U
fremar skrev:
Damn, kan ju nästa tro att det är väldigt salt vatten i den där brunnen hehe.
Exakt, det är verkligen första tanken. Men testerna (iofs länge sedan) anmärkte inte och mänskliga tungan brukar dessutom vara duktig på att detektera salt i dricksvatten. Dessutom har vi ju som tidigare nämnts inga problem med att annat järn rostar av kontakt med det här vattnet.

Får också passa på att tacka för tipsen på andra ugnar. De verkar fina och själv kan jag lägga till Helo (finska) som bygger liknande Harvia men möjligen i lite bättre kvalitet (bara känslan, har inga referenser där). De verkar dock inte satsa så hårt på Sverige, av hemsidan att döma.

Hur som helst är det bara 100% rostfritt som gäller nästa gång. Jag har lyckats hitta ett par hembyggare och det är nog rätt väg att gå i det här länet.

Hej ..
Vill börja med att säga att jag inte jobbar på Harvia men har sålt deras ugnar.
Den sista bilden du la upp visar klart och tydligt att du eldat aldeles för hårt"sprängeldat" (se utåt bucklan på sidan). Det är ju faktiskt stenarna som skall bli varma och värma bastun inte kaminen. Sedan säger du att ingen annan metall rostat i kontakt med ditt brunnsvatten. Hur mycket av den metallen har du värmt upp till över 100 grader??? Du öppnar alla porer i metallen när du eldar och rosten startar lättare. Dom ga: köksspisarna fick man hålla efter rätt rejält med svärta och dyligt samt även byta roster och brännjärn. Så mitt svar är att du inte har en aning om hur man bastar i vedeldad bastu........

ClasseClas
Det var ju synd att man inte får elda i sin bastuugn... Jag har gammal pjäs på landet, ej av fabrikat Harvia, och den både hårdeldas på höst, vinter och vår och mjukeldas på sommaren. Jag har haft landsstället i min ägo i 17 år och jag gissar som jag skrev att ugnen är kring 25 år gammal, kanske 30 till och med.

p1030886xu4.jpg

Ugnen är av enkel konstruktion och ser bedagad ut, men gör verkligen sitt jobb, säkerligen tack vare bra dimensioner på plåten och plåtkvalitén. Jag har väntat i flera år på att ugnen ska rasa ihop, men än är det inte dags. Ett rejält lager med naturliga täljstenar gör att bastuvärmen blir super.

Det är väl klart att man ska kunna elda hårt i sin kamin utan att den rasar ihop. Nu kanske lappmarre har en underdimensionerad ugn så den får jobba extra hårt, men den behöver hu inte rasa ihop efter 4 år för den delen.

Om dagens ugnar är kostoptimerade så får jag också lov att byta till en i rostfritt stål alt. svetsa en själv i corténstål. Det blir ju dyrt att behöva byta ugnen titt som tätt.

U
JVM skrev:
Hej ..
Vill börja med att säga att jag inte jobbar på Harvia men har sålt deras ugnar.
Den sista bilden du la upp visar klart och tydligt att du eldat aldeles för hårt"sprängeldat" (se utåt bucklan på sidan). Det är ju faktiskt stenarna som skall bli varma och värma bastun inte kaminen. Sedan säger du att ingen annan metall rostat i kontakt med ditt brunnsvatten. Hur mycket av den metallen har du värmt upp till över 100 grader??? Du öppnar alla porer i metallen när du eldar och rosten startar lättare. Dom ga: köksspisarna fick man hålla efter rätt rejält med svärta och dyligt samt även byta roster och brännjärn. Så mitt svar är att du inte har en aning om hur man bastar i vedeldad bastu........
Intressant, jag väntade bara på den repliken. Men innan man drar slutsatser av bilden om hur vi bastar och eldar ska man också fundera över hur grovt material som återstår av den där innerugnen.

Naturligtvis bucklade den sig inte speciellt mycket från början men vad du ser nu är ju en burk i plåt så tunn att det skulle gå att peta hål med en mejsel. Ett bevis för att materialet verkligen tunnats ut är att det sällan glödgades första åren. Nu lyser däremot sidor och front vackert ljusrött redan vid lätt eldning. Klart det bucklar sig när så mycket av materialet rostat bort. Det är f ö inga förstärkningar i de ganska stora, plana sidorna och sådan plåt bucklar sig ofta också utan "sprängeldning".

Och ytterhöljet, som började falla i bitar under tredje året, ser jag inte hur man ska kunna elda och basta sönder, väl kylt av sval uppåtströmmande luft som det är.

I övrigt instämmer jag till hundra procent i att det är stenarna som ska värma bastun. Jag bastar inte torrt utan genom att kasta vatten (:-). Det är huvudskälet till att vi/jag bytt ugn flera gånger: jakten på större magasin och smartare konstruerade rökgångar, för att få energin dit den ska och inte direkt från brasan till rummet. Om nu någon undrar över den saken kan jag nämna att den här ugnen fungerat ganska bra på den punkten, åtminstone innan ytterhöljet försvann och innerugnen började helglödgas under eldning.

Angående eldningsteknik är frågan hur stenmagasinet ska kunna förånga vatten om man inte får elda ugnen till över hundra grader. Det blir självklart varmt och stora påfrestningar för plåten i en bastuugn - det är exakt vad ugnen ska vara dimensionerad och materialet valt för - *men* som nämnts flera gånger ovan har våra tidigare ugnar, varav de två föregående byggda i plåt av liknande tjocklekar, överhuvudtaget aldrig rostat så att det rasat flagor på det här viset. Och de eldades precis som den här så hårt som behövs för att få tillräcklig energi i magasinet (snarare hårdare, eftersom utformningen var sämre). Varmvattenberedaren bredvid har stått där i knappt 45 år, blir definitivt över hundra grader och regelbundet nedstänkt på sina punkter men inte ramlar det delar från den för det.

Redigerat:
Harvias vedugnar är ju inte nya på marknaden, de har säkerligen sålts i många tusen exemplar genom åren, så det skulle vara mycket intessant att höra om det är fler på forumet som har erfarenhet, bra eller dålig, från dessa ugnar.
Spontant känns det rätt otroligt om ALLA ugnar ser så illa ut som Lappmarres efter så pass kort tid, då skulle knappast företaget finnas kvar, eller?!

Jag tycker själklart också att den är väldigt rostig, men undrar en sak som inte är helt oviktig. Var är din bastu placerad. Är det vid havet eller vid någon sjö. För det har en viss betydelse. Sen kan vi vara eniga i att det är tunnare gods i bastuugnarna nu än förr i tiden. Det är som att jämföra en Amazon med en v90.

Sedan tror jag att Classeclas agg är ett hemmabygge. Ser ut som ett ga:kassaskåp.
:-)

Innovativa produkter med nästan 60 års erfarenhet
Harvia, som anses vara den moderna finländska bastuns fader, har bedrivit industriell tillverkning av bastuaggregat i nästan 60 år. Harvia står för den överlägset längsta traditionen av aggregatstillverkning i Finland, en tradition som gått vidare obruten från generation till generation. Idag är Harvia en av världens ledande tillverkare av bastuaggregat och exporterar produkter till över 65 länder.
Alltsedan starten har Harvias verksamhet grundat sig på respekt för den årtusendelånga finländska bastutraditionen. Utan att för ett ögonblick glömma traditionerna har Harvia satsat på framtiden, på forskning, produktutveckling och kunnande.
En liten tanke bara. Och nej jag jobbar inte på Harvia.

Lappmare: Vad är det för golv kaminen står på?
Det ser ut som metall? Anledningen till frågan är om det är galvaniska strömmar, så kan en metall som är mindre ädel bli till offeranod.
Det skulle också kunna vara skorstenen, den verkar vara av högre kvalitet än kaminen

Det skulle kunna förklara rosten.

U
Betonggolv och rostfri skorstenspipa. Varmvattenberedaren jag refererat till tidigare står på samma golv och har skorsten i samma material.

JVM: Bastun står vid havet. Men även om vi har en aning bräckt vatten i Bottenviken är det inte direkt så att saltet yr i luften, som på andra sidan..:-). Och som jag skrev tidigare har det aldrig använts havsvatten i bastun. Godstjockleken i innerugnen var förresten inte uppseendeväckande klen från start. Däremot är ytterhöljet verkligen byggt i papperstunn plåt.

Konstigt. Jag nyttjar en jaktstuga där det står ett HARVIA aggregat sedan 4 år. Stenhårt eldande och regnvatten. Inte en rostfläck.

znitz skrev:
Lappmare: Vad är det för golv kaminen står på?
Det ser ut som metall? Anledningen till frågan är om det är galvaniska strömmar, så kan en metall som är mindre ädel bli till offeranod.
Det skulle också kunna vara skorstenen, den verkar vara av högre kvalitet än kaminen

Det skulle kunna förklara rosten.
Fast om det vore galvaniska strömmar från skorstenen (nu när vi vet att det är betonggolv) borde det ha rostat kraftigt runt infästningen av denna, men knappast alls på resten av ugnen.

Som någon annan sa, mycket konstigt.

/ Fredrik

Her er et bilde av vår Harvia fra 2007. Den har holdt seg meget bra. Null rost. Og vi har bastat 2-3 ganger i uken. Vann fra kranen. Nesten aldri torkat av den heller. Holder 80 - 100 grader varme i 5 kvm bastu. Ingen problemer.

• bastuovn 2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.