Vi håller också på med Ekeby, skall bygga på Myresjö-tomt. Tänkte ev. byta plats på tvättstuga och gästrummet. och bygga ihop garaget på gaveln vid tvättstugans nya placering.
Har fått pris på golvvärme +25,000. Låter snuskigt mycket tycker jag, med tanke på att alla radiatorer, rördragning försvinner mm. Kan det vara rimligt?
Vi planerar dock att köpa stomrest och beställa platta och annat direkt från resp entreprenör.
Skall snart på möte med säljaren och reda ut alla tillägg/avdrag. Vad drar han av egentligen, sitt netto eller bruttopris för t.ex vitvaror?
Har dock förstått att de stora pengarna ligger i montagearbetet.
Har fått pris på golvvärme +25,000. Låter snuskigt mycket tycker jag, med tanke på att alla radiatorer, rördragning försvinner mm. Kan det vara rimligt?
Vi planerar dock att köpa stomrest och beställa platta och annat direkt från resp entreprenör.
Skall snart på möte med säljaren och reda ut alla tillägg/avdrag. Vad drar han av egentligen, sitt netto eller bruttopris för t.ex vitvaror?
Har dock förstått att de stora pengarna ligger i montagearbetet.
Nej, enligt vår säljare är det inte standard!
Men troligtvis lägger vi ut det själva när plattan byggs.
Jag tycker det är märkligt att alla säljare har olika uppgifter och att det skall va så svårt att få en prislista med tillval/fråndrag.
Annars har det gått smidigt så långt, vi skall bygga på F-märkt mark, ligger bredvid K-märkt gård, så det innebär vissa restriktioner, t.ex är röd stående panel och rött tegeltak ett krav. Taklutningen skiljde några grader på Ekeby mot vad som stod i tomt-planen men för en gångs skull verkar myndigheten relativt mänsklig och flexibel så det var inga bekymmer.
Men troligtvis lägger vi ut det själva när plattan byggs.
Jag tycker det är märkligt att alla säljare har olika uppgifter och att det skall va så svårt att få en prislista med tillval/fråndrag.
Annars har det gått smidigt så långt, vi skall bygga på F-märkt mark, ligger bredvid K-märkt gård, så det innebär vissa restriktioner, t.ex är röd stående panel och rött tegeltak ett krav. Taklutningen skiljde några grader på Ekeby mot vad som stod i tomt-planen men för en gångs skull verkar myndigheten relativt mänsklig och flexibel så det var inga bekymmer.
Tänkte bara rätta mig själv angående priset i Göteborg, 1785 i grundutförande. Men som sagt, då tillkommer bland annat dryga 25 för golvvärme, som enligt vår säljare inte är standard... Varför har inte Myresjö prislistor? För att allt är tydligen en förhandlingssak. Jag blir så trött...
LenaW skrev:
Hej Lena W!
Hur långt har ni kommit, är det problem med att få rätt pris??
Mvh Sofia
Hej Sofia,
Problemet ligger hos kommunen, de godkänner inte Melodi (för brett), inte Prästgården (fel tak), så nu håller vi på att ritar på Pilegården och på Ljusgården. Sedan blir jag lite irriterad på att "standard" varierar beroende på var man bygger eller vilken säljar man har.
Hur går det med erat hus?
Soliga hälsningar
Lena
Problemet ligger hos kommunen, de godkänner inte Melodi (för brett), inte Prästgården (fel tak), så nu håller vi på att ritar på Pilegården och på Ljusgården. Sedan blir jag lite irriterad på att "standard" varierar beroende på var man bygger eller vilken säljar man har.
Hur går det med erat hus?
Soliga hälsningar
Lena
Mycket irriterande med byråkrati på kommunvis >
Tycker också det är märkligt det här med standard/icke standard som skiljer ordentligt mellan olika orter i Sverige..undrar vad det beror på, kan det vara så att olika försäljare jobbar på olika sätt med olika "paketlsöningar".. hmm vem vet??
Vårt bygge framskrider och det börjar skönjas att det kommer att bli ett hus
mkt roligt, vill att det skall bli klart NU!!
Såhär långt är vi otroligt nöjda med MH som skött allt perfekt och vi har en mkt bra byggledare.
Håller tummarna för er och hoppas det löser sig.
Mvh Sofia (från ett molnligt Skåne)
;D
Tycker också det är märkligt det här med standard/icke standard som skiljer ordentligt mellan olika orter i Sverige..undrar vad det beror på, kan det vara så att olika försäljare jobbar på olika sätt med olika "paketlsöningar".. hmm vem vet??
Vårt bygge framskrider och det börjar skönjas att det kommer att bli ett hus
Såhär långt är vi otroligt nöjda med MH som skött allt perfekt och vi har en mkt bra byggledare.
Håller tummarna för er och hoppas det löser sig.
Mvh Sofia (från ett molnligt Skåne)
;D
Klicka här för att svara