1 341 957 läst ·
5 347 svar
1342k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Universalsensorn är endast en sensor, utgångarna speglar endast ingångarna som jag förstår det hela. Jag använder den endast som sensor (via potentialfritt relä) för att få in larmstatusen i Vera. Av- och pålarmning sköter jag som vanligt.Andper skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Det hjälpte inte för mig att väcka manuellt. Mottagningen blev för dålig. Den funkar sporadiskt i fasadskåpet men jag behöver trycka in nån form av device i närheten för att förlänga.kpeson skrev:
Funderar ev också på att borra genom skåp och vägg för att placera enheten i garaget. Kan på så sätt enklare mata den med el i framtiden.
Redigerat:
Har samma funderingar..Har flyttat en Everspring brytare tillfälligt ut i garaget och flyttat in NorthQn i garaget men det verkar inte hjälpa.
Värdet jag får in när jag pollar manuellt verkar dock stämma bra med den verkliga förbrukningen.
Vad gör jag för fel,eller kan det vara fel på mätaren?
Värdet jag får in när jag pollar manuellt verkar dock stämma bra med den verkliga förbrukningen.
Vad gör jag för fel,eller kan det vara fel på mätaren?
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Vad händer om du sätter den till att vakna varje sekund och polla var 30e sek?kpeson skrev:
@phl
Jag hade samma problem som du upplever när jag skulle koppla in min andra dimmer som används som scene controller. Efter en stund dök det bara upp i Vera, troligtvis efter några omstarter och knappklickningar.
Mina inställningar ser ut på följande sätt:
Samt associationen till Vera:
I PLEG så triggar jag på "LastSceneID":
Och i Conditions så gör jag följande:
Det fungerar helt ok så länge jag bara använder väggknappen för att styra mina 4 olika scener jag har uppsatta. Det problem jag har i dagsläget är att LastSceneId kan vara ett gammalt värde och därmed true i PLEG och triggern inte fungerar. Tänkte testa i kväll att spara ner LastSceneTime i en VariableContainer och matcha det i kombination med LastSceneId. Då borde den "alltid" trigga om det kommer ett sceneid från dimmern.
Troligtvis så är det helt bak och fram, men jag kan inte komma på något bättre sätt att göra det på i nuläget.
/Martin
Jag hade samma problem som du upplever när jag skulle koppla in min andra dimmer som används som scene controller. Efter en stund dök det bara upp i Vera, troligtvis efter några omstarter och knappklickningar.
Mina inställningar ser ut på följande sätt:
Samt associationen till Vera:
I PLEG så triggar jag på "LastSceneID":
Och i Conditions så gör jag följande:
Det fungerar helt ok så länge jag bara använder väggknappen för att styra mina 4 olika scener jag har uppsatta. Det problem jag har i dagsläget är att LastSceneId kan vara ett gammalt värde och därmed true i PLEG och triggern inte fungerar. Tänkte testa i kväll att spara ner LastSceneTime i en VariableContainer och matcha det i kombination med LastSceneId. Då borde den "alltid" trigga om det kommer ett sceneid från dimmern.
Troligtvis så är det helt bak och fram, men jag kan inte komma på något bättre sätt att göra det på i nuläget.
/Martin
Är det någon som har en susning om hur man hämtar upp device properties som vera har i sitt minne. dvs inte polla enheten direkt på detta sätt: luup.variable_get("urn:schemas-upnp-org:device
immableLight:1","LastSceneTime", dimmer).
Kör jag detta så returnerar Fibarodimmern i fråga ingenting, men tittar jag i Vera på device properties så finns värdet jag vill komma åt.
Tack på förhand
/Martin
Kör jag detta så returnerar Fibarodimmern i fråga ingenting, men tittar jag i Vera på device properties så finns värdet jag vill komma åt.
Tack på förhand
/Martin
Tack så mycket för skärmskjuten -- hade inte pillat in associeringen till grupp-ID 3. När jag gjorde det dök LastSceneId och lite annat smått och gott upp.martinholmin skrev:
Hmmm, SceneId 22 är när du håller in knappen länge. Kan det vara så att du inte har konfigurerat monostabilt läge? Dinnern skall vara det som standard, men om du konfigurerat värdet annorlunda och sedan tagit bort parametern så kan det ligga kvar och skräpa.
Redigerat:
Tycker det är alldeles för dåligt med reor och kampanjer på z-wave produkter
Eller så kanske det bara är bra för plånboken, så man inte köper för mycket.
Ang. NorthQ läsaren så verkar min fungera rätt bra nu med standardvärdena.
Att göra scener i Fibaro tycker jag dock är ett mindre helvete
Eller så kanske det bara är bra för plånboken, så man inte köper för mycket.
Ang. NorthQ läsaren så verkar min fungera rätt bra nu med standardvärdena.
Att göra scener i Fibaro tycker jag dock är ett mindre helvete
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Ska ta och slänga in en beställning innan helgen. Vill bara dubbelkolla en sak.
Som jag fattat det går det fint att koppla in en Fibaro brytare/dimmer bakom ett vanligt vägguttag. Om man har ett dubbeluttag förmodar jag att båda uttagen påverkas av brytaren/dimmern, eller går det att koppla på något smart sätt så att ett av uttagen alltid har ström?
Som jag fattat det går det fint att koppla in en Fibaro brytare/dimmer bakom ett vanligt vägguttag. Om man har ett dubbeluttag förmodar jag att båda uttagen påverkas av brytaren/dimmern, eller går det att koppla på något smart sätt så att ett av uttagen alltid har ström?