Hej

Vi har ett Yale Doorman V2N(kopplat till Verisuer) och har fått problem med det.

Låset har fungerat bra i två år men nu plötsligt har det blivit svårt att stänga/öppna. Det känns som de "dubbelflärpen" och framförallt "enkelflärpen" går trögt. Det syns också tydligt spår från slitage i blecket som sitter i dörrkarmen, slitage från "dubbel-" och "enkelflärpen". Någon som känner igen problemet och kan ge tips på lösning?

Har samma problem som du på en dörr installerad i maj i år… hittade du nån lösning?

Hej.

Jag har bytt låset för några år sedan, fick det då på garantin. Men nu gällde inte det längre så jag testade nu med några olika bläck som sitter i karmen men typ ingen skillnad. Skruvade sedan på dörrbladets gångjärn och testade så avstånden ändrades. Dvs avståndet vid låset, mellan dörr och karm och då fungerade det igen. Hoppas att det hjälper dig.

Jag har 1487-1 installerat nu och ett 1487-2 liggande - men att byta till det lär ju bara bli värre, så frågan är vad man ska byta till istället?

Testa att justera dörrbladet position genom att skruva på gångjärnen. De mått som Yale angett som riktvärde funkade inte för mig utan jag vill minnas att jag fick öka mellanrummet mellan dörr och karm på låssidan.

Redigerat:
  • Gilla
Carmelid
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.