Nån som har råkat utför att man lägger till 2x1.5 relä men då man bara ska använda den ena så raderar man den andra men då dyker den upp efter en stund igen.

@Andper
Du skall inte kunna radera den ena. Men man kan alltid "pinna" dom enheter man vill se på dashboarden.

@hek

Så alltså var det dumt att montera den med dubbla relä när man bara ska använda ett då den syns i tex iPhone som en ljuskälla

Nja, det hade inte spelat någon roll. Med singelrelät från Fibaro så dyker det upp en virtuell enhet i stället.
Det är ganska sällan jag styr något från telefonen, dels för att det inte finns någon riktigt bra app för iPhone/iPad ännu. Automator.app är nog det bästa alternativet och i den kan man gömma enheter.

En riktigt fin sak med Automator.app är hur enkelt man kan skicka push notifications till sin telefon. Ganska behändigt om man vill trimma in scheman som har beroenden på soluppgång/solnedgång/temperatur etc.

martinholmin skrev:
Nja, det hade inte spelat någon roll. Med singelrelät från Fibaro så dyker det upp en virtuell enhet i stället.
Det är ganska sällan jag styr något från telefonen, dels för att det inte finns någon riktigt bra app för iPhone/iPad ännu. Automator.app är nog det bästa alternativet och i den kan man gömma enheter.

En riktigt fin sak med Automator.app är hur enkelt man kan skicka push notifications till sin telefon. Ganska behändigt om man vill trimma in scheman som har beroenden på soluppgång/solnedgång/temperatur etc.
Men 2x1,5-brytaren har väl även den en virtuell utgång så då blir det tre enheter som dyker upp i kontrollern?

Har konstaterat att det är en tråd med 24V som går fram till vippbrytaren som styr garageporten. Kan man göra nåt med en gömd brytare eller behöver samtliga ha 230V för att funka?

Enligt manualen kan du driva den med:

110 - 230 V AC ±10% 50/60Hz
24-60V DC ±10%

Så det borde funka om det är 24VDC.

hek skrev:
Enligt manualen kan du driva den med:

110 - 230 V AC ±10% 50/60Hz
24-60V DC ±10%

Så det borde funka om det är 24VDC.
Det är ju toppen isf. Ska hämta mitt paket lite senare så då blir det till att testa ikväll. :)

Då borde jag förhoppningsvis även kunna byta ut den väggbrytaren mot en dubbel och låta den andra knappen verka som virtuell och styra belysningen med denna, trots att det bara går 24VDC fram.

Freddan101 skrev:
Men 2x1,5-brytaren har väl även den en virtuell utgång så då blir det tre enheter som dyker upp i kontrollern?
Minns jag inte fel så har den ingen virituell ingång utan de 2 ingångarna styr vardera reläutgång

Andper skrev:
Minns jag inte fel så har den ingen virituell ingång utan de 2 ingångarna styr vardera reläutgång
Ajdå, fick för mig efter att läsa och frågat här i tråden att båda Fibaros brytare samt dimmer har virtuella ingångar.

Jaja, får kolla lite mer ikväll och annars köpa på mig några 3W-brytare. De finns andra väggbrytare som behöver 1x1,5-puckar. :)

Freddan101 skrev:
Ajdå, fick för mig efter att läsa och frågat här i tråden att båda Fibaros brytare samt dimmer har virtuella ingångar.

Jaja, får kolla lite mer ikväll och annars köpa på mig några 3W-brytare. De finns andra väggbrytare som behöver 1x1,5-puckar. :)

Jag var helt säker på att jag läst detsamma, men i formen att ingång två gick att parametersätta för att agera som ingång för scentriggning utan påverka relä 2, men efter en blick i manualen http://www.fibaro.com/manuals/en/FG...kW/FGS221-Relay-Switch-2x1.5kW-en-2.1-2.3.pdf hittade jag inget om det.

Freddan101 skrev:

Men ska du ante använda relä2 så bör du kunna använda s2 ingången som en virituell knapp

Freddan101 skrev:
Tidigare så dök det upp tre. I samband med den senaste Vera uppdateringen så syns bara två.

martinholmin skrev:
Tidigare så dök det upp tre. I samband med den senaste Vera uppdateringen så syns bara två.
Gick det att använda alla tre eller var det en bug som nu är rättad?

@Freddan
Dom exponerade bara lite väl mycket av den bakomliggande implemnataionen innan som bygger på en förälder med flera barn-enheter (det lät konstigt) för att hålla samman enheten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.