Hej.
I vårat hus som vi flyttade in i i Februari är yttertrappan i dåligt skick. Delarna närmast stegen och särskillt i hörnen håller på att falla sönder. Lyfter man på täckstenarna så ligger det smul under dem. Sista bilden visar undersidan och där finns en vit utfällning som vad jag förstår kan ha att göra med fuktvandring genom trappen mot undersidan och saltutfällning.

Finns det möjligheter att reparera trappen?
Hittade en beskrivning här, men vet inte om den går att tillämpa på mitt problem:

http://www.dinbyggare.se/artiklar/artikel.asp?docid=183

• DSCF2000.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • DSCF2001.jpg
    Skapa konto
  • DSCF2002.jpg
    Skapa konto
  • DSCF2003.jpg
    Skapa konto
Gör det själv-tidningen har samma reportage ang. reparation av betongtrapp i ungefär var tredje nummer. Vår trapp är liksom helgjuten, men ihålig inuti och full med fukt. Den håller på att spricka rejält och jag ser ingen möjlighet att laga den ordentligt. Kommer nog riva och bygga helt nytt i trä.

När jag börjar pilla i det trasiga så kommer jag bara längre och längre in, som sand som faller sönder.

Att döma av antalet svar jag fick verkar det inte finnas någon större möjlighet att få ordning på det alltså.
De sökningar jag gör hittar mest information om källartrappor i betong och det känns inte riktigt som det är samma som vårt problem. Hittar en produkt som heter marmocit som man kan klä in trappen med, men det känns också lite vanskligt att klä in dålig betong.
Våra grannar säger att de i flera år har försökt få tag på någon som kan riva deras trapp så de kan bygga en i trä, men företagen vill inte ta sig ann det.
Slutar väl då helt enkelt med att man får låta trappen brytas ned av naturen och börja använda källaringången istället. Om 200 år kanske man kan bygga ny trapp:D
Nu ska jag också gå ut och pilla i trappen och se hur mycket sand jag har. Kanske försöker jag smälla in någon fog mellan stenarna på ovansidan iaf för att hindra att det rinner ned regnvatten i konstruktionen.

Den långa biten med "hajfenan" borde vara en gammal lagning som lossnat. Det finns ställvis hårt material direkt under täckstenarna och ställvis sand ungefär 3 cm innan hårt material.
Borde jag inte kunna ta bort stenarna och gjuta på en stor kaka av betong, sedan lägga på stenaran igen och så är allt frid och fröjd? Det trixiga borde bli att få tillräckligt jämnt, så det inte glipar för mycket mellan stenarna?

• DSCF2013.jpg
    Skapa konto
  • DSCF2014.jpg
    Skapa konto
  • DSCF2015.jpg
    Skapa konto
Hej låneslav!
Vet du vad?! Jag tror att du har rätt i dina värsta farhågor! Trappan är slut och trött! Förkorta dess lidande och bygg en ny!
Laga halvtrasigt blir bara halvbra.
Sorry. Johan

jag tror den går att rädda även om en nybyggnation skulle vara att föredra. Du kan ju borra hål och slå in spikplugg halvvägs där du ska mura igen "kakorna" och även prima kontaktytan på så sätt får du en sorts armering. Då kommer det att sitta kvar...men det är ju lite pill jobb. Men behöver inte kosta många kronor. Sen kanske lite sockelfärg eller nått på ytorna som inte är "gång-ytor"?!
Lycka till
/
M

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.