Hej, har köpt ett 30-tals timmrat hus som jag ska renovera, just nu är det mesta att rivs. Har plockat bort så jag tagit mig fram till timmringen och noterat att i stort sett alla ytterhörn ser ganska fula ut, som att dom skulle vara fuktskadade. Kan väldigt lite om just timmrade hus, får ny kunskap varje dag. Är det vanligt att det ser ut så här? Var svårt att fånga verkligheten på bild, ser bättre ut på skärmen. Är det något gammalt eller något pågående? Anticimex kommer nästa vecka och gör besiktningen som ingår när man tecknar hemförsäkring så dom får kolla på det men vill ha lite kött på benen innan.

Renoveringsarbete på ett 30-tals timrat hus med synliga fuktskador på träytterhörnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ytterhörn av timrat 30-talshus med tecken på möjlig fuktskada och synlig trästruktur.
Skapa konto
Gammal timrad husvägg med möjliga fuktskador vid ytterhörnen och synliga isoleringsrester mellan stockarna.
Skapa konto

Redigerat:
S Segge skrev:
Hej, har köpt ett 30-tals timmrat hus som jag ska renovera, just nu är det mesta att rivs. Har plockat bort så jag tagit mig fram till timmringen och noterat att i stort sett alla ytterhörn ser ganska fula ut, som att dom skulle vara fuktskadade. Kan väldigt lite om just timmrade hus, får ny kunskap varje dag. Är det vanligt att det ser ut så här? Var svårt att fånga verkligheten på bild, ser bättre ut på skärmen. Är det något gammalt eller något pågående? Anticimex kommer nästa vecka och gör besiktningen som ingår när man tecknar hemförsäkring så dom får kolla på det men vill ha lite kött på benen innan.

[bild] [bild] [bild]
Nu har inte jag något timmerhus men hur långt är takutsprånget? Ser ju ut som att fukt sugits in från knutarna. Är yttersidan panel på eller är det timmer? Annars kan det ju vara något som kommit före panelen kom på.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.