Hej!
Jag bor i ett radhus från 1979 och jag gissar att dörren är original från det året. Har läst att yale doorman passar utan anpassning i de flesta dörrar från 1980. Tror ni att det fungerar att installera ett i min dörr?
Närbild av en gammal träytterdörr med mässingshandtag och Assa-lås, potentiell installation av Yale Doorman diskuteras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrkarm i trä med ett äldre lås från ASSA synligt, fotograferat på nära håll i ett radhus från 1979.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en äldre dörrs lås och handtag i ett radhus, med fokus på metallbeslaget och träet runt låset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ossian K Olsson
Närbild på en ytterdörr i trä med ett nyckelhål och dörrhandtag; markeringar visar avståndet mellan nyckelhål och dörrkant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ja det tror jag. Men det finns ett mått som måste stämma. Mellan nyckelhål och dörrkant. Det måttet står på Yales hemsida, tror det är 50 mm men jag är inte säker.

Sen kan man behöva raspa ur där låshuset sitter för det nya är lite tjockare än det som sitter där idag.
 
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Ja det tror jag. Men det finns ett mått som måste stämma. Mellan nyckelhål och dörrkant. Det måttet står på Yales hemsida, tror det är 50 mm men jag är inte säker.

Sen kan man behöva raspa ur där låshuset sitter för det nya är lite tjockare än det som sitter där idag.
Ok tack, då ska jag mäta och kolla! Men då lär jag få ta in någon som kan installera det, för raspa i dörren känns sådär att göra själv.
 
Mäthand som håller ett måttband vid ett dörrlås av märket ASSA på en träyta. Ett fönster syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dörrlås med mätsnöre visar måttet på 21 cm, med trä och metall detaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av dörrlås och handtag med måttband på en brun träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mäta avståndet på en dörrkarm med ett måttband vid låsbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mätning av dörrkarm med måttband mot en metallåsplatta märkt "ASSA".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

@123abc du brukar ju ha stenkoll på sånt här efter vad jag har sett i tidigare trådar. :)
 
Det slutbleck du har motsvara 1887-2 vilket blir 1487-2 till connect låshus.
Du har ett OSYM låshus men det är väldigt lätt att göra om så det stämmer med SYM, det är endast stolpens placering på låshuset som skiljer så du får ta ur 7,5mm extra för stolpen.
I övrigt följer allt modern standard.
 
1 123abc skrev:
Det slutbleck du har motsvara 1887-2 vilket blir 1487-2 till connect låshus.
Du har ett OSYM låshus men det är väldigt lätt att göra om så det stämmer med SYM, det är endast stolpens placering på låshuset som skiljer så du får ta ur 7,5mm extra för stolpen.
I övrigt följer allt modern standard.
Tusen tack för hjälpen! :)
 
Hittade den här tråden i förmiddags, perfekt timing! 😊
Åkte och köpte en Yale Doorman Classic och satte i. Passade bra! Behövde justera hålen på framsidan något, samt flytta ner blecket i dörrkarmen, sen satt det perfekt 🙌🏻

Har precis rustat upp dörren genom att slipa ner och olja in med olja för ädelträ, blev stor skillnad. Orkar du så passa på när du ändå plockar ner låset och kommer åt.
 
  • Trädörr med installerat Yale Doorman Classic lås, omgiven av slipverktyg och inoljade ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
N NilsFallman skrev:
Hittade den här tråden i förmiddags, perfekt timing! 😊
Åkte och köpte en Yale Doorman Classic och satte i. Passade bra! Behövde justera hålen på framsidan något, samt flytta ner blecket i dörrkarmen, sen satt det perfekt 🙌🏻

Har precis rustat upp dörren genom att slipa ner och olja in med olja för ädelträ, blev stor skillnad. Orkar du så passa på när du ändå plockar ner låset och kommer åt.
Snyggt jobbat, våra dörrar ser onekligen lika ut! Hur lång tid ungefär tog det för dig att installera? Håller fortfarande på och klurar på om jag skulle klara det själv eller om jag behöver ta in hjälp. 🤔
 
N NilsFallman skrev:
Hittade den här tråden i förmiddags, perfekt timing! 😊
Åkte och köpte en Yale Doorman Classic och satte i. Passade bra! Behövde justera hålen på framsidan något, samt flytta ner blecket i dörrkarmen, sen satt det perfekt 🙌🏻

Har precis rustat upp dörren genom att slipa ner och olja in med olja för ädelträ, blev stor skillnad. Orkar du så passa på när du ändå plockar ner låset och kommer åt.
Är det en nissedörr i sidoljuset? eller är det för ventilation
 
S -sara- skrev:
Snyggt jobbat, våra dörrar ser onekligen lika ut! Hur lång tid ungefär tog det för dig att installera? Håller fortfarande på och klurar på om jag skulle klara det själv eller om jag behöver ta in hjälp. 🤔
Tror våra dörrar är väldigt lika/identiska 😊
Är det en ”Bor Dörren” ?

Det tog nog en 1,5 h effektiv tid.
Har du bättre tur med passningen till de befintliga hålen så går det säkert snabbare.

Det följde med skruvar för tjockare dörrar, dom behövde jag använda och knipsa av till rätt längd (korta ner 10 enheter)
 
N NilsFallman skrev:
Har du bättre tur med passningen till de befintliga hålen så går det säkert snabbare.
Det är betydligt enklare att ändra höjden för låshusets stolpe sedan ska det passa och alla hål stämmer.
 
1 123abc skrev:
Det är betydligt enklare att ändra höjden för låshusets stolpe sedan ska det passa och alla hål stämmer.
[media]
Haha! Bästa klippet 🙌🏻

Ja, med facit i hand hade det varit en bättre lösning. Men det var så otroligt lite som behövde justeras på övre hålet i dörren att det just då verkade som den enklaste/snabbaste lösningen..
 
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.