346 läst ·
7 svar
346 läst
7 svar
Klippare startar inte med nyckelstart
Hej forumet!
Min klippare (Klippo Comet med autochoke) startar inte med nyckelstart utan står bara o tuggar på startmotorn, trots sprillans nytt o laddat batteri.
Med dragsnöret går den igång på första rycket.
Någon som har en idé på vad som kan vara fel?
Tacksam för tips!
Min klippare (Klippo Comet med autochoke) startar inte med nyckelstart utan står bara o tuggar på startmotorn, trots sprillans nytt o laddat batteri.
Med dragsnöret går den igång på första rycket.
Någon som har en idé på vad som kan vara fel?
Tacksam för tips!
Allvetare
· Västra götaland
· 10 972 inlägg
Det enda jag kan tänka på rak arm är om det blivit fel på tändningslåset så den bryter tändningen samtidigt som startmotorn går.. går det att komma åt startmotorns anslutningar kan du testa att sätta nyckeln i samma läge som du har när du startar med snöret, och sen mata startmotorn direkt med startkabel tex... Startar den lätt då så har du i alla fall uteslutit den som felet...
Ok tack för tipset!Dan_Johansson skrev:
Det enda jag kan tänka på rak arm är om det blivit fel på tändningslåset så den bryter tändningen samtidigt som startmotorn går.. går det att komma åt startmotorns anslutningar kan du testa att sätta nyckeln i samma läge som du har när du startar med snöret, och sen mata startmotorn direkt med startkabel tex... Startar den lätt då så har du i alla fall uteslutit den som felet...
Glömde skriva att den startar fint m nyckel då motorn är varm.
Allvetare
· Västra götaland
· 10 972 inlägg
Ja, det borde ju tyda på att det inte är fel på tändningslåset...
Hur snabbt snurrar motorn på startmotorn?
Hur snabbt snurrar motorn på startmotorn?
Kolla anslutningskablarna till batteriet och rengör dem, speciellt om det är ärgat ikring. Samma gäller anslutningarna till startmotorn. Utöver det kan det kan vara något lager som kärvar som gör att startmotorn går trögare än normalt. 556 löser upp kärvande detaljer men smörjer inte. Du kan börja med 556 först och sen använda power lube eller ngt liknande smörjmedel med PTFE.
Om klipparen har magnettändning kan det vara tändspolen. jag hade en klippare som var svårstartad kall, fin gnista när man tog ur stiftet. en gång orkade jag inte ta ur stiften och kolla, tog ett löst stift och då hade jag ingen gnista. Det visade sig att med stiftet i så snurrade startmotorn lite långsammare och gnistan uteblev. ny spole och problemet försvann.
Tack för tipset - jag ska kolla det🙂P Plutus skrev:Om klipparen har magnettändning kan det vara tändspolen. jag hade en klippare som var svårstartad kall, fin gnista när man tog ur stiftet. en gång orkade jag inte ta ur stiften och kolla, tog ett löst stift och då hade jag ingen gnista. Det visade sig att med stiftet i så snurrade startmotorn lite långsammare och gnistan uteblev. ny spole och problemet försvann.
Klicka här för att svara