problemet för min del är att dom sensorer jag har verkar tappa kontakten efter ett tag och dom går tillbaka till "waiting for wakeup to configure device" lite när dom känner för det.
 
råttboet skrev:
Problemet för min del är att dom sensorer jag har verkar tappa kontakten efter ett tag och dom går tillbaka till "waiting for wakeup to configure device" lite när dom känner för det.
Vad händer om du trippelklickar på knappen då?
 
Nyfniken skrev:
Så fattar jag det också. Även jag har haft problem med inkludering av Fibaros dörr-sensor.

Såhär ser min lösning ut:

1) Montera locket efter att ha dragit ut pappersremsan vid batteriet.

2) Trippelklicka räcker inte på brytaren på undersidan. Man måste klicka 6-9 gånger kanske.
Trippelklick är en myt! :) Jag upplever att det sällan räcker med trippelklick, oavsett vad det är för zwave device. 6-8 klick om inklusion rekommenderar socialstyrelsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.