Skall bygga 2 saker 2027, då är mitt hus 5år gammalt och jag tillåts ROT-avdrag =)

1a Pulpettak utgår från ena gaveln av huset, ca 8m långt och 6m djupt, min förhoppning är att jag slipper 4,5m till grannen utan kan placera det rakt vid tomtgräns, båda hushållen vinner på detta. i bakre kant av denna carport vill jag ha ett förråd säg 10kvm

2a ett uterum på platta ca 15kvm, detta sitter även ihop med huskroppen. 4,5m till ena grannen samt 4,5m till kommunens mark. Dock är den delen av vår trädgård "prickad mark"

Är det bara att starta dessa byggnationer i januarei 2027 förutsatt att jag har ett skrifligt go med grannen på 1a?

Tacksam för svar.

Mvh H (Kungsbacka)

Redigerat:
Claes Sörmland
H Hhallden skrev:
Skall bygga 2 saker 2026, då är mitt hus 5år gammalt och jag tillåts ROT-avdrag =)

1a Pulpettak utgår från ena gaveln av huset, ca 8m långt och 6m djupt, min förhoppning är att jag slipper 4,5m till grannen utan kan placera det rakt vid tomtgräns, båda hushållen vinner på detta. i bakre kant av denna carport vill jag ha ett förråd säg 10kvm
Om du inte ska bygga pulpettaket utan det redan ingår i bostadshuset som ett vidbyggt carporttak så kan du bygga till ditt bostadshus med ett 10 kvm förråd utan att kontakta kommunen och utan startbesked. Det måste stå på din fastighet (tomt) och eftersom det är närmare än 4,5 m från gränsen så krävs ett skriftligt grannemedgivande när åtgärden genomförs, alltså du utför byggnationen. Lämpligen tar du fram ritningar på tillbyggnaden som grannen signerar med ett medgivande före byggstart.

Om detta förråd inte planeras vara vidbyggt småhuset med dess pulpettak kan du också bygga det som en fristående komplementbyggnad enligt liknande regler.
H Hhallden skrev:
2a ett uterum på platta ca 15kvm, detta sitter även ihop med huskroppen. 4,5m till ena grannen samt 4,5m till kommunens mark. Dock är den delen av vår trädgård "prickad mark"
Jag förstår det som att du önskar bygga till småhuset med ett uterum på 15 kvm. Det kan du bygga enligt samma regler men inget grannemedgivande krävs. Prickat mark spelar ingen roll.

H Hhallden skrev:
Är det bara att starta dessa byggnationer i januarei 2027 förutsatt att jag har ett skrifligt go med grannen på 1a?
Ja. Undantaget är om du är i ett byggnadskulturellt värdefullt område. Då krävs bygglov.

Snyggt, stort tack

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.