1 341 975 läst ·
5 347 svar
1342k läst
5,3k svar
Z-wave in da haus - Hemautomation
Nja, det hade inte spelat någon roll. Med singelrelät från Fibaro så dyker det upp en virtuell enhet i stället.
Det är ganska sällan jag styr något från telefonen, dels för att det inte finns någon riktigt bra app för iPhone/iPad ännu. Automator.app är nog det bästa alternativet och i den kan man gömma enheter.
En riktigt fin sak med Automator.app är hur enkelt man kan skicka push notifications till sin telefon. Ganska behändigt om man vill trimma in scheman som har beroenden på soluppgång/solnedgång/temperatur etc.
Det är ganska sällan jag styr något från telefonen, dels för att det inte finns någon riktigt bra app för iPhone/iPad ännu. Automator.app är nog det bästa alternativet och i den kan man gömma enheter.
En riktigt fin sak med Automator.app är hur enkelt man kan skicka push notifications till sin telefon. Ganska behändigt om man vill trimma in scheman som har beroenden på soluppgång/solnedgång/temperatur etc.
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Men 2x1,5-brytaren har väl även den en virtuell utgång så då blir det tre enheter som dyker upp i kontrollern?martinholmin skrev:Nja, det hade inte spelat någon roll. Med singelrelät från Fibaro så dyker det upp en virtuell enhet i stället.
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Har konstaterat att det är en tråd med 24V som går fram till vippbrytaren som styr garageporten. Kan man göra nåt med en gömd brytare eller behöver samtliga ha 230V för att funka?
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Det är ju toppen isf. Ska hämta mitt paket lite senare så då blir det till att testa ikväll.hek skrev:
Då borde jag förhoppningsvis även kunna byta ut den väggbrytaren mot en dubbel och låta den andra knappen verka som virtuell och styra belysningen med denna, trots att det bara går 24VDC fram.
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg
Ajdå, fick för mig efter att läsa och frågat här i tråden att båda Fibaros brytare samt dimmer har virtuella ingångar.Andper skrev:
Jaja, får kolla lite mer ikväll och annars köpa på mig några 3W-brytare. De finns andra väggbrytare som behöver 1x1,5-puckar.
Freddan101 skrev:
Jag var helt säker på att jag läst detsamma, men i formen att ingång två gick att parametersätta för att agera som ingång för scentriggning utan påverka relä 2, men efter en blick i manualen http://www.fibaro.com/manuals/en/FG...kW/FGS221-Relay-Switch-2x1.5kW-en-2.1-2.3.pdf hittade jag inget om det.
Men ska du ante använda relä2 så bör du kunna använda s2 ingången som en virituell knappFreddan101 skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 659 inlägg