1 390 läst ·
6 svar
1k läst
6 svar
Ytterligare cirkulationspump?
Jag har idag en cirulationspump till huset och allt är frid och fröjd. Nu håller jag på att bygga ut huset och undrar om befintlig pump klarar av att driva även den nya delen. Finns det några schabloner eller bra sätt att räkna ut när/om man behöver sätta in ytterligare en pump i serie med radiatorerna till den nya tillbyggnaden?
Redigerat:
Hej!
Eftersom pumpar sällan är underdimensionerade kanske det fungerar.
Men frågan är ju hur stor tillbyggnaden är i förhållande till befintlig byggnad, hur många nya radiatorer? Flera plan? Rörlängder? Osv.
Annars är det väl något som en konsult kan beräkna.
Vill du inte göda honom så kan du chansa... Blir det för kallt i vinter får du byta pumpen till en större.
Annars finns det nog lite länkar och schabloner här på forumet och på "Nätet".
Eftersom pumpar sällan är underdimensionerade kanske det fungerar.
Men frågan är ju hur stor tillbyggnaden är i förhållande till befintlig byggnad, hur många nya radiatorer? Flera plan? Rörlängder? Osv.
Annars är det väl något som en konsult kan beräkna.
Vill du inte göda honom så kan du chansa... Blir det för kallt i vinter får du byta pumpen till en större.
Annars finns det nog lite länkar och schabloner här på forumet och på "Nätet".
Ja, det blir nog lite av chansa. Såg till och med att min befintliga pump går på läge "2" av "3", dvs det finns lite mer att hämta där. Risken finns kanske att det låter mera i huset då, men det kan ju iaf duga i kris under vintern. Det borde klara sig då stammarna i det gamla huset är 1,25" och matningen till det nya blir 1" och lite 22mm. Tillbyggnaden är nästan lika stor som befintligt hus. Vi får se om vi klarar oss med en pump. (Jag har ett par rum med golvvärme också, men de har egna pumpar.
Du har ju dimensioner som självcirkulationssystem så det är nog inga problemdigne skrev:Ja, det blir nog lite av chansa. Såg till och med att min befintliga pump går på läge "2" av "3", dvs det finns lite mer att hämta där. Risken finns kanske att det låter mera i huset då, men det kan ju iaf duga i kris under vintern. Det borde klara sig då stammarna i det gamla huset är 1,25" och matningen till det nya blir 1" och lite 22mm. Tillbyggnaden är nästan lika stor som befintligt hus. Vi får se om vi klarar oss med en pump. (Jag har ett par rum med golvvärme också, men de har egna pumpar.
Klicka här för att svara