157 724 läst ·
396 svar
158k läst
396 svar
www.billigtminireningsverk.se, erfarenheter?
I nuläget finns ingen särskild lag som reglerar enskilda avlopp. Regler som rör enskilda avlopp finns bland annat iG gredd skrev:Kul att höra att folk är nöjda med verket. Har det dykt upp fler aktörer på den svenska marknaden som säljer liknande verk? Synd bara att det är så olika tolkningar mellan kommunerna. Ska vi nu vara med i EU-skiten så kan vi väl iallafall få lite glädje av eländet med billiga godkända reningsverk. Men då lägger sig såklart kommunerna i.
Miljöbalken . Man kan tycka att det borde finnas en gemensam lag / ramlag eller liknande och inte som i nuläget där det skiljer enormt mycket mellan olika kommuner och ibland även beroende på vilken handläggare du får hos kommunen.
Ska kommunerna tvinga folk till att sätta in minireningsverk så får det inte vara sådana här fascistfasoner tycker man. Det måste skapas ett nationellt ramverk för vad som gäller och inte godtyckligt bestämmas beroende på vilken dag i månaden miljötanten är i.T Tootikii skrev:I nuläget finns ingen särskild lag som reglerar enskilda avlopp. Regler som rör enskilda avlopp finns bland annat i
Miljöbalken . Man kan tycka att det borde finnas en gemensam lag / ramlag eller liknande och inte som i nuläget där det skiljer enormt mycket mellan olika kommuner och ibland även beroende på vilken handläggare du får hos kommunen.
Jadu...hos oss var det hög skyddsnivå som gällde. Jag kollade runt i månader för att till sist fastna för ett Wehoputs. (PM om ni har planer på att köpa de närmaste veckorna, jag har en intressant lösning!).G gredd skrev:Kul att höra att folk är nöjda med verket. Har det dykt upp fler aktörer på den svenska marknaden som säljer liknande verk? Synd bara att det är så olika tolkningar mellan kommunerna. Ska vi nu vara med i EU-skiten så kan vi väl iallafall få lite glädje av eländet med billiga godkända reningsverk. Men då lägger sig såklart kommunerna i.
Detta var i våras. Nu har tanten på miljökontoret slutat och nu behöver ingen i vårt område med sjötomter som har mer än 2 m till sjönivån, uppfylla mer än normalnivå om det är tillräckligt bra jordmån.
Så nästan alla som söker tillstånd idag får ett betydligt enklare system.
Jag kan naturligtvis söka och betala för att få ett nytt tillstånd om jag vill snåla och sätta ett enklare verk, men vem gör det..
Hur mycket billigare blir Wehoputs jämfört med tex Aquatec?K karlmb skrev:Jadu...hos oss var det hög skyddsnivå som gällde. Jag kollade runt i månader för att till sist fastna för ett Wehoputs. (PM om ni har planer på att köpa de närmaste veckorna, jag har en intressant lösning!).
Detta var i våras. Nu har tanten på miljökontoret slutat och nu behöver ingen i vårt område med sjötomter som har mer än 2 m till sjönivån, uppfylla mer än normalnivå om det är tillräckligt bra jordmån.
Så nästan alla som söker tillstånd idag får ett betydligt enklare system.
Jag kan naturligtvis söka och betala för att få ett nytt tillstånd om jag vill snåla och sätta ett enklare verk, men vem gör det..
Har ni slamsugning så ofta?K karlmb skrev:
Jag bor förvisso själv, men jag har en gång om året. Jag har för mig det är så ofta för att jag inte kunde välja vartannat år och kommuen bestämmer intervall. Men det kanske kiljer mellan olika kommuner.
Vi har Aquatec sen 3 år tillbaka. Slamsuger 1 ggr per år.E Edvuld skrev:
Sug ej ur allt! Lämna så att kulturen finns kvar.
När man kikar på Wehoputs verkar det vara betydligt fler slitdelar jämfört med Aquatec och billigtminireningsverk. Det verkar bland annat vara en slampump i Wehoputs som det inte är i de andra två. Tänkte att det är större risk för driftstörningar med deras lösning? Dessutom står det att det krävs slamtömning 2 ggr per år med Wehoputs och övriga 1 ggr per år, medför en extrakostnad på 1500-2000 kr per år. Det framgår inte heller hur ofta man måste tömma slampåsen (om man använder denna) på Wehoputs.E Edvuld skrev:
Kommunerna verkar ha krav att man måste tömma 1 gång per år. Någon som vet om det går att få dispens om man tömmer själv?
Tänkte dela med mig av de erbjudanden för själva reningsverket samt arbete utfört av annan entreprenör än säljaren som jag fått om någon är intresserad:
- Billigtminireningsverk: 47 000 kr + frakt
- Wehoputs 5: 87 798 kr + frakt
- Aquatec: 57 000 kr + frakt
Arbete för installation (grävare+material) anlagt med stenkista.
12 800 kr inkl. moms.
Samtliga uppfyller kraven på hög skyddsnivå.
12 800 kr inkl. moms.
Idag 1 gång per år men minireningsverk brukar vara 2-3 ggr.E Edvuld skrev:
De billiga verken är känsliga vid tömning. Klena väggar mm. Jag fick dispens då jag kommer att kompostera slammet på tomten.Lucky2015 skrev:
När man kikar på Wehoputs verkar det vara betydligt fler slitdelar jämfört med Aquatec och billigtminireningsverk. Det verkar bland annat vara en slampump i Wehoputs som det inte är i de andra två. Tänkte att det är större risk för driftstörningar med deras lösning? Dessutom står det att det krävs slamtömning 2 ggr per år med Wehoputs och övriga 1 ggr per år, medför en extrakostnad på 1500-2000 kr per år. Det framgår inte heller hur ofta man måste tömma slampåsen (om man använder denna) på Wehoputs.
Kommunerna verkar ha krav att man måste tömma 1 gång per år. Någon som vet om det går att få dispens om man tömmer själv?
Har du kollat vad dom kostar i Polen med fosforprylen man behöver? För något år sedan var det runt 20.000. Då kan det ju vara värt att försöka hitta något sätt att skicka med lastbil alternativt åka och hämta själv. Förstår inte varför det behöver bli dubbelt så dyrt allting i Sverige. Jo det förstår jag iofs när vi ska ge Soc bidrag till Iraks försvarsminister och 2 miljoner andra. Blir höga skatter då.Lucky2015 skrev:
Tänkte dela med mig av de erbjudanden för själva reningsverket samt arbete utfört av annan entreprenör än säljaren som jag fått om någon är intresserad:
12 800 kr inkl. moms.
Jag har dispens för slamtömning, jag sköter det själv. Har ett annat mrv en de ni skriver om. Komposterar det.Lucky2015 skrev:
När man kikar på Wehoputs verkar det vara betydligt fler slitdelar jämfört med Aquatec och billigtminireningsverk. Det verkar bland annat vara en slampump i Wehoputs som det inte är i de andra två. Tänkte att det är större risk för driftstörningar med deras lösning? Dessutom står det att det krävs slamtömning 2 ggr per år med Wehoputs och övriga 1 ggr per år, medför en extrakostnad på 1500-2000 kr per år. Det framgår inte heller hur ofta man måste tömma slampåsen (om man använder denna) på Wehoputs.