108 135 läst ·
817 svar
108k läst
817 svar
Windows Home Server
Det kan vara knepigt att göra ominstallationer på en headless server även om det givetvis går. Finns det möjligheter att ansluta tangentbord, mus och monitor så är det ofta lite lättare.
Vad gäller datadiskarna så var noga med att det görs en recoveryinstallation och inte en nyinstallation som eventuellt formatterar diskarna. Läs på noga! Görs det rätt så ska det vara möjligt att återställa data.
Det finns mycket på internet om Windows Home Server så googla ordentligt först.
Vad gäller datadiskarna så var noga med att det görs en recoveryinstallation och inte en nyinstallation som eventuellt formatterar diskarna. Läs på noga! Görs det rätt så ska det vara möjligt att återställa data.
Det finns mycket på internet om Windows Home Server så googla ordentligt först.
Först och främst, innan du gör något är det viktigaste att säkerställa att du får ut din data.
De kan hanteras som vanliga NTFS-diskar i Windows.
Här är det viktigt att komma ihåg att filerna kan ligga utspridda över flera diskar beroende på hur du ställt in din duplicering.
Om du har tillräckligt med plats på en hårddisk i någon annan dator, läs lite kring hur robocopy fungerar och kopiera alla filer i dina shares från samtliga diskar. Robocopy har en mycket bättre möjlighet att se över att du får med alla filer och hanterar dubletterna på ett bättre sätt än vad du har inbyggt i Windows.
Ska du köpa diskar kan jag tipsa om dessa. Kör själv 4 st av denna i min hembyggda server och den funkar riktigt bra. Just denna RED-serie är gjord för NAS och andra enheter som står igång 24/7.
https://www.komplett.se/wd-red-2tb-nas-harddrive/757762
WHSv1 är inte avsett för större diskar än 2TB så köp inte större om du inte vet vad du ger dig in på.
Ominstallation av en headless får någon annan guida dig kring däremot då jag har en betydligt större variant.
De kan hanteras som vanliga NTFS-diskar i Windows.
Här är det viktigt att komma ihåg att filerna kan ligga utspridda över flera diskar beroende på hur du ställt in din duplicering.
Om du har tillräckligt med plats på en hårddisk i någon annan dator, läs lite kring hur robocopy fungerar och kopiera alla filer i dina shares från samtliga diskar. Robocopy har en mycket bättre möjlighet att se över att du får med alla filer och hanterar dubletterna på ett bättre sätt än vad du har inbyggt i Windows.
Ska du köpa diskar kan jag tipsa om dessa. Kör själv 4 st av denna i min hembyggda server och den funkar riktigt bra. Just denna RED-serie är gjord för NAS och andra enheter som står igång 24/7.
https://www.komplett.se/wd-red-2tb-nas-harddrive/757762
WHSv1 är inte avsett för större diskar än 2TB så köp inte större om du inte vet vad du ger dig in på.
Ominstallation av en headless får någon annan guida dig kring däremot då jag har en betydligt större variant.
Den ska jag kika på vid tillfälle.MathiasS skrev:
Ska dock erkänna att jag kört med gui när jag väl behövt använda robocopy
http://sourceforge.net/projects/robocoprobocopy/
Kan passa på att lägga ut en annan fråga här innan jag felsöker mer. Är det någon av er andra som märkt problem på sistone med att servern varnar för port-forward? Har sedan länge petat in det i min router så jag vet att den biten ska fungera.
Tror att jag är kass på det här...
Efter googlat sönder hela internet efter recoveryinstallationer för Acer H340 så är jag fortfarande lost...
Status:
Jag har konstaterat att det var systemdisken (låter skit) som gav upp i samband med ett strömavbrott.
Har lyckats ansluta skärm, tangentbord och mus till servern och sett hur servern försöker boota, både via den nya hdd och nätverk. Efter en kort stund så kommer det upp att OS saknas eller att ingen DHCP erhölls (har dhcp igång i routern)
Jag har provat alla möjliga sätt för att få servern att gå i recoverymode utan att lyckas.
Det är möjligtvis ingen som ligger inne med en fil för att kunna boota via usbminne?
En annan dum fråga! Måste jag formattera den nya hdd innan den stoppas i servern?
Efter googlat sönder hela internet efter recoveryinstallationer för Acer H340 så är jag fortfarande lost...
Status:
Jag har konstaterat att det var systemdisken (låter skit) som gav upp i samband med ett strömavbrott.
Har lyckats ansluta skärm, tangentbord och mus till servern och sett hur servern försöker boota, både via den nya hdd och nätverk. Efter en kort stund så kommer det upp att OS saknas eller att ingen DHCP erhölls (har dhcp igång i routern)
Jag har provat alla möjliga sätt för att få servern att gå i recoverymode utan att lyckas.
Det är möjligtvis ingen som ligger inne med en fil för att kunna boota via usbminne?
En annan dum fråga! Måste jag formattera den nya hdd innan den stoppas i servern?
Kan detta fungera? http://store.acer.com/store/aceramer/en_US/eRecovery
Hur gjorde du för att få tag på installationsmedia? Skriv gärna ner det så att andra hittar info. Sådana uppgifter kan som du märkte vara väldigt svåra att hitta.plaggis skrev:
Fick du tag på media med alla drivrutiner klara eller fick du söka efter dem? (Ett vanligt problem kan vara att man kör en standard drivrutin för chipset och därför inte får ut en bråkdel av prestandan)
Det visade sig att det var interna flashminnet som upphört att fungera... Letade, letade, letade och hittade USB-bootfilen på något fourm, vet tyvärr inte var. Jag har dock filen kvar om någon behöver den. Jag var tvungen att lägga den på ett bootbart USB-minne mha Acronis. Köpte en VGA-kabel på Ebay (typ denna http://www.ebay.com/itm/VGA-Adapter...8?pt=DE_Computer_Sonstige&hash=item3a683f590e) och pluggade in skärm till H340 och sedan när installationsfilen gjort sitt var det bara att köra recovery eller nyinstallation via skivor som följde med H340 vid köp.