1 347 825 läst ·
5 347 svar
1348k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Fast sådär har det ju hållts på hela tiden. I 15 år.
Seeing is believing liksom.
Här är ett mothugg;
http://www.electronics-eetimes.com/...gainst-thread.html?cmp_id=7&news_id=222921763
Dom andra lär ju inte heller lägga sig ner o dö.
Men visst är det bra att det försöks, bara inget att vänta på.
Seeing is believing liksom.
Här är ett mothugg;
http://www.electronics-eetimes.com/...gainst-thread.html?cmp_id=7&news_id=222921763
Dom andra lär ju inte heller lägga sig ner o dö.
Men visst är det bra att det försöks, bara inget att vänta på.
Det är ju bra att de utvecklar nytt, sen visar det sig om det är något att ha och om tillräckligt många som ställer sig bakom det. Något nytt som slår genom skulle ju behövas.vespaman skrev:
Fibaro dörrsensor bråkar med mig.
Nu börjar jag känna mig riktigt dum...
Förutsättningar:
Monterad dörrsensor med tempgivare
Vera lite med nya betafirmware.
Veran tillfälligt monterad och ansluten tillräckligt nära sensorn.
Sensorn har varit i bruk, men ej konfigureras om sedan tempgivaren monterades. Jag har därför exkluderar den och försöker nu på nytt inkludera den, vilket är stört omöjligt.
Har någon lyckats och skulle jag kunna be om en mycket tydlig step by step instruktion?
Först fick jag upp den som två motiondetectors. Nu har jag nollat och den vill inte alls bli igenkänd av Veran...
Mvh
David
Nu börjar jag känna mig riktigt dum...
Förutsättningar:
Monterad dörrsensor med tempgivare
Vera lite med nya betafirmware.
Veran tillfälligt monterad och ansluten tillräckligt nära sensorn.
Sensorn har varit i bruk, men ej konfigureras om sedan tempgivaren monterades. Jag har därför exkluderar den och försöker nu på nytt inkludera den, vilket är stört omöjligt.
Har någon lyckats och skulle jag kunna be om en mycket tydlig step by step instruktion?
Först fick jag upp den som två motiondetectors. Nu har jag nollat och den vill inte alls bli igenkänd av Veran...
Mvh
David
Dom där jäv... Sensorerna har jag bråkat med i sinne själv. Nu ligger dom i bitar på skrivbordet och hånar mig. Satte dit aeons modell som fungerade direkt vid installation och har varit driftsäkra i ca ett halvår nu. Fibaros ger jag en etta i betyg iaf om dom ska kopplas in med veran
Jag inkluderade dörrsensorn ett antal gånger för några dagar sen, jag klickade på bägge TMP-brytarna samtidigt tills den hittades i min HC2, blev nog 4-8 klick per aktivering.
Bara och tok-klicka tills den hittas.
Bara och tok-klicka tills den hittas.
Till hc2 funkar dörrsensorerna jag installerat klockrent och direkt.
Ta bort dem ut vera, sen reseta dem med stegen som står i manualen. Montera ihop den konplett. Sätt i inlärning på vera och tryck på knappen under sensorn några gånger.
Ta bort dem ut vera, sen reseta dem med stegen som står i manualen. Montera ihop den konplett. Sätt i inlärning på vera och tryck på knappen under sensorn några gånger.
Den är uppklistrad sedan länge. Kan den tas loss och återmonteras med samma klisterremsa? Jag lever i tron att knappen under är seriekopplad med den intill batteriet. Om så vore det smidigt att slippa ta loss den. Får se om jag lyckas hitta hur enheten resetas..
There is one way to reset the Fibaro Door/Window Sensor. Thedadid skrev:
procedure cleans its EPROM memory, including the main controller
and Z-Wave network data.
To reset the Fibaro Door/Window Sensor please follow below
instructions:
1)
Take off the Sensor's cover and remove battery. Make sure the
TMP button is intact.
2)
Touch the Sensor's body with a magnet,
3)
Insert the battery,
4)
Remove the magnet from the Sensor's body,
5)
Remove the battery
6)
Re-install the battery,
7)
Reset will be confirmed by double LED blink
Där har du hur du ska göra. Och ja knapparna är seriekopplade.
Så fattar jag det också. Även jag har haft problem med inkludering av Fibaros dörr-sensor.dadid skrev:
Såhär ser min lösning ut:
1) Montera locket efter att ha dragit ut pappersremsan vid batteriet.
2) Trippelklicka räcker inte på brytaren på undersidan. Man måste klicka 6-9 gånger kanske.
Trippelklick är en myt!Nyfniken skrev: