Byggahus.se

Worx 2019

1. Vispen74
    Medlem · Stockholm · 328 inlägg

Vispen74

Medlem
    Nytt fenomen: Det är ständigt regn säger gräsklipparen. Enda sättet att få den att klippa är att välja att den ska klippa trots regn. Först tänkte jag att det är dålig väderinfo appen får, men efter ett antal dagar med klarblå himmel inser jag att det måste vara något annat.
    I diagnosen på klipparens display så finns det en rad som heter Rain deley, där står ett värde som pendlar kring 800 på min klippare. Någon som vet om man kan dra några slutsatser kring det?

2. A
    Medlem · Blekinge · 9 004 inlägg

andersmc

Medlem
    Att den väntar 800 timmar med att börja klippa igen efter att det varit regn?

3. Vispen74

Vispen74

Medlem
    Haha, det hade varit något. Värdet heter endast "rain" efter att ha kollat igen. Nu stod det på strax över 1000. Ingen aning vad det säger, och hade varit intressant att veta vad era rain-värden är i diagnosen.

4. Lime113
    Medlem · Västra Götaland · 1 239 inlägg

Lime113

Medlem
    Hur är det med wifi-uppkoppling och klippning? Räcker det att Worx:en har mottagning med wifi vid basstation eller någon annan plats eller måste den alltid ha uppkoppling hela tiden för att inte stanna? Eller handlar det bara om att man inte når gräsklipparen via serven/appen och att Worx:en fortsätter i offline-mode enligt rådande inställningar?

5. JohannesR
    Husägare · Gimo · 41 inlägg

JohannesR

Husägare
    Precis så, wifi för att uppdatera och styra med appen annars går det att köra den som vanligt

• Laddar…
  6. lenartzz
    Medlem · stockholms · 7 inlägg

lenartzz

Medlem
    Har köpt till en ACS modul till min m700 och undrar hur högt hindret måste vara för att den skall köra runt hindret?

7. Vispen74

Vispen74

Medlem
    En barnsko liggandes på gräset kör den över och slicar upp, medan en grästuva på över decimetern kör den runt. Typ så.

• Laddar…
  8. JohannesR
    Husägare · Gimo · 41 inlägg

JohannesR

Husägare
    Tror den är inställd på 5 inches.

• Laddar…
  9. J
    Medlem · 10 inlägg

JD072

Medlem
    La ut slingan till min M500 på nytt idag. Den försvinner nästan i häcken mot grannen. Slingan ligger på samma ställe som tidigare. Såg nu att grannen har sin laddstation direkt på andra sidan häcken. Uppskattar avståndet till min slinga ca 1m. Kan det vara hans slinga som stör min eller vad händer? Är bara på den sidan tomten den bråkar.

10. Lime113
    Medlem · Västra Götaland · 1 239 inlägg

Lime113

Medlem
    En generell M- vs L-serie fråga.
    Vi har två gräsmattor, strax under 500 m^2 va, separerade av en grusuppfart.
    Båda gräsmattorna har mindre ojämnheter och enstaka backar.

För att komma fram till bästa strategin framåt funderar jag på
    * En klippare eller två
    * M- eller L-serien
    * Hur robust 500, 1000 m^2 specifikationen är (hur mycket måste jag överspeca det jag köper)

Rimliga alternativ (beroende på vad som fungerar)
    * En M1000 som går mellan gräsmattorna
    * Två M500 (eller om en M700 behövs?) på vardera gräsmatta
    * En L1000 som går mellan gräsmattorna
    * Två L1000 på vardera gräsmatta

Frågor till er
    * På några enstaka ställen har jag sett att M-seriens tre hjul jämfört med L-seriens fyra hjul gör att den kör fast oftare. Däremot är både M- och L-serien specificerade till samma backlutning. Har ni några erfarenheter eller tankar utöver 'fyra är bättre än 3'?
    * En L1000 lär ju inte vara underspecad till två 450 m^2 zooner, men hur är det med en M500 för 450 m^2?
    * Hur bra fungerar det att gå mellan zoner om det inte bara är en uppstyckad gräsmatta?

Kom gärna med råd. Tankar just nu är
    * Börja med en M-serie och se om den fungerar på båda gräsmattorna, om den klarar att gå mellan zonerna.
    * Börja med en L1000, kan den inte köra mellan zonerna så kanske komplettera med en M500 på den enklare gräsmattan.
    * Go small, M500, kör klubbhyllan på netonnet och lämna tillbaka/uppgradera/byt om det inte skulle fungera.

NB: Tidigare har vi kört Robomow,

Referensbilder
    Den enklare gräsmattan
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    20210514_080850.jpeg
    20210514_080930.jpeg

Den svårare gräsmattan (ska fixas till med grävmaskin och några lass jord)
    20210514_081017.jpeg
    20210514_081042.jpeg

Överfarten
    20210514_080907.jpeg
    20210514_080917.jpeg

Backen, övergång mellan zonerna till vänster i den andra backen
    20210514_080844.jpeg

11. lenartzz
    Medlem · stockholms · 7 inlägg

lenartzz

Medlem
    Ni som har M700 modellen hur lång tid tar det att klippa 300 kvm, för enkelhetens skull säger vi att tomten är kvadratisk och det finns inga hinder över huvud taget.

• Laddar…
  12. Vispen74

Vispen74

Medlem
    Har tagit kontakt med supporten nu så får vi se vad som händer. Kortsluter man regnsensorn så blir det ett värde på 50, och efter att ha rengjort regnsensorn så blir det ett värde på 1200 i torrt väder, så den verkar ju ändå fungera. Undrar vad som då gör att den ständigt visar "Regnfördröjning" i displayen och vägrar klippa, såvoda jag inte sätter Regnfördröjning till 0.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.