Hej!
Jag bor i ett radhus från 1979 och jag gissar att dörren är original från det året. Har läst att yale doorman passar utan anpassning i de flesta dörrar från 1980. Tror ni att det fungerar att installera ett i min dörr?
Jag bor i ett radhus från 1979 och jag gissar att dörren är original från det året. Har läst att yale doorman passar utan anpassning i de flesta dörrar från 1980. Tror ni att det fungerar att installera ett i min dörr?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 308 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 308 inlägg
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja det tror jag. Men det finns ett mått som måste stämma. Mellan nyckelhål och dörrkant. Det måttet står på Yales hemsida, tror det är 50 mm men jag är inte säker.
Sen kan man behöva raspa ur där låshuset sitter för det nya är lite tjockare än det som sitter där idag.
Ok tack, då ska jag mäta och kolla! Men då lär jag få ta in någon som kan installera det, för raspa i dörren känns sådär att göra själv.Ossian K Olsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@123abc du brukar ju ha stenkoll på sånt här efter vad jag har sett i tidigare trådar.
Det slutbleck du har motsvara 1887-2 vilket blir 1487-2 till connect låshus.
Du har ett OSYM låshus men det är väldigt lätt att göra om så det stämmer med SYM, det är endast stolpens placering på låshuset som skiljer så du får ta ur 7,5mm extra för stolpen.
I övrigt följer allt modern standard.
Du har ett OSYM låshus men det är väldigt lätt att göra om så det stämmer med SYM, det är endast stolpens placering på låshuset som skiljer så du får ta ur 7,5mm extra för stolpen.
I övrigt följer allt modern standard.
Produkter som diskuteras: "slutbleck"
Slutbleck
Slutbleck är viktiga komponenter i dörrsystem, som fungerar som motpart till dörrlåset och bidrar till att förbättra dörrens säkerhet och stabilitet. De finns i en mängd olika stilar och storlekar för att passa olika typer av dörrar och
Läs mer
Tusen tack för hjälpen!1 123abc skrev:
Hittade den här tråden i förmiddags, perfekt timing! 😊
Åkte och köpte en Yale Doorman Classic och satte i. Passade bra! Behövde justera hålen på framsidan något, samt flytta ner blecket i dörrkarmen, sen satt det perfekt 🙌🏻
Har precis rustat upp dörren genom att slipa ner och olja in med olja för ädelträ, blev stor skillnad. Orkar du så passa på när du ändå plockar ner låset och kommer åt.
Åkte och köpte en Yale Doorman Classic och satte i. Passade bra! Behövde justera hålen på framsidan något, samt flytta ner blecket i dörrkarmen, sen satt det perfekt 🙌🏻
Har precis rustat upp dörren genom att slipa ner och olja in med olja för ädelträ, blev stor skillnad. Orkar du så passa på när du ändå plockar ner låset och kommer åt.
Snyggt jobbat, våra dörrar ser onekligen lika ut! Hur lång tid ungefär tog det för dig att installera? Håller fortfarande på och klurar på om jag skulle klara det själv eller om jag behöver ta in hjälp. 🤔N NilsFallman skrev:Hittade den här tråden i förmiddags, perfekt timing! 😊
Åkte och köpte en Yale Doorman Classic och satte i. Passade bra! Behövde justera hålen på framsidan något, samt flytta ner blecket i dörrkarmen, sen satt det perfekt 🙌🏻
Har precis rustat upp dörren genom att slipa ner och olja in med olja för ädelträ, blev stor skillnad. Orkar du så passa på när du ändå plockar ner låset och kommer åt.
Är det en nissedörr i sidoljuset? eller är det för ventilationN NilsFallman skrev:Hittade den här tråden i förmiddags, perfekt timing! 😊
Åkte och köpte en Yale Doorman Classic och satte i. Passade bra! Behövde justera hålen på framsidan något, samt flytta ner blecket i dörrkarmen, sen satt det perfekt 🙌🏻
Har precis rustat upp dörren genom att slipa ner och olja in med olja för ädelträ, blev stor skillnad. Orkar du så passa på när du ändå plockar ner låset och kommer åt.
Tror våra dörrar är väldigt lika/identiska 😊S -sara- skrev:
Är det en ”Bor Dörren” ?
Det tog nog en 1,5 h effektiv tid.
Har du bättre tur med passningen till de befintliga hålen så går det säkert snabbare.
Det följde med skruvar för tjockare dörrar, dom behövde jag använda och knipsa av till rätt längd (korta ner 10 enheter)
Haha! Bästa klippet 🙌🏻1 123abc skrev:
Ja, med facit i hand hade det varit en bättre lösning. Men det var så otroligt lite som behövde justeras på övre hålet i dörren att det just då verkade som den enklaste/snabbaste lösningen..
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
