S
J Joonazz skrev:
Men Yale var ju sjukt dåligt med tagg o kod nyss? Svårt att bestämma dig?
Skräp och skräp.
Det är en budgetlösning för folk som vill ha tagg/kod till sitt hus utan att betala vad en riktig sån lösning kostar. Precis som jag sagt förrut förstår jag att det finns en marknad för det och jag har aldrig sagt att en traditionell nyckel är bättre :)

I
AndersPS AndersPS skrev:
Nej, det stämmer inte. Man måste aktivera bortasäkert läge varje gång man låser dörren och det inaktiveras när man låser upp dörren. På samma sätt som mekaniska lås fungerar. Det är krav på att funktionen ska vara på detta sättet.

Det är alltså ingen risk att man låser dörren i bortasäkert läge av misstag, varken på ett Yale eller ett annat lås.

Däremot, just att denna funktion existerar är givetvis en potentiell felkälla, men det är ju detsamma oavsett hur du styr låset.
Helt rätt, man måste aktivera funktionen varje gång precis som på ett vanligt låshus. Man kan då endast låsa upp med fjärrkontroll från insidan, eller fjärrkontroll, pin och tagg från utsidan. Det verkar inte finnas några säkerhetsnycklar(iallafall inte på classic).

Man kan blocka kod och fjärrkontroll om man så önskar.

Snubblade faktiskt över denna tråden som tydligen fick problem med just detta läge, troligen pågrund av en så enkels sak som fukt.

Ja visst är det enkelt att trycka grejer i ett vanligt cylinderlås men man kan vara ganska säker på vad som händer. Det är lite mer otydligt vad som kan hända med ett elektroniskt lås när det utsätts för stress. Uppenbarligen kan både fukt och billiga batteri framkalla märkliga beteenden.

Yale doorman jag trodde det fans möjlighet att öppna med vanlig nyckel med eller har jag set fel?

jag har en extra nyckel gömd i trädgården om jag skulle tappa min eller om vänner ska kolla till huset

M maria01 skrev:
Yale doorman jag trodde det fans möjlighet att öppna med vanlig nyckel med eller har jag set fel?

jag har en extra nyckel gömd i trädgården om jag skulle tappa min eller om vänner ska kolla till huset
Yale Doorman har ingen manuell öppning med en mekanisk nyckel men en nyckelbricka kan eventuellt ersätta reservnyckeln.
Det finns andra smarta lås på marknaden som även kan öppnas med fysisk nyckel.

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Yale Doorman har ingen manuell öppning med en mekanisk nyckel men en nyckelbricka kan eventuellt ersätta reservnyckeln.
Det finns andra smarta lås på marknaden som även kan öppnas med fysisk nyckel.
jag måste ha sett fel yale linus hette den samma firma men annat lås nyckel och trådlös så den känner av när man kommer var jävligt smart perfekt när man står där med påsar i varje hand och ska in

N Nalleman64 skrev:
Nej jag har inga som helst planer på att lägga tusentals kronor på något jag klarar mig alldeles förträffligt bra utan.
Däremot lägger jag mer än gärna pengar på något jag tycker är kul/har nytta av. T.ex. utrustning för satellit-TV. Där har det slunkit iväg åtskilliga tusenlappar under årens lopp. Dock inte en spänn på dyra abonnemang. Finns så mycket bra helt gratis.
Liksom nytt avlopp (inte lika kul men nödvändigt), ny luftvärmepump (bytt i förebyggande syfte då den gamla funkade men var 11 år).
Och inte minst - att betala av alla mina lån (klart för 20 år sedan) och därigenom bo mycket billigt.

Så det gamla ASSA:t får hänga med ett tag till. :)
Jag tyckte att du skrev att du inte var teknikfientlig :-) satellit-TV känns ju verkligen som framtiden.

N
T Tur'e'de skrev:
Jag tyckte att du skrev att du inte var teknikfientlig :) satellit-TV känns ju verkligen som framtiden.
Ja det är det smidigaste sättet att helt lagligt kunna se ett stort utbud (över 70 kanaler) av inhemsk TV från Storbritannien i Sverige. Något jag verkligen uppskattar. Att hålla på och laborera med VPN-lösningar för att kringgå geoblockeringen är inget för mig.
Utbudet av gratis kvalitets-TV från hela Europa är f.ö. omfattande.
Vill du se 4K är TV via satellit det som etbjuder det största utbudet.
Så att kalla den som väljer satellit-TV för dessa ändamål är knappast teknikfientlig.
Har flera svenska streamingtjänster också men med tanke på i vilket omfattning jag använder dessa kommer jag att minska antalet.

• Gilla
maria01
  • Laddar…
Haft vår Yale Doorman sedan juni 2016. Bor i Luleå så mycket kyla och regn, men "solens stad" under sommaren.
Köpte den så att jag kunde se att barnen kommit hem från skolan, men också att man slapp nycklar.
Hade ett problem till en början, att låskolvet gick upp innan man stängde dörren. Ringde Yale support och de skickade en ny direkt. Sedan hade jag problem med att uppdatera mjukvaran i den men löste det själv genom att ta ut batterierna och sätta in dom igen.
För övrigt har den fungerat utan några som helst problem. Måste säga att jag var tveksam hur den kommer att tåla minus 25-30, snöslask, ja allt som vi har här i norr. Men har fungerat exemplariskt. Är grymt nöjd.

AndersPS AndersPS skrev:
Min uppfattning är att det fortfarande fungerar att låsa upp ”mekaniskt” från insidan, även om den elektroniska låsningen inte fungerar.

Har inte yale utan ett annat lås, det har mekaniskt vred på insidan, så ingen risk med det scenariot.
NEJ
Man kan inte låsa upp inifrån (i alla fal inte på mitt lås).
:surprised::surprised::surprised::surprised::surprised:
MEN OJ, jag läste i en senare tråd att man kan öppna inifrån genom att: vrida-trycka på ett speciellt sätt ...
:whistle::whistle::whistle::whistle::whistle:

Jag skall nu sätta en lapp på insidan om dörren om detta ....
och samtidigt informera om 9-volts batteri på utsidan.

Dumt att ha en mycket liten Torx-skruv för att öppna upp batteriluckan på insida, borde kunna öppnas utan verktyg.

C claesborjesson skrev:
NEJ
I vilket scenario menar du? Om du bortasäkrat, nej, det är ju hela poängen!

Men funktionen för nödöppning är ju inte till för det utan för det fall som elektroniken slutar fungera.

T Tur'e'de skrev:
Jag tyckte att du skrev att du inte var teknikfientlig :) satellit-TV känns ju verkligen som framtiden.
finns inget som slår bild kvaliten på satelit en

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Om nånting finns med mekanisk lösning och fungerar lika bra, varför välja elektroniskt?

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
I
F Finndjävel skrev:
Om nånting finns med mekanisk lösning och fungerar lika bra, varför välja elektroniskt?
För att folk har olika krav och söker så gott som alltid mer bekvämlighet i livet. I detta fallet erbjuder produkten mer funktionalitet till en gnutta mer risk.

C claesborjesson skrev:
NEJ
:surprised::surprised::surprised::surprised::surprised:
MEN OJ, jag läste i en senare tråd att man kan öppna inifrån genom att: vrida-trycka på ett speciellt sätt ...
:whistle::whistle::whistle::whistle::whistle:

Jag skall nu sätta en lapp på insidan om dörren om detta ....
och samtidigt informera om 9-volts batteri på utsidan.

Dumt att ha en mycket liten Torx-skruv för att öppna upp batteriluckan på insida, borde kunna öppnas utan verktyg.
Du är inte ensam de flesta som har Yale Doorman har ingen aning om funktionen eller hur den fungerar det är därför det är så viktigt att vi låssmeder demonstrerar funktionen vid montage.
Ta ur ett batteri och låt hela familjen testa att nödöppna så det vet hur man gör i praktiken i en nödsituation.
Det följer med en insexnyckel för batteriluckan i förpackningen så du bör ha verktyget.

• Gilla
AndersPS
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
yale linus har båda låter som den bästa av två världar runt 2500 kr låter inte farligt

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.