176 326 läst ·
1 785 svar
176k läst
1,8k svar
YEEEEEEESSSS!
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Din bergvärmepump måste ha stöd för det men jag tror även det finns möjlighet koppla frikylan seperat förbi bergvärmepumpen men det låter jag vara osagt. Jag ska själv börja titta på detta snart så jag ska relina skorstenen för FTXB Bengt65 skrev:
Frikyla kopplas vanligtvis helt fristående från värmepumpen. Det som minimum behövs är en cirkulationspump och en fläktkonvektor.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Frikylan räcker i princip alltid till. Ett hål på 60-100m är kanske få lite för ett 200kvm hus med glasfasad. Det är att man har för få konvektioner eller för litet fläktsystem som gör att man inte får ner temperaturen i huset.AndersMalmgren skrev:
När man använder aktiv kyla från en värmepump så vänder man på anläggningen så istället kommer värmepumpen att värma upp brinevätskan istället för att kyla ner den som den gör man man producerar varmvatten. Behövs huset då kylas ner för mycket och bergvärmehålet är för grunt så kommer det dock inte att fungera för att vätskan som kommer upp ur hålet inte är tillräckligt kall.
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Vårt hål är 180 meter så borde räcka kyla 130+80 tycker jagA atomlab skrev:Frikylan räcker i princip alltid till. Ett hål på 60-100m är kanske få lite för ett 200kvm hus med glasfasad. Det är att man har för få konvektioner eller för litet fläktsystem som gör att man inte får ner temperaturen i huset.
När man använder aktiv kyla från en värmepump så vänder man på anläggningen så istället kommer värmepumpen att värma upp brinevätskan istället för att kyla ner den som den gör man man producerar varmvatten. Behövs huset då kylas ner för mycket och bergvärmehålet är för grunt så kommer det dock inte att fungera för att vätskan som kommer upp ur hålet inte är tillräckligt kall.
Tror förövrigt jag kommer installera kylbatteri i ftx-lösningen för att slippa fula konvektorer
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Nej, man har antingen eller. Visst skulle man i teorin kunna kombinera frikyla och aktiv kyla, men det är inget jag har hört talas om i villasammanhang.AndersMalmgren skrev:
Som sagt var räck borrhålet för frikyla till en normal villa med borran dimensionerad för villans värmebehov.
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Tyckte jag läste om det när jag kolla lite på detta. Men får erkänna jag inte forskat jättenoga.useless skrev:
Själv blir det nog ett kylbatteri och ftx för att slippa fula konvektorer
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Du kan inte kyla luften till lägre temperatur än daggpunkten (minus ett par graders säkerhetsmarginal) eftersom du inte vill att det rinner kondensvatten ur ventilerna.AndersMalmgren skrev:
En fläktkonvektor har ett tråg med avlopp som samlar upp kondensen som bildas
Renoverare
· Stockholm
· 20 954 inlägg
Jo men det har väl även ftx lösningen nere i källaren. Fast hur det löser det i taket när röret är horisontellt vet jag ej. För undersöka meruseless skrev: