Hej,

Jag håller på att beställa hem lite materiell för att smarta till vårat hus och belysning?

Vi har befintliga Renova strömbrytare och några få äldre strömbrytare från 80- talet.

Tanken jag har är att köpa schneider wiser dimmerpuckar och låta installeras bakom befintliga brytare, fördelen jag ser med dessa är att jag slipper dra fram nolla till strömbrytaren och det finns möjligheter att lägga till andra typer av sensorer framöver.

Till frågorna.
Kan jag använda en wiser dimmerpuck som vanlig ”strömställare” för att slippa köpa den andra versionen (icke dimbar) som kräver nolla?

Kan jag dimra med befintliga Renova brytare? Om ja, behöver jag göra den återfjädrande?

Jag antar att jag inte kommer kunna dimra med de äldre knapparna och blir där styrd att dimra med appen?

Finns det någon fördel att köpa wisers strömställarpuck istället för dimmer?

Sista frågan, wiser - yay or nay? Min bild är att schneider går rätt hårt på wiser systemet och det känns framtidssäkert…

Puff

Så som jag tolkar installationsanvisning och produktblad så ska den gå att använda som en enkel strömställare och om jag tolkar det det rätt i katalogen så ska det vara återfjädrande strömbrytare (push button) till bägge funktionerna, [Av/på] och [Dimmer].

Xynter Xynter skrev:
Så som jag tolkar installationsanvisning och produktblad så ska den gå att använda som en enkel strömställare och om jag tolkar det det rätt i katalogen så ska det vara återfjädrande strömbrytare (push button) till bägge funktionerna, [Av/på] och [Dimmer].

Tack för svar! Då är jag ute på rätt spår.

Skulle du se att det finns någon annan fördel att köpa strömställarpucken istället och dra fram nolla?

Förutom att den är några kronor billigare dvs.

Enligt min kalkyl nu blir det ändå billigare att köpa dimmern än att låta elektrikern fiska fram en nolla.

Njae, inte direkt. Där jag har hittat pris på puckarna så skiljer det fyra kronor.
Skulle jag göra samma installation som du så skulle jag trådat om och gjort det själv.
Men det är absolut inte värt att leja in någon att tråda om eller att dra in en separat ledare.
Rent krasst så är det inte ens värt om man skulle tråda om själv.

• Gilla
Larssondavid och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.