Ni som har Augusteco och använder det permanent. Hur ofta får ni tömma det och hur mycket Slam blir det på ett år?
Vi måste anlägga väg för att slambilen ska kunna ta sig fram. Så vi tittar på att ta hand om Slam själva. Enligt Augusteco blir det inte så mycket Slam att ta hand, stämmer det?

B byggeskafram skrev:
Måste man gjuta en betong platta? Låter omständigt.
Har försökt hitta monteringsanvisning men lyckas inte.
Du måste inte gjuta platta... Det beror på dina förutsättningar... Den står utmärkt på fint grus. Ring säljaren, han är "skit"bra att ha och göra med.

K karlmb skrev:
PM mig. Men så billigt blir det inte.
Men Wehoputs har ju fördelen att man kan slippa slamsugning 2-3 ggr per år om man väljer att ta hand om slammet själv.
Varför skulle du inte kunna ha egen slamhantering på vilket minireningsverk som helst

• Gilla
byggeskafram
  • Laddar…
B byggeskafram skrev:
Ni som har Augusteco och använder det permanent. Hur ofta får ni tömma det och hur mycket Slam blir det på ett år?
Vi måste anlägga väg för att slambilen ska kunna ta sig fram. Så vi tittar på att ta hand om Slam själva. Enligt Augusteco blir det inte så mycket Slam att ta hand, stämmer det?
Så här skriver en annan medlem om sitt reningsverk. Om att ta hand om slammet.

Citat: Har haft mitt nu i 5 år och är nöjd med funktionen. Vi är 4 st i hushållet. Jag tömmer själv och det går hyfsat, dock inte som Evergreens instruktioner säger. Jag har iof en kraftig länspump som fyller säcken ganska fort, sen tar det många timmar innan allt vatten runnit ut. Så jag får pumpa 3-4 ggr med ett dygn emellan ungefär. Det är ok då det räcker att göra detta var 7-8 månad.
Däremot är jag sjukt besviken på Evergreen då de höjer alla kostnader hela tiden. Mer än vanlig indexreglering. Serviceavgiften skulle ligga på ca 2500:- om året, den är uppe i nästan 3500:- idag. Utöver det tar de extra betalt om de måste rensa korgen (ca 5 minuters jobb). Där åker man på en halvtimme på ca 500:- extra. Kan tycka att inom rimliga gränser skulle detta ingå i årsavgiften.
En annan sak som stör mig oerhört då man är låst till Evergreen är att priset på säckarna man behöver om man tömmer själv. De tar 160:- per påse. Dessa är helt vanliga fodersäckar av vävd glasfiber som jag nu lyckats hitta för 12:- st. istället. Flockningsmedlet är nästa kassako. Det kostade 550:-/25 liter för fem år sedan, nu tar de 990:-. Dessutom har de skruvat upp kemtillförseln så nu går det nästan 2 dunkar om året.
Är det något som vet om man kan hitta detta någon annanstans för rimliga pengar?

T ThJo1880 skrev:
Så här skriver en annan medlem om sitt reningsverk. Om att ta hand om slammet.

Citat: Har haft mitt nu i 5 år och är nöjd med funktionen. Vi är 4 st i hushållet. Jag tömmer själv och det går hyfsat, dock inte som Evergreens instruktioner säger. Jag har iof en kraftig länspump som fyller säcken ganska fort, sen tar det många timmar innan allt vatten runnit ut. Så jag får pumpa 3-4 ggr med ett dygn emellan ungefär. Det är ok då det räcker att göra detta var 7-8 månad.
Däremot är jag sjukt besviken på Evergreen då de höjer alla kostnader hela tiden. Mer än vanlig indexreglering. Serviceavgiften skulle ligga på ca 2500:- om året, den är uppe i nästan 3500:- idag. Utöver det tar de extra betalt om de måste rensa korgen (ca 5 minuters jobb). Där åker man på en halvtimme på ca 500:- extra. Kan tycka att inom rimliga gränser skulle detta ingå i årsavgiften.
En annan sak som stör mig oerhört då man är låst till Evergreen är att priset på säckarna man behöver om man tömmer själv. De tar 160:- per påse. Dessa är helt vanliga fodersäckar av vävd glasfiber som jag nu lyckats hitta för 12:- st. istället. Flockningsmedlet är nästa kassako. Det kostade 550:-/25 liter för fem år sedan, nu tar de 990:-. Dessutom har de skruvat upp kemtillförseln så nu går det nästan 2 dunkar om året.
Är det något som vet om man kan hitta detta någon annanstans för rimliga pengar?
Du har inte länk till detta? Skulle också vilja hitta säckar för 12:-

Lucky2015
K karlmb skrev:
De billiga verken är känsliga vid tömning. Klena väggar mm. Jag fick dispens då jag kommer att kompostera slammet på tomten.
Har Wehoputs tjockare väggar jämfört med billigtminireningsverk och Aquatec?

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
Har Wehoputs tjockare väggar jämfört med billigtminireningsverk och Aquatec?
Definitivt. De billiga får inte ens tömmas i fel ordning mellan facken för då pallar de inte vattentrycket.
Sedan är det ju lätt att slå till något med tömnings utrustningen.

• Gilla
Lucky2015
  • Laddar…
M maskus skrev:
Du måste inte gjuta platta... Det beror på dina förutsättningar... Den står utmärkt på fint grus. Ring säljaren, han är "skit"bra att ha och göra med.

Varför skulle du inte kunna ha egen slamhantering på vilket minireningsverk som helst
Det är integrerad avvattning av slammet i wehoputs. Övriga måste mellanlagra i särskild dränerad burk först. Mkt slabb som jag ser det så man kommer att tröttna.

M maskus skrev:
Du har inte länk till detta? Skulle också vilja hitta säckar för 12:-
Detta är ett problem också för wehoputs.
Funderar på att istället använda hinkar med bra filter typ insektsnät eller liknande i hål i botten.

Lucky2015 Lucky2015 skrev:
När man kikar på Wehoputs verkar det vara betydligt fler slitdelar jämfört med Aquatec och billigtminireningsverk. Det verkar bland annat vara en slampump i Wehoputs som det inte är i de andra två. Tänkte att det är större risk för driftstörningar med deras lösning? Dessutom står det att det krävs slamtömning 2 ggr per år med Wehoputs och övriga 1 ggr per år, medför en extrakostnad på 1500-2000 kr per år. Det framgår inte heller hur ofta man måste tömma slampåsen (om man använder denna) på Wehoputs.

Kommunerna verkar ha krav att man måste tömma 1 gång per år. Någon som vet om det går att få dispens om man tömmer själv?
Går utmärkt att söka dispens o slamsuga själv i många kommuner

• En slamavskiljare med anslutna kablar på gräsmark bland höstlöv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
byggeskafram och 1 till
  • Laddar…
T Tootikii skrev:

• Grön slamavskiljare för avloppsvatten uppsatt utomhus på en gräsmatta med höstlöv.
    Skapa konto
T Tootikii skrev:
Är din slamavattnare också så långsam som
Personen i tidigare inlägget? Blev lite överraskad över att det ska ta så lång tid.

M maskus skrev:
Är din slamavattnare också så långsam som
Personen i tidigare inlägget? Blev lite överraskad över att det ska ta så lång tid.
Med originlafilter så går det väldigt långsamt. Funkar bättre med egna tillverkade av markduk. Sedan får man upp snittsen och suger inte så mycket vatten utan nästan bara slam. Går på känsla lite kan man säga.

• Gilla
karlmb
  • Laddar…
T Tootikii skrev:
Med originlafilter så går det väldigt långsamt. Funkar bättre med egna tillverkade av markduk. Sedan får man upp snittsen och suger inte så mycket vatten utan nästan bara slam. Går på känsla lite kan man säga.
Har letat komposterbar säck men är samtidigt tveksam till om en säck som håller verkligen bryts ner i rimlig tid. Testar markduk nästa gång.

M maskus skrev:
Har letat komposterbar säck men är samtidigt tveksam till om en säck som håller verkligen bryts ner i rimlig tid. Testar markduk nästa gång.
Används endast som filter för avvattning. När det runnit av så flyttar vi sedan över till Mullbänken vi har 2st. Ungefär samma procedur som vid latrintömning.

• Träkompostbehållare för avvattning märkt "Mullbänken" används i trädgårdar.
    Skapa konto
G gredd skrev:
Har du kollat vad dom kostar i Polen med fosforprylen man behöver? För något år sedan var det runt 20.000. Då kan det ju vara värt att försöka hitta något sätt att skicka med lastbil alternativt åka och hämta själv. Förstår inte varför det behöver bli dubbelt så dyrt allting i Sverige. Jo det förstår jag iofs när vi ska ge Soc bidrag till Iraks försvarsminister och 2 miljoner andra. Blir höga skatter då.
Färja över till Polen med släpkärra o sedan tillbaka, kanske ingen manual på svenska eller Backup från någon svensk generalagent känns kanske inte så lockande med tanke på att stå med en avloppsanläggning som i värsta fall inte ens blir godkänd i ens kommun?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.