112 650 läst ·
298 svar
113k läst
298 svar
Yale doorman är ju katastrof!
känns bra att ha koden till dörren separerad från larmet. Dörrkoden knappar man in utanför med en potentiell exponering. Larmet knappar man in inomhus med betydligt mindre exponering. Larmet har man 20 sekunder på sig att ”knäcka” efter att dörren öppnas, det är inte tid nog för att slå in rätt kod, alternativt bryta strömmen och lokalisera batteribackup samt ta ner den eller klippa ner ute sirén. Det man skulle kunna jamma är uppringningen vid larmning. Det är hur du än ser på det högre säkerhet med två fristående system. Men majoriteten av de jag känner som har Yale har faktiskt sitt larm kopplat till Yale. I vårt fall så var det även ett jäkla meck att integrera larmet mot Yale och samtidigt ha ett integrerat skalskydd som vi potentiellt kan använda när vi är hemma.J jocke31 skrev:Men jag tycker att resonemanget tidigare i tråden gick ut på att koder var osäkra och att det enda rätta var ett mekaniskt lås? Borde i så fall inte även larmet vara mekaniskt?
Eller så bryter någon upp altandörren eller balkongdörren med en skruvmejsel. Eller slår in en ruta. Vadan denna plötsliga fixering vid hög säkerhet på just ytterdörren?
Vill någon komma in så kommer de in, oavsett lås eller larm.
Och bor man mer än 5 minuter från en larmcentral så länsar de huset innan någon hunnit rycka ut.
Alltså, jag är helt och hållet med på att det är säkrare med två koder än en. Däremot är det i mitt tycke onödigt mycket meck för falsk trygghet. Jag fjärrlåser/låser upp lås och larmar av hur enkelt som helst eftersom lås och larm är ihopkopplat. Och som sagt, kodar dagar/tider för tillåten in-/utpassering för städhjälp och hantverkare på ett och samma ställe, vilket är mycket bekvämt. Samt kan se när de går/kommer och vem som låst/låst upp dörren.F fsn skrev:känns bra att ha koden till dörren separerad från larmet. Dörrkoden knappar man in utanför med en potentiell exponering. Larmet knappar man in inomhus med betydligt mindre exponering. Larmet har man 20 sekunder på sig att ”knäcka” efter att dörren öppnas, det är inte tid nog för att slå in rätt kod, alternativt bryta strömmen och lokalisera batteribackup samt ta ner den eller klippa ner ute sirén. Det man skulle kunna jamma är uppringningen vid larmning. Det är hur du än ser på det högre säkerhet med två fristående system. Men majoriteten av de jag känner som har Yale har faktiskt sitt larm kopplat till Yale. I vårt fall så var det även ett jäkla meck att integrera larmet mot Yale och samtidigt ha ett integrerat skalskydd som vi potentiellt kan använda när vi är hemma.
Alla är ju olika och värderar olika saker, men ovanstående fördelar kombinerat med att man aldrig behöver bära med sig nycklar eller riskerar att tappa bort dem fäller avgörandet till det elektroniska låsets fördel för vår del.
Prova med ett 9V batteri som du sätter på nedsidan underifrån.E eobet skrev:Plötsligt så har vår Doorman Classic som varit installerad i mindre än ett år slutat att ta både huvudkoden och alla brickor. Bara blinkar och låter moloken, som tydligen är indikation på "error" enligt instruktionsboken. Jaha, men vilken typ av fel? Till och med vår tvättmaskin kan pipa en serie ljud som talar om exakt var problemet är.
Nu är vi utelåsta och en jädrans tur att det inte är huset vi bor i!
Det sjukaste är att på den Svenska sidan står det att de har dygnet runt chat, men det är bara någon jädrans robot som inte kan svara på något, och sedan när man går till sidan för felsökning så blir man hänvisad i ren text UTAN LÄNK till ett kapitel som inte existerar.
Däremot hamnat på flera forum med folk som från insidan försöker komma åt och nollställa den och det skall tydligen vara ett jädrans problem det med. Hoppas låssmeder har erfarenhet med sån här skit, men det kanske är som att försöka gå till en traditionell oberoende lokal bilmekaniker med en elbil...
Aldrig i livet att jag sätter något liknande på min hemmadörr. Undvik säger jag bara!
Två saker som är störande
1. Folk som är experter på gammalt men inte förstår hur de säljer nytt. Jag säger inte att det var så med just din låssmed, men kanske.
2. Folk som tappar förmågan att argumentera och använder förminskande tilltal på personen de diskuterar med.
1. Folk som är experter på gammalt men inte förstår hur de säljer nytt. Jag säger inte att det var så med just din låssmed, men kanske.
2. Folk som tappar förmågan att argumentera och använder förminskande tilltal på personen de diskuterar med.
Ja, det finns någon märklig tilltro attT Turbo_Tail skrev:Nej gulle söte gossen; "Expanderande marknad"? Ja jösses, har väl funnits elektroniska lås sedan 60-talet. Yale har väl knappast växt mera än under 10-% pa. Ytterst dåligt företag. Om ledande låssmedsföretaget på en ort med 100k "traschar" det inför sina kunder med sin samlade kundkrets säger nog sin del...
F fsn skrev:Det går att slå in en ruta eller sätta ett bräckjärn i karmen och bara kötta sig in. Man har naturligtvis noll potential att klura fram en 6-siffrig kod och oavsett mekaniskt eller elektroniskt, det stoppar de som går runt och känner på dörrar.
Man kan ha ett skalskydd med på sitt larm om man vill. Vi har det, använder det aldrig.
Jag har testa dormakaba D-Key den ser ut som ett vanligt lås med cylinder och allt, men är elektronisk också. Den kan man ha extern display vid sidan av en dörren om man vill ha de också. Den kan man ha en smart apptill som känner av att du kommer hem och låser upp dörren samt känner att du går hemifrån så låser den dörren.engs skrev:
Kör med Nimly Connect (Touch Pro tror jag modellen heter) efter byte av ytterdörr, så passade på då. Funkar med nyckel (för nödfall), fingeravtryck, nyckelbricka, kod eller app.
Det smidigaste hittills är att barnen kan låsa upp med sina fingeravtryck, ingen nyckel att tappa bort eller kod som kan komma på vift. Även att dörren låses automatiskt så de inte glömmer det. Sen att kunna dela ut temporära koder om man har gäster.
Jag kör fingeravtryck och har en kod, då fingeravtrycket har en tendens att slipas bort när man spenderat tid i garage, husrenovering etc. (Borde kanske lägga in ett lillfinger isf en tumme, mindre risk det slits).
En nackdel jag stött på är att det ivf nu bara går att lägga in ett finger / person, vill ha som på en modern mobil att kunna lägga in några från varje hand. Så om det slits, man har plåster eller bara kan välja vilken hand man vill om man bär på nått.
Nu när jag skriver kom jag på att jag kan lägga till fler användare bara, engs1, engs2 osv för fler fingrar. Men onödigt omständigt.
Har bara kört det nån månad eller två så kan inte säga så mycket om tillförlitligheten än.
Renoveringsnovis
· Nacka
· 114 inlägg
Nix, 4-siffrig kod ger 10⁴ = 10000 kombinationer eftersom man kan använda siffrorna 0-9 för varje kodsiffra men med 6-siffrig kod har man 10⁶ = 1000000 kombinationer, så långt har ni båda rätt men 1000000 är inte 100 fler än 10000 utan 100 gånger fler, förhållandet är multiplikativt, inte additivt. Så det blir 990 000 fler sifferkombinationer med den 6-siffriga jämfört med den 4-siffrigaP Peter787 skrev:
Det konstaterades redan in inlägg #64 med uppföljning i inlägg #95 med det var visst alla andra som inte kunde räkna…..Serafim Dahl skrev:
Nix, 4-siffrig kod ger 10⁴ = 10000 kombinationer eftersom man kan använda siffrorna 0-9 för varje kodsiffra men med 6-siffrig kod har man 10⁶ = 1000000 kombinationer, så långt har ni båda rätt men 1000000 är inte 100 fler än 10000 utan 100 gånger fler, förhållandet är multiplikativt, inte additivt. Så det blir 990 000 fler sifferkombinationer med den 6-siffriga jämfört med den 4-siffriga
Företag har budget för akutservice och utbyte av felaktiga lås. De har helt andra behov.F Fideliox skrev:
N Nalleman64 skrev:
Känns som att du inte behöver lås alls. Bort med alla lås!!
Skönt att bo på landsbygden. Jag låser aldrig, kan vara borta flera dagar, men allt är öppet. In gen behöver ju bryta sönder för att komma in. Vid ett tillfälle när jag kommer hem sent, ligger en lapp på köksbordet. "Det ligger aborrefileer i kylskåpet"
Medlem
· Uppland
· 2 inlägg
En sexsiffrig kod är betydligt mer tidskrävande att öppna än ett vanligt lås:S SueCia skrev: