Hej,
Jag är väldigt sugen på att installera ett Yale Doorman i mina gamla pardörrar.

Jag har inte alls koll på lås eller likande och undrar om det ens är möjligt?

Tack!

• Överdel av gamla pardörrar med urtag för låsinstallation, delvis avskavd färg, i ett diskussionsforum om Yale Doorman-lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Röd pardörr med synligt dörrlås och handtag, i fokus för diskussion om att installera Yale Doorman-lås.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
B Blommansb skrev:
Hej,

Tack!
Jag tror absolut det skulle vara möjligt, men är du osäker kanske du skall låta en låssmed titta på det.
Vårt Yale Doorman satte jag in i en dörr från 90 talet, med ett liknande lås som på din bild.

Ett möjligt problemområde är att du har pardörrar, och i mitt fall iaf så behövde jag shimsa på mm för att låset skulle funka bra. Glappar dörrarna mycket så kan det kanske vara en komplicerande faktor.

Ja det är möjligt men det krävs lite arbete för att få det på plats.
I bild ser jag inget som skulle vara något hinder för att installera Yale doorman, ibland kan äldre dörrar ha någon list eller profil som ställer till det men det är ovanligt.
Du får mäta plösmåttet och du måste fälla in ett nytt slutbleck sant är ditt befintliga låshus smalare så det måste tas ut lite i dörren så låshuset passar.
Det nya låshuset har även en rundning radie 11mm istället för raka hörn men det är endast estetiskt, jag ser inte om det är SYM eller OSYM men det är inget hinder i sig.

• Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
B Blommansb skrev:
Hej,

Tack!
Jag tror också det går. Men du kommer troligen behöva köra med en rasp för att göra ”hålet” i dörren bredare för att få in låshuset. Jag behövde också köra dosborr för att justera hålen för handtagen lite.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.