mycke_nu skrev:
Servern vaknar vid vanlig filaccess, men inte via Remote Desktop. Har inte medvetet testat via konsollen i det läget, men heller inte upplevt några problem.
Det verkar konstigt, men visst får man räkna med att oväntade saker sker när man gör saker som ligger utanför det vanliga användandet av whs. Det är ju medvetet riktigt nedbantat för att vanliga dödliga ska ha ett smidigt robust system.
Har du något enkelt sätt att se om diskarna sover innan du ansluter? Låter mina diskar somna efter en halvtimme och de borde sovit nu och jag kom in via fjärrskrivbordet här...

Nej, jag kan nog inte kolla om diskarna sover, men det är 100% korrelation mellan att låta diskarna spinna ner efter någon timmes inaktivitet och svårigheterna med Remote Desktop.

Tyvärr går det inte att spinna ner diskarna individuellt, annars kunde man ju sparat lite på de två 500 GB WD-diskarna och låta den lilla systemdisken snurra.

Redigerat:
ibland kan man vara glad att man har whs.
Medan jag skrev det förra inlägget fick jag syn på att whs varnade för att backupen inte fungerat på min primära dator jag har här hemma. Det visar sig att hårddisken där i är påväg att ge upp. Windows 7 loggar diskfel, men man får inte se det som användare utan man hittar det bara i loggboken. Hur många svenssons går in där? Hade inte whs varnat mig för att backupen stannat hade jag inte vetat om det alls.
Nu vet jag att jag i princip bara behöver se till att min backup fungerar så bra som möjligt och köpa en ny hårddisk (min garanti på den aktuella disken gick ut i höstas) och sedan återskapa allt till den nya hårddisken över nätverket.

Vilken bra tråd, skall själv installera WHS under helgen på en gammal dell server (SBS installerat nu). Återkommer med resultat.

Ang COM+ och portar så skulle jag bli mycket förvånad om detta inte fungerade på WHS, detta är inget som MS plockat bort tidigare i andra OS varianter, snarare att de stryper antalet samtidiga användare så det i praktien blir oanvänbar för större lösningar.

Redigerat:
pbengtsson, kom ihåg att det inte finns mycket drivrutiner osv med på skivan. du har t.ex. inget stöd för sata-controllers. Antingen får du ställa dem på legacy ata i bios eller lägga ut drivrutiner på en hederlig gammal floppy och läsa in det under installationen. Dessutom, ALLA hårddiskar du har i servern kommer att rensas under installationen!
Lycka till!

Tack för tipset.
WHS är inte riktigt vad jag är van vid från MS kring installtioner.
Nu är min server från DELL utrustad med floppy läsare, men jag har inga media för dessa. Jag kör på utan livlina.

pbengtsson skrev:
Tack för tipset.
WHS är inte riktigt vad jag är van vid från MS kring installtioner.
Nu är min server från DELL utrustad med floppy läsare, men jag har inga media för dessa. Jag kör på utan livlina.
Utan livlina? Du bör veta lite innan.
När installationen går igång kommer den uppmana dig att kolla igenom listan över vilka diskar som du har. Det kommer automatiskt att installera den första disken den hittar controllermässigt (nummer 0 oftast) som systemdisk. den, inklusive alla andra diskar du har installerade kommer tömmas helt på vad som finns där idag så ta backup innan om du vill ha kvar något.
Hittas inte alla diskar under installationen beror det troligtvis på att de är sata-diskar. Du kan oftast ställa om i bios att de ska jobba som legacy ata, och då fungerar det sen. Hot-swap fungerar inte på whs, så sata achi är inte direkt nödvändigt i vilket fall.
mitt råd är att du ser till att få fram drivrutiner innan du påbörjar installationen. Om allt kopplar upp korrekt mot internet kommer installationen automatiskt att installera det senaste powerpack som finns ute redan under installationen. Utan pp3 kommer inte win 7 att fungera bra alls.
Som jag förstår det är det första gången du installerar whs, så jag vill ge dig ett till tips. Ta inte ur skivan! Det kommer starta om ett antal ggr, men om du server 2k3 utan skivan när den förväntar sig att kunna installera själva homeserverbiten så blir du oftast tvungen att installera om allt på nytt.
ta ur skivan först när du ser på skärmen att homeserver finns där.

När systemet väl verkar vara installerat, gör minimalt på själva servern. lär dig att göra det du vill via konsollen, annars riskerar du att såra stabiliteten.

Edit: ser att du skriver att du saknar media. Det finns disketter kvar i affärer än idag. tvivlade jag med, men det finns även i många livsmedelsaffärer.

mycke_nu: Ang Avast för whs. Har lagt in en demo nu. Verkar fungera bra. Det enda fel jag märkt än är att den tror att mina win7 burkar har vista, men det borde väl knappast spela någon roll då uppdateringarna sker lokalt på varje dator ändå.

Det blev lite tråcklande för mej när jag gick från demo till köpeversionen. Informationen om den nya licensen ville inte ligga kvar, utan försvann efter ett fåtal minuter.

Lösningen blev att editera filen C:\Program Files\Alwil Software\Avast4\DATA\license.dat och lägga in den nya licensinformationen manuellt.

Jag måste förresten slå ett slag för det makalösa sökprogrammet Everything (http://www.voidtools.com/) som jag har installerat på min WHS maskin.

Programmet hittar godtycklig fil på serveren OMDELBART, och med det menar jag inte 0.01 sekunder utan praktiskt taget snabbare än man skriver på tangentbordet.

Typ hitta alla (1105 st i mitt fall) *.xls filer bland 1 TB data. BANG. Man ramlar av stolen. d^_^b

Inte håller det på och indexerar disken heller!

Redigerat:
Hm, ja, tydligen.. där ser man.

Funktionalliteten kommer ju fortfarande att finnas, men det är ju frågan vad det kommer att kosta att köpa WHS och de övriga licenserna separat. Family Packen är ju väldigt billig.

EDIT: Jag har tittat lite på deras hemsida, och FamilyPack saknas, men PC-licenserna för privat användning är gratis och en treårs licens för WHS kostar $75.

Redigerat:
Om hårdvara....

Tittar man på fabriksbyggda hemmaservrar så använder tex Acer Intels Atom processor. Mao kan man gissa att den prestandamässigt räcker och det borde rimligtvis vara ett av de energisnålaste alternativen. Men - jag hittar inga Atom-moderkort som har tillräckligt många sataingångar. Ett extra kontrollerkort kan man ju montera men det är inte speciellt billigt (5-7hundra).

Man kanske också kan resonera som att en cpu som ingenting gör ej heller drar speciellt mycket ström och då är det andra parametrar som är viktigare för den totala energiförbrukningen, tex att diskarna stänger av sig och fläktar inte snurrar i onödan. Då är det bättre att använda något som redan finns på hyllan....

Om jag köpte nytt skulle jag nog annars sikta in mig på någon AMD med låg TDP och ett moderkort med 4 slottar för minne samt 6 sataingångar. Gigabyte har fina kort som går att använda och har ett rimligt pris.

Kör med ett extra kontrollerkort, du få fler ingångar och det avlastar processorn, som brukar få göra det mesta jobbet när SATA-kontrollern sitter på moderkortet.

Att det är tekniskt bättre är en sak, frågan är om det behövs. Här handlar det ju lite om att balansera pris, prestanda och energiförbrukning kan jag tycka. Att bara bygga prestanda är enkelt.....!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.