God morron
Någon som vet hur man får tag i nya ytterdörrar
som är 19 höga till en rimlig peng??
Tack på förhand
 
Gokväll.

Gå in på ditt närmaste byggvaruhus, bygghandel eller brädgård.
 
Min närmaste bygghandel har inte rimligt pris på något :-/
Finns det 19 höga i ordinarie sortiment ?

Min dörr verkar förövrigt vara "18,5" ???
 
Det finns en del tillverkare som gör dörrar i udda höjder och jag tror bestämt att det billigaste är att vända sig till någon "av de stora".

Sen kan ett snickeri tillverka dörrar med vilka mått som helst, och du kan beställa det från "de stora" oxå men det blir sällan billigt.

Kan ni inte öka på höjdmåttet på öppningen istället?
 
Tommy_S skrev:
Kan ni inte öka på höjdmåttet på öppningen istället?
Nja, det finns väl max 15 cm man kan öka med, men det ska nog vara en låg dörr på min torpstuga, dock gärna mer isolerad och tätare men en innerdörr på vintern vore kanske en enklare lösning......
 
Haagbard skrev:
... men en innerdörr på vintern vore kanske en enklare lösning......
Ja, ibland är det så!
 
Vi beställde en "låg" dörr.
Har för mig att det var Swedoor.
Blev inte billigt i förhållande till listpriset för en standarddörr.
Kändes lite puckat att betala en massa mer för att få mindre material...
(Jo, jag fattar varför...Economy of scale som engelsmannen skulle sagt)

Men kolla med en snickare. Vi köpte dörrar och fönster till vårt torp av en sådan där gammal snickare på byn.
Ni vet de med tre-fyra fingrar borta ;)

Kostar ungefär som brädgårdens grejer, men man kan bestämma mått, profiler, glas etc helt själv.

Vi är mäkta stolta över vår dörr, så därför lägger jag in en bild...

040215-073.jpg
 
Och vi har innerdörrar också. Likadana, men med hel isolerglasruta istället för spröjsade småglas i kulturglas.
 
Tjusigt, men varför har man isolerglasrutor inomhus ?
 
Lite nomenklaturförbistring bara...

Det är alltså innerdörrar strax innanför ytterdörrarna, för att få en bättre isolering.
Heter inte det innerdörrar också???

Inte innerdörrar som sitter i innerväggar, för där vore det jättekonstigt med isolerglas...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.