T Turbo_Tail skrev:
Nej gulle söte gossen; "Expanderande marknad"? Ja jösses, har väl funnits elektroniska lås sedan 60-talet. Yale väl knappast växt mera än under 10-% pa. Ytterst dåligt företag. Om ledande låssmedsföretaget på en ort med 100k "traschar" det inför sina kunder med sin samlade kundkrets säger nog sin del...
Växer man organiskt med 10% om året är man ganska framgångsrik.
Min vaktbolag rekade systemet, särskilt med tanke på interaktionen med husets larmsystem.
10+år utan problem är nog ganska vanligt.
Den stora nöjda majoriteten skriker inte ut sin galla på diskussionsforum, det är det folk med ”måndagsexemplar ” som gör.
Tror man att dessa skribenter utgör nån form av ”snitt” har man nog blivit lurad.

Att du kallar en motdebattör som du inte känner för ”gulle söte gossen” är väl ett tecken så bra som något att man inte har några tyngre argument

mexitegel mexitegel skrev:
Personligen är jag mycket avogt inställd till dylika lås. I händelse av brand eller annan olycka får något liknande aldrig kunna hända som hindrar in- eller utpassage.
Precis just därför instruktionerna är väldigt tydliga med att du ska kontrollera att du är sist ut ur huset innan du aktiverar säker-hemma. Om jag inte missminner mig så krävs kod OCH tag vid aktivering för att påminna kontroll.
Du vore precis lika rökt vid brand med säker-hemma aktiverat på ett helt mekaniskt lås.

T Turbo_Tail skrev:
Äger du aktier i företaget, BTW?
Vilket företag? Assa…?
Du skriver att Yale är ett dåligt företag…
Nu är inte Yale ett noterat företag utan ägs av Assa-Abloy.
Inte ens det hade du koll på…

Jag har dissikerat en Doorman låskista. Kan garantera att den är mycket klenare än en classic låskista.
Vid snällt användande går det säkert bra.
Om ett barn hänger sig i handtaget kan den troligen gå sönder, det är klent där.
Motorn är som en miniatyr (ganska kraftlös) CD/DVD utmatare roterande solenoid. Känns risky över tid, kan säkert hänga sig vid eventuellt motstånd.
Om du använder bortasäkert spärren och solenoiden pajar eller annat elektronikfel får låssmeden komma och våldföra sig på dörren, enligt Yale.
Jag hade inte vågat använda låset utan tillgång till en extra classic nyckel ingång/utgång.

Med reservation för att min låskista är från 2019.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E eobet skrev:
Plötsligt så har vår Doorman Classic som varit installerad i mindre än ett år slutat att ta både huvudkoden och alla brickor. Bara blinkar och låter moloken, som tydligen är indikation på "error" enligt instruktionsboken. Jaha, men vilken typ av fel? Till och med vår tvättmaskin kan pipa en serie ljud som talar om exakt var problemet är.

Nu är vi utelåsta och en jädrans tur att det inte är huset vi bor i!

Det sjukaste är att på den Svenska sidan står det att de har dygnet runt chat, men det är bara någon jädrans robot som inte kan svara på något, och sedan när man går till sidan för felsökning så blir man hänvisad i ren text UTAN LÄNK till ett kapitel som inte existerar.

Däremot hamnat på flera forum med folk som från insidan försöker komma åt och nollställa den och det skall tydligen vara ett jädrans problem det med. Hoppas låssmeder har erfarenhet med sån här skit, men det kanske är som att försöka gå till en traditionell oberoende lokal bilmekaniker med en elbil...

Aldrig i livet att jag sätter något liknande på min hemmadörr. Undvik säger jag bara!
Bästa jag köpt på länge, har 3 st, men, jag råka sätta i fel sorts batterier i den ena en gång, och ack vad konstigt det blev när de var svaga, inte så svaga att låset sa till, utan tidigare, och de Varta batterierna var ju inte alkaliska, bytte till riktiga batterier som det ska vara, och då försvann alla problem.

P
Yale doorman sen 8-9 år tillbaka och även på brorsans hus.. funkar skitbra..

Byt batterier och köp kvalitet duracell eller annat top märke inga jävla billiga skitbatterier från nåt lågprisvaruhus...

Se till att dörren är väljusterad och passar bra i låset.. alla årstider..

Många lås som krånglar har billiga skitbatterier insatta som är gamla från nåt storpack som ägaren kallar nya för dom är oanvända men köpta för en handfull år sen..

Sen har många vinda gamla ojusterade dörrar som olika årstider kärvar åt olika håll i låset..utsatta lägen ,inget tak . Eller b kvalitet även där med nån skräpdörr för halva priset mot vad en riktig kostar..

Men det är alltid låsets fel när det inte öppnar i okunniga folks ögon även om den verkliga orsaken ofta ligger på annat runt låset..

• Gilla
Skymag och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Vilket företag? Assa…?
T Turbo_Tail skrev:
Yale har väl knappast växt mera än under 10-% pa. Ytterst dåligt företag..
Var har du siffran ifrån?
Yale lanserades 2011, sen dess har ASSA kursen 4 dubblats.
Yale är by far produkten med störst omsättningsökning i ASSA koncernen

Rimmar illa med under 10% växt per år.
UPP TILL BEVIS, varför hittar du på...?

• Arg
Turbo_Tail
  • Laddar…
S
J Joonazz skrev:
Referera gärna till säkerhetsteknisk dokument som skulle påvisa att 6 digit kod inte är säkrare än en nyckel. Koden kan du ju dessutom rotera. Roterar du dina nycklar oxå o byter alla kolvar fysiskt vad 6e månadish?
Nycklar och koder är för hempulare och fuskbyggare. Riktiga män använder tag + kod

R RogerLj skrev:
Bästa jag köpt på länge, har 3 st, men, jag råka sätta i fel sorts batterier i den ena en gång, och ack vad konstigt det blev när de var svaga, inte så svaga att låset sa till, utan tidigare, och de Varta batterierna var ju inte alkaliska, bytte till riktiga batterier som det ska vara, och då försvann alla problem.
Med tre lås kan man ju känna sig trygg oavsett, alla pajar nog inte samtidigt...

N Nalleman64 skrev:
Inget av det du skriver motiverar mig att byta ut de lås som fyllt mina behov i de 37 år jag bott här.
beror väl lite på var man bor och hur orolig för inbrott man är…jag bor i ett hyfsat lugnt område och har vanliga lås men ser fördelar med nån form av el-lås framöver , speciellt garaget som ibland lånas ut till barnens kompisar

Vi har ett Yale sedan några år tillbaka. Efter en dyster start med fabriksfel fick vi ett nytt lås som funkar 100%.
Kopplat till larmsystem så om nåt av barnen kommer hem och det är låst så kan de ringa och jag låser upp och larmar av via appen.
Blipp + kod för att larma/larma av eller låsa/låsa upp

T
Z Zodde skrev:
Vilket företag? Assa…?
Du skriver att Yale är ett dåligt företag…
Nu är inte Yale ett noterat företag utan ägs av Assa-Abloy.
Inte ens det hade du koll på…
Dude, du påstår nästan är Yale är världbäst. Jag har ett Yale-lås som faktiskt inte fungerar och som återförsäljaren inte ens vill göra en reklamation på eftersom kundtjänsten tar ett halvår på ens att besvara, Vad fan är ditt problem?

EDIT: Jävla stolpskott!

Redigerat:
  • Wow
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
”Smart” prylar funkar fint om man förstår hur man ska använda dom. Vi har haft larm-integrerad Yale Doorman i 10+ år och är supernöjda.
Visst fungerar det.. Dock så är det väldigt enkelt att kopiera någons "tag" oavsett om taggen är till en bil eller till ett Yale doorman. Det är enklare att duplicera en tag än en fysisk nyckel.

Finns en hel del skrivet i olika hacker forum om hur man tar sig förbi Yale doorman och andra system.
Att kopiera taggar är en barnlek numera med programmerar utrustning man kan köpa billigt från Kina via Ebay eller Ali express.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
T Turbo_Tail skrev:
Dude, du påstår nästan är Yale är världbäst. Jag har ett Yale-lås som faktiskt inte fungerar och som återförsäljaren inte ens vill göra en reklamation på eftersom kundtjänsten tar ett halvår på ens att besvara, Vad fan är ditt problem?

EDIT: Jävla stolpskott!
Du påstår att Yale är ett skitföretag som ökat med mindre än 10% per år.
Stämmer inte. Yale ingår i Assa koncernen, deras snabbast växande produkt.
Sprid inte felaktigheter här på BS.

D droopy skrev:
Visst fungerar det.. Dock så är det väldigt enkelt att kopiera någons "tag" oavsett om taggen är till en bil eller till ett Yale doorman. Det är enklare att duplicera en tag än en fysisk nyckel.

Finns en hel del skrivet i olika hacker forum om hur man tar sig förbi Yale doorman och andra system.
Att kopiera taggar är en barnlek numera med programmerar utrustning man kan köpa billigt från Kina via Ebay eller Ali express.
Yale doorman (min modell) har bara en 6 siffrig kod. Ingen tag.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.