AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Jo men det har väl även ftx lösningen nere i källaren. Fast hur det löser det i taket när röret är horisontellt vet jag ej. För undersöka mer
Man måste även ha betydligt högre luftflöde än normal ventilation för att få ut några kW i kyleffekt.
Vill du ha t ex 3 kW kyleffekt när det är 25 grader inne och tilluften är 15 grader behövs ett flöde på 250 l/s.

Normenlig ventilation, som man dimensionerar FTX-aggregatet efter, är 70 l/s för en villa på 200 kvadratmeter.

• Gilla
LaT och 2 till
  • Laddar…
Yeeeesss!! Hittade original nya nivomatdämpare till min bil på eBay för ca 2/3 av priset i Sverige. 14.500 istället för 23.000 för ett par.
Nu blir det oxfilé på pizzan i flera dagar framöver!

• Gilla
  • Älska
Tokslut och 7 till
  • Laddar…
Jodå.

Gammalt glasfönster i träkarm på arbetsbockar, renoveringsverkstad i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
YEEEEEEESSSS!!! Hela dagen idag.
Gav oss iväg till Kårsta norr om Stockholm för ett mopedrally. Särbon har aldrig kört nått rally och är lite osäker, men tog med mopeden för att åka runt lite på egen hand, ev till en kompis i trakterna.
Men när det visade sig att rallyt skulle gå åt det hållet, och det fanns ett gäng mopeder som inte gjorde 100, t.o.m några som bara gjorde 30, åkte hon med.
Väl halvvägs avvek hon och åkte till kompisen och fikade, 1,1 mil extra, och sen tillbaka efter rundan, ändå kom hon inte sist i mål efter totalt 8,2 mil.
Vädret, vägarna, arrangemanget med foodtruck, fika med underbart goda bullar, bromsbänk för den som ville kolla effekten, stort prisbord mm var bäst ever, helt perfekt helt enkelt, eller Yeeeessss 🙂👍
Jag ville inte sluta köra, tog moppen 5 mil till hemåt innan särbon plockade upp mig.

• Gilla
  • Älska
Maria T och 12 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
YEEEEEEESSSS!!! Hela dagen idag.
Gav oss iväg till Kårsta norr om Stockholm för ett mopedrally. Särbon har aldrig kört nått rally och är lite osäker, men tog med mopeden för att åka runt lite på egen hand, ev till en kompis i trakterna.
Men när det visade sig att rallyt skulle gå åt det hållet, och det fanns ett gäng mopeder som inte gjorde 100, t.o.m några som bara gjorde 30, åkte hon med.
Väl halvvägs avvek hon och åkte till kompisen och fikade, 1,1 mil extra, och sen tillbaka efter rundan, ändå kom hon inte sist i mål efter totalt 8,2 mil.
Vädret, vägarna, arrangemanget med foodtruck, fika med underbart goda bullar, bromsbänk för den som ville kolla effekten, stort prisbord mm var bäst ever, helt perfekt helt enkelt, eller Yeeeessss 🙂👍
Jag ville inte sluta köra, tog moppen 5 mil till hemåt innan särbon plockade upp mig.
Mellsta nästa helg? 🙂

FredrikR FredrikR skrev:
Mellsta nästa helg? 🙂
Japp 🙂

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Yesssss!

När man ska köpa ny fläktrem till bilen, inser att det finns 7000 olika varianter, öppnar huven och märkningen på remmen pekar rakt mot en!
Bilmotor med fokus på en fläktrem och märkning som syns tydligt, omgiven av kablar och delar av motorn.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Tokslut och 17 till
  • Laddar…
Köpte mig en bättre begagnad iPhone för ett bra tag sedan och pajade skärmen i stort sett dagen efter jag fick den.
Svor åt företaget som piffat upp den, och misstänkte att de satt in en billigast tänkbara eftermarknadsdisplay med extratunt glas.
Hursom, den gick att använda ändå.
Till slut gick jag till en akutbutik, visade telefonen och frågade om han kunde laga.
”Javisst! Vi byter bara skärmskydd”. 5 minuter och 150kr senare och display som ny igen.

/Höghus

• Haha
  • Gilla
Dilato och 10 till
  • Laddar…
Fram med svetsglasögonen , tjugo i åtta kan ni se den partiella solförmörkelsen. Är det sen klart efter midnatt finns chansen för att se fina stjärnfall då Perseiderna kulminerar i natt.
Här i Sverige täcks solskivan bara till åttio procent men ändå.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
YEEEEEEESSSS !!! För hela semestern.
Gjort massa kul resor och utflykter, vädret kunde knappt varit bättre, lagom varmt där vi varit, framförallt varma kvällar, och massa sol.
Avslutar med flaggan i topp, just åkt 10 mil i Dalarna (Mellstaträffen) och fått lite kultur på köpet 🙂
Två äldre mopeder parkerade vid vägkant i Dalarna, omgivna av skog i bakgrunden och med en grusig väg i förgrunden.
Skapa konto
Gammal tegelskorsten i Dalarna omgiven av somrig grönska under en klarblå himmel, med cyklar parkerade i förgrunden.
Skapa konto
Stenpelare i en övergiven ruin omgivna av högt gräs och lövträd, en klar sommarhimmel ovanför.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
galento och 14 till
  • Laddar…
Maria T
Isakare Isakare skrev:
Gjort massa kul resor och utflykter, vädret kunde knappt varit bättre, lagom varmt där vi varit, framförallt varma kvällar, och massa sol.
Avslutar med flaggan i topp, just åkt 10 mil i Dalarna (Mellstaträffen) och fått lite kultur på köpet 🙂
[bild]
Besökte Bilmuseet i Härnösand förra helgen, nog för att jag är (och väl alltid varit sen fem års ålder) förtjust i bilar och motorer men visste inte att jag kunde bli förälskad i gamla mopeder. Jättekul, och rekommenderar verkligen museet.

• Gilla
Isakare och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Japp 🙂
Var du med på tordsgsrundan över Torsång mötte du mig på cykeln mellan Tylla och Berg.

200 moppar läste jag nånstans. 🙌🙂

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Dom där mopederna såg man idag på kortegen 🤓
väldigt väl fylld kortege i år.

• Gilla
Isakare
  • Laddar…
FredrikR FredrikR skrev:
Var du med på tordsgsrundan över Torsång mötte du mig på cykeln mellan Tylla och Berg.

200 moppar läste jag nånstans. 🙌🙂
Nä, inte då. Vi åkte egen runda på på torsdagskvällen, den pilade 10 mila rundan på fredagen, då fikade vi i Torsång.

För Yeeeessss idag så kom vi på att det var Pokerrun i sjön Barken när vi var på väg hemåt, la om rodret i Avesta mot Fagersta. Lastade av mopparna, åke utmed sjön upp till Smedjebacken, tillbaka och stannade i Söderbärke för att se 60 st båtar dra fullt under bron 🙂👍
Avslutade med lite Gaahh då jag hade punka på bakdäcket när vi skulle åka därifrån, så jag fick ta särbons moppe och hämta bilen.

• Gilla
  • Älska
JohnBergq och 3 till
  • Laddar…
Skördat humle! Ska bli mycket spännande att se om det blir någon bra öl... Jag hoppas på yeeeees!

• En blå skål full med färsk skördad humle står på en grå yta, omgiven av gröna löv i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.