9 928 läst ·
19 svar
10k läst
19 svar
Skivmaterial i garage?
Sida 1 av 2
Hej, ska byta en innervägg i garaget då den blivit fuktskadad. Det bästa vore att sätta nån typ av OSB skivor för att lätt kunna skruva i väggen efteråt (däck, stegar etc). MEN, är detta tillåtet ur brandsäkerhetssynpunkt? Kommer inte svetsa i garaget. En bil ska stå där och en arbetsbänk. Eller finns det bättre skivor?
Nästa fråga:fallet i garaget är lite galet och efter att en snöig bil kört in så finns det risk att vatten rinner till väggen, därav de nuvarande förstörda gipsen. Planerar att sätta de nya skivorna 1cm över golvet samt att täta mellan golv/vägg. Frågan är, vad ska jag täta med? Har lite planer på att sätt ett vinkeljärn/plast som fästes med silikon... Bra eller dåligt? Eller man ska köra lite fogskum bara?
Nästa fråga:fallet i garaget är lite galet och efter att en snöig bil kört in så finns det risk att vatten rinner till väggen, därav de nuvarande förstörda gipsen. Planerar att sätta de nya skivorna 1cm över golvet samt att täta mellan golv/vägg. Frågan är, vad ska jag täta med? Har lite planer på att sätt ett vinkeljärn/plast som fästes med silikon... Bra eller dåligt? Eller man ska köra lite fogskum bara?
Varför inte sätta en typ av golvlist så att vattnet ej kommer åt väggskivorna?
Denna kan du ju täta mellan golv o list med litta silikon/latex fog.. Kan ju välja en list av modell som går 5-6cm upp mot väggen.
Denna kan du ju täta mellan golv o list med litta silikon/latex fog.. Kan ju välja en list av modell som går 5-6cm upp mot väggen.
Spontant hade jag inte satt de nya skivorna 1 cm över golvet. Om vatten ändå kommer dit trots skydd, list whatever så är det klart bättre att ny gipsskiva skadas än att vattnet går rakt in i syllarna...
Bra poäng, man kanske kan köra OSB ner till golv och gipsen lite ovanför golvet sen nån sorts skydd.Mikael K. skrev:
I pannrummet har jag satt fuktspärr längst ner på väggen och en liten bit ut på golvet, ca 10cm brett på båda ytorna. Har förstärkt skarven med en fiberremsa, och målat totalt 3varv med fuktspärren.
Kommer att göra samma i resten av garaget, och det är just för att slippa de problem du råkat ut för.
Har skivorna stående på golvet, så skarven är inte så bred.
Kommer att göra samma i resten av garaget, och det är just för att slippa de problem du råkat ut för.
Ingen dum idé att köra med fuktspärr. Kör du med vanlig våtrumsspärr? Vad fäste du fiberremsan med?fastmoving? skrev:I pannrummet har jag satt fuktspärr längst ner på väggen och en liten bit ut på golvet, ca 10cm brett på båda ytorna. Har förstärkt skarven med en fiberremsa, och målat totalt 3varv med fuktspärren.
Jodå, vanlig fuktspärr till våtrum. Penslade på ett lager först, innan det torkat helt la jag på fiberremsan och målade ett lager till. väntade sedan till det torkat och målade sista lagret.
La varje lager ganska rikligt, tyckte det var bättre att ta till lite då det ändå är rätt liten yta man målar.
La varje lager ganska rikligt, tyckte det var bättre att ta till lite då det ändå är rätt liten yta man målar.