112 662 läst ·
298 svar
113k läst
298 svar
Yale doorman är ju katastrof!
Medlem
· Stockholm
· 389 inlägg
Jag har en Yale doorman som jag haft i 2 år.@ @ndreas skrev:
Hade ett batteri som var sämre än de andra, låset fick fnatt ,,, började öppna, men orkade inte. Inget vettigt felmeddelande.
När batterierna börjar ta slut så får man ett felmeddelande, som dock bara dyker upp sporadiskt i 1-3 dagar. Sedan dör låset. ingen lysdiod som blinkar eller ett svagt pip var x minut eller annat vettigt felmeddelande.
Användarinterfacet verkar vara framtaget av någon programmerare som aldrig får träffa någon kund. Av egen erfarenhet så är Svensk-programmerade utrustningar avsevärt bättre eftersom programmeraren får träffa kunder, vilket inte förekommer i tyska eller anglosaxiska företag som jag jobbat med....
Min uppfattning är att det fortfarande fungerar att låsa upp ”mekaniskt” från insidan, även om den elektroniska låsningen inte fungerar.
Har inte yale utan ett annat lås, det har mekaniskt vred på insidan, så ingen risk med det scenariot.
Har inte yale utan ett annat lås, det har mekaniskt vred på insidan, så ingen risk med det scenariot.
I Ironside skrev:
Så här står det i manualen:AndersPS skrev:
”Nödöppning inifrån med vred
Yale Doorman kan öppnas inifrån genom att vrida vredet i öppningsriktning till horisontellt läge varvid man vidhåller det horisontella läget på vredet samtidigt som man drar ned handtaget och öppnar. Denna möjlighet finns för utrymning i det fall batterierna är slut och man inte har möjlighet att byta batterier eller använda back up ström från utsidan. Observera att även denna mekaniska öppning inte är möjlig när pro- dukten har bortasäkrats enligt instruktioner i Quick Guide.”
Exakt, så är tanken. Om det finns scenarion där det pga felfunktion inte går att nödöppna är väl frågan…
J jocke31 skrev:Så här står det i manualen:
”Nödöppning inifrån med vred
Yale Doorman kan öppnas inifrån genom att vrida vredet i öppningsriktning till horisontellt läge varvid man vidhåller det horisontella läget på vredet samtidigt som man drar ned handtaget och öppnar. Denna möjlighet finns för utrymning i det fall batterierna är slut och man inte har möjlighet att byta batterier eller använda back up ström från utsidan. Observera att även denna mekaniska öppning inte är möjlig när pro- dukten har bortasäkrats enligt instruktioner i Quick Guide.”
Det finns men det är ovanligt, det var fler sådana problem med äldre mekaniska ASSA connect låshus (de kallades evolution på den tiden innan de bytte namn pga alla tidigare problem).AndersPS skrev:
Jag tror som sagt att chansen är större att något annat hindrar din utrymningsväg än att ditt Yale Doorman skulle gått i baklås så att nödöppningen inte fungerar just då.
Jag rekommenderar att alla testar nödöppningen och även lär de andra i huset framförallt barn så alla vet hur den används i en nödsituation, en övning med barnen är aldrig fel då man kan kombinera den med andra övningar hur man ska agera i en nödsituation, mindre barn brukar uppskatta "leken" men tyvärr inte tonåringar.
Jag brukar ta ur ett batteri när jag monterar hos kund så de får testa nödöppning och lära sig förfarandet då många annars gör fel då de inte vet eller förstår hur man nödöppnar.
Assa Abloy har ägt Yale sen år 2000. År 2011 Började man tillverka Yale Doorman vilket nu är Assas snabbast växande produkt.T Turbo_Tail skrev:Nej gulle söte gossen; "Expanderande marknad"? Ja jösses, har väl funnits elektroniska lås sedan 60-talet. Yale har väl knappast växt mera än under 10-% pa. Ytterst dåligt företag. Om ledande låssmedsföretaget på en ort med 100k "traschar" det inför sina kunder med sin samlade kundkrets säger nog sin del...
Hade du nån förklaring till dina felaktiga påståenden eller försvinner du bara med svansen mellan bena...?
Eller kanske helt rikta in sig på en verksamhet som helt utesluter kund- och leverantörskontakt.Unikt namn skrev:
Har du frekvent behov av 15 nycklar?
Dags att börja konsolidera låskolvarna.... eller är det 15 olika hänglås?
Jag har 1 nyckel för alla dumdörrar här hemma, sen ett antal Yale.
Cykelnycklar och sånt vilar i nyckelskåpet tills de behövs.
Tar jag inte bilen så har jag inte någon nyckel på fickan.
Förr eller senare hamnar garagedörren på fjärrkontroll, så då blir blir bilnyckeln ensam på den knippen. Jag tycker det är skönt att slippa ha massa bös i fickorna som skaver hål.
Vilket glaset halvtomt svar från din låssmed.
Jag tycker det låter som ett din låssmed behöver söka sig bort från kärvande dörrar för att hitta lite glädje i livet.![]()
Yale brukar benämnas som en av världens äldsta låstillverkare som fortfarande finns kvar, när assa köpte Yale så omformade man varumärket till GDS (gör det själv) som riktar sig mot privatpersoner.Z Zodde skrev:
https://en.wikipedia.org/wiki/Yale_(company)
Vad jag förstår så har Yale Doorman en funktion(inbrottsskydd) som liknar den som många låskistor har där man kan aktivera ett läge som gör att det inte går att låsa upp dörren från insidan utan nyckel.AndersPS skrev:
På en vanlig låskista får man manuellt slå på denna funktion varje gång man låser dörren(på de jag testat). På Yale Doorman sköts detta automatiskt så länge som funktionen är aktiverad, hur tydligt det är vet jag inte.
Om det är detta läge som en del hamnat i är svårt att säga utan att spendera timmar på att dammsuga internet.
Det är också fullt möjligt att det helt enkelt handlar om defekt produkt eller buggar som man inte lyckats täppa igen. Oavsett så lär risken för att sådan här felar på en Yale Doorman vara markant högre än för ett klassiskt lås men det kan fortfarande vara ovanligt.
Nä, är jag hemma räcker lilla knippan med fem nycklar.Unikt namn skrev:
På jobbet behöver jag den större knippan.- Det är många olika dörrar, och en del dörrar har också flera lås på samma dörr. Så åker jag till jobbet blir det två knippor, ja plus den till bilen eller hojen förstås.
Men visst, det går säkert att rationalisera bort en hel del men något elektriskt i låsväg kommer jag nog aldrig att skaffa.
Det kan jag absolut hålla med om men man måste fortfarande inse att risken är klart större än för ett traditionellt lås.1 123abc skrev:
En annan sak värt att fundera på, hur fungerar det elektroniska låset under extrem stress, ex om något slår med en hammare på det, eller om det utsätts för extrem värme, fukt eller rent av en stöt? Hur jämför detta med ett traditionellt lås? Jo, jag vet, vi pratar om ovanligheter här men det kan en vacker dag ha ett avgörande precis som cykelhjälmen.
Det är inte svårt att förstå varför folk tycker elektroniskt lås "is the shit", jag har inga problem med det så länge som man verkligen vägt fördelar mot nackdelar och krav.
Låter fullt rimligt med tanke på att Assa Abloy storsatsat på elektroniska och smarta lås. Deras traditionella cylindrar och låshus är redan väl etablerade på marknaden så vad har de annars för produkter som de skulle pushar så hårt.Z Zodde skrev:
Nej, det stämmer inte. Man måste aktivera bortasäkert läge varje gång man låser dörren och det inaktiveras när man låser upp dörren. På samma sätt som mekaniska lås fungerar. Det är krav på att funktionen ska vara på detta sättet.I Ironside skrev:
Det är alltså ingen risk att man låser dörren i bortasäkert läge av misstag, varken på ett Yale eller ett annat lås.
Däremot, just att denna funktion existerar är givetvis en potentiell felkälla, men det är ju detsamma oavsett hur du styr låset.
Med tanke på att det är klassat i grundläggande klasser, skulle jag säga att låsfunktionen motsvarar samma motståndskraft som andra klassade lås i motsvarande klass (hade de andra varit bättre hade de såklart varit klassade i högre klasser).I Ironside skrev:En annan sak värt att fundera på, hur fungerar det elektroniska låset under extrem stress, ex om något slår med en hammare på det, eller om det utsätts för extrem värme, fukt eller rent av en stöt? Hur jämför detta med ett traditionellt lås? Jo, jag vet, vi pratar om ovanligheter här men det kan en vacker dag ha ett avgörande precis som cykelhjälmen.
Så ur inbrottssynpunkt skulle jag inte vara bekymrad, däremot möjligen utifrån att någon vill jävlas med dig. Vad händer om man drar en 230v sladd rakt in på 9v kontakterna på framsidan? Finns väl en risk att elektroniken brinner upp, men dörren kommer ju att fortsätta vara låst - men man lär behöva byta låset.
Förvisso, det är ju relativt enkelt att sabba ett vanligt lås också, när jag tänker efter.