B bengtsbox skrev:
Hej!
Jag hade ju frågor tidigare i denna tråd. Så här gjorde jag i slutändan. Jag valde att att sätta en 70x28 i hörnet. Innanför sitter två spikreglar som täcker hörnet. 70x28an samt panelen skruvas i dessa. Då huset ligger nära havet hade jag en 1mm plåt vikt mellan spikreglarna och panel/hörnlist. Rostfri A4 skruv.

Runt fönsterna hade jag 56x28 lister vilka skruvades in i spikreglarna.
Allt målat med tjärvitrol. Jag hade hakfalspanel (även kallad z-panel) där nederkanten har droppnos. Skicka mig ett meddelande ifall du vill veta var jag köpt den. Tips. Eftersom tjärvitrolen är rinnig och torkar långsamt så skruvade jag upp och målade översta biten efter hand. När allt var uppskruvat målade jag färdigt panelen. Funkade finfint.
Hittade ingen bra bild på hörnet men nedan får duga just nu. Nu är panelen målad en andra gång.

Lite annat;
Vita förrådsdörren i bakgrunden är bara en byggdörr som jag nu skall byta till en där jag sätter stående panel, också målad med tjärvitrol. Jag hoppas det kommer bli bra.

Tjärvitrol bör målas på finsågad yta. Listerna klöv jag från bredare brädor.

Varför skruva och inte använda skruvpistol? Det tar lite längre tid men fördelen är att det är väldigt lätt att lossa samt att du kan använda rostfritt. Att ha infällda hörn som jag valt tar klart längre tid. Jag skulle inte haft råd att betala en snickare för det.

Att enbart ha en 28x28 tycker jag ser för klent ut. Vidare finns det risk att den inte håller formen.
Hoppas detta gav lite ideer tiłl ett alternativ till 28x28 hörnlist
[bild]
Säkert jag som legat för länge i solen men får inte ihop det hur hörnet är konstruerat. Ser ut som en 28x28 på bilden men förstår ej hur den är spikad i en bakomliggande 70x28. Kan TS eller någon vänlig själ vara snäll och förklara 😅
Är pågång med fasad själv och har bara denna nöt kvar att knäcka!

Allt står skrivet i tråden om du läser hela

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.