TRJBerg
Behöver få ett duschdraperi till ett av mina badrum. Det ska gå runt badkaret och fästas i taket. Takhöjden är ca 3 m.
Tänker mig en duschstång hängande från taket i någonslags stänger. (Utgår ifrån att skena i taket är uteslutet.)
Har googlat lite men hittar inget passande, bl a m t p takhöjden.
Några tips eller länkar?
Bif bild.
Badrum med vitt kakel, ett badkar med blandare och duschslang, och tvättmaskin ovanpå torktumlare. Takrörsynliga, ingen duschstång.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

TRJBerg
Kan tillägga att "omkretsen" av duschdraperistången (typ) måste troligen vara ca 110cm x 200cm. (Har inte mätt just nu.) Badkaret är stort.

Satsuki
Skena/stång som fästes i väggen en bit ner?

TRJBerg
Satsuki Satsuki skrev:
Skena/stång som fästes i väggen en bit ner?
Det var det jag ville undvika. Förutom perforering av tätskiktet så är det risk för spräckt kakel Dessutom så finns risk att någon drar i draperiet/stången och orsakar spräckt kakel el liknande.
Typ när någon ramlar.

Det är ju bara våtzon upp till 2 meters höjd. Gör det något om man sätter några skruvar enligt konstens alla regler över den höjden?

Jag skulle ha satt en vinklad skena med ändarna fästa i väggen och en wire, stång eller liknande som håller upp hörnet.

Redigerat:
  • Gilla
Satsuki
  • Laddar…
TRJBerg
useless useless skrev:
Det är ju bara våtzon upp till 2 meters höjd. Gör det något om man sätter några skruvar enligt konstens alla regler över den höjden?

Jag skulle ha satt en vinklad skena med ändarna fästa i väggen och en wire, stång eller liknande som håller upp hörnet.
Då syftar du på ett "hemmabygge"? Har inte hittat någon sats med passande (stora) mått.

TRJBerg TRJBerg skrev:
Dessutom så finns risk att någon drar i draperiet/stången och orsakar spräckt kakel el liknande.
Typ när någon ramlar.
Det behöver du inte vara orolig för.
*Alla* ringar/krokar till duschdraperier är klena just för att undvika den risken.

Dvs, det är redan någon som har tänkt på det problemet och löst det.

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Jag har inte någon bra bild, men i lägenheten har vi något liknande denhär:
[länk]

Den fungerar utmärkt och är inte orginalstången tillräckligt lång för er så bör den ju gå att ersätta med ett annat rör i samma diameter.
Tja, då är det ingen större nytta med just den då i stort sett allt måste bytas ut mot egentillverkat. (Pga måtten.)

TRJBerg
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
[länk]
180x80 är största jag hittar
Ja en sådan hittade jag inte (fast den är för liten). Men med den prislappen så är egenkonstruktion attraktiv.

TRJBerg
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Det behöver du inte vara orolig för.
*Alla* ringar/krokar till duschdraperier är klena just för att undvika den risken.

Dvs, det är redan någon som har tänkt på det problemet och löst det.
Det har du rätt i. Fast jag kan ge mig fan på att någon siktar på stången...

TRJBerg
Iofs kanske en lösning är att kolla med en rörmokare? Typ kopparrör plus lite jobb.

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Satsuki
TRJBerg TRJBerg skrev:
Iofs kanske en lösning är att kolla med en rörmokare? Typ kopparrör plus lite jobb.
Det låter riktigt snyggt! Passar stilen i badrummet 👍

• Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.