1 224 läst ·
13 svar
1k läst
13 svar
Wifi Extender
I vintras monterades en laddbox med balanserade och en Wifi extender kopplades på.
Hemma har vi bredband internet via Telia mobil nätverka.
Problem: ”Kopplad utan internet ” är meddelande från (Telia) router.
Internet fungerar nästan enbart när det kopplas till extendern.
Alla våra enheter kopplas automatiskt till extendern.
Vad tycker ni?
Hemma har vi bredband internet via Telia mobil nätverka.
Problem: ”Kopplad utan internet ” är meddelande från (Telia) router.
Internet fungerar nästan enbart när det kopplas till extendern.
Alla våra enheter kopplas automatiskt till extendern.
Vad tycker ni?
Har det löst sig?
Hur har extendern kopplats?
Och var?
Hur har extendern kopplats?
Och var?
Om man behöver flera AP i huset så är definitivt samma tillverkare att föredra. Skall man ha trådlös extender så är den rekommendationen ännu hårdare.
Med tanke på den låga kostnaden att göra om och göra rätt så hade jag rensat upp och använt en lösning från en tillverkare. Jag hade personligen valt Unifi, men det behöver inte bli så dyrt:
- https://www.amazon.se/TP-Link-Deco-E4-WLAN-set-3-pack/dp/B07SGF4N8D
Inte för att jag rekommenderar MESH, men när det fungerar tillräckligt bra så...
MEN, det är uppenbarligen så att routern inte har särskilt bra WiFI, så börja med att byta ut denna (exempelvis till lösningen ovan, eller något bättre).
Med tanke på den låga kostnaden att göra om och göra rätt så hade jag rensat upp och använt en lösning från en tillverkare. Jag hade personligen valt Unifi, men det behöver inte bli så dyrt:
- https://www.amazon.se/TP-Link-Deco-E4-WLAN-set-3-pack/dp/B07SGF4N8D
Inte för att jag rekommenderar MESH, men när det fungerar tillräckligt bra så...
MEN, det är uppenbarligen så att routern inte har särskilt bra WiFI, så börja med att byta ut denna (exempelvis till lösningen ovan, eller något bättre).
Om TS behövde en extender för enbart laddboxen så spelar väl fabrikat mindre roll.
Om enheter ska kunna flytta sig mellan att vara uppkopplade mot Wi-Fi router eller Extender, så ska det helst vara samma fabrikat och produktserie som stödjer roaming, så att enheten får hjälp att välja accesspunkt.
Annars kan mobilerna fastna på fel accesspunkt tex om Extendern är nära ytterdörren kommer mobilen att välja den och fastna på den även om mottagningen är dålig och inte byta för än mottagningen är så dålig att den tappar kontakten.
TS beskriver ””Problem: ”Kopplad utan internet ” är meddelande från (Telia) router.””
Men där jag jag bet på problembeskrivningen.
Varför skulle internet fungera på Extendern om routern saknar anslutning till internet?
Om enheter ska kunna flytta sig mellan att vara uppkopplade mot Wi-Fi router eller Extender, så ska det helst vara samma fabrikat och produktserie som stödjer roaming, så att enheten får hjälp att välja accesspunkt.
Annars kan mobilerna fastna på fel accesspunkt tex om Extendern är nära ytterdörren kommer mobilen att välja den och fastna på den även om mottagningen är dålig och inte byta för än mottagningen är så dålig att den tappar kontakten.
TS beskriver ””Problem: ”Kopplad utan internet ” är meddelande från (Telia) router.””
Varför skulle internet fungera på Extendern om routern saknar anslutning till internet?
Jag misstänker att WiFi-routern har väldigt dålig signal och att enheterna därför tappar kontakten med denna. De kopplar istället via extendern som har en stark och stabil signal. Extendern får använda sig av högre effekt än vad en vanlig mobil får, vilket gör att den verkar klarar av att hålla en stabil signal.blackarrow skrev:
Om TS behövde en extender för enbart laddboxen så spelar väl fabrikat mindre roll.
Routen är Teliaspacman42 skrev:
Om man behöver flera AP i huset så är definitivt samma tillverkare att föredra. Skall man ha trådlös extender så är den rekommendationen ännu hårdare.
- [länk]
Extender TpLink
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 283 inlägg
Menade du ”Kopplad utan internet ” meddelandet/problemet?rataxes skrev:
Tja, är extendern ansluten med kabel eller Wi-Fi?rataxes skrev:
Hur är grejerna placerade?
Är det inte bra att enheterna ansluter sig till extendern om den har bättre signal?
Du kanske ska skaffa en extender till och stänga av Wi-Fi i routern?
Tex kan en flytt av routern från att ha varit gömd under sängen till att stå ovanpå en garderob ge en fantastiks förbättring.
Har du fri sikt till mobilmasten?
Tillverkare och modell är intressant, inte bara vilken operatör du har.rataxes skrev:
Jag använder Telias router med avslagen wifi, sedan TP-Link produkter för det egna wifi-nätet. Har första TP-Link burken för wifi i ett rum bredvid det med routern för bästa täckning (kör även mesh).
Klicka här för att svara