7 872 läst ·
35 svar
8k läst
35 svar
Wifi extender, vad ska man tänka på?
Medlem
· Blekinge
· 12 257 inlägg
Medlem
· Blekinge
· 12 257 inlägg
Tack!
Saxat från webhallen:
"Till skillnad från traditionella routrar, som har en central punkt för att distribuera wifi-signalen, består ett mesh-nätverk av flera enheter (mesh-routers) som samarbetar för att skapa ett sömlöst och stabilt wifi över stora områden"
I mitt hus med betong bjälklag har jag 3st TP Link Deco routers som lirar tillsammans, bra täckning i hela huset. Sen kan du koppla dig med kabel från varje enskild router, som jag tex gjort i gästrummet/kontoret och har bra fart på nätet där. Allt styrs smidigt med app, enkel setup.
Jag kör detta paketet, men finns både billigare och dyrare varianter,
https://www.24.se/datortillbehor/na...BgIExsvv7v5WRPI2kF4_p8k9iLXvotPhoCvkYQAvD_BwE
"Till skillnad från traditionella routrar, som har en central punkt för att distribuera wifi-signalen, består ett mesh-nätverk av flera enheter (mesh-routers) som samarbetar för att skapa ett sömlöst och stabilt wifi över stora områden"
I mitt hus med betong bjälklag har jag 3st TP Link Deco routers som lirar tillsammans, bra täckning i hela huset. Sen kan du koppla dig med kabel från varje enskild router, som jag tex gjort i gästrummet/kontoret och har bra fart på nätet där. Allt styrs smidigt med app, enkel setup.
Jag kör detta paketet, men finns både billigare och dyrare varianter,
https://www.24.se/datortillbehor/na...BgIExsvv7v5WRPI2kF4_p8k9iLXvotPhoCvkYQAvD_BwE
Vad menar du är en bra lösning då då? Jag hade påstått att just fasta datorer är en säljpunkt för att ställa ut mesh-routers där det behövsL lat skrev:
Jag råkade ut för ett problem idag.
Skulle hjälpa en granne med en D-link DAP1610
Det fanns 3 sätt att installera. Lägg den intill routern mindre än 1m och gör reser med ett gem. Det funkade inte, okej fram med min laptop anslut med kabel loggar in sätter SSID samma som router och samma lösenord, döm om min förvåning att svaret är felaktigt lösenord ??? Det 3:e sättet var att scanna en QR kod med mobilen och hämta en app och med den logga in på DAP1610 samma resultat felaktigt lösenord ! Men här kom en ledtråd, med texten "lösenordet måste vara mellan 6-15 tecken".
Efter räknat Telia routerns lösenord som var på 16 tecken så anade jag vad felet var.
Ok ta bort sista tecknet i routern lösenord viola nu funkar det!
Nu kom nästa problem alla TV, paddor och mobiltelefoner tappade WI-FI
Det tog några timmar att reda ut en normalt enkel installation.
Man har en känsla att Telia valt 16 tecken för att jäklas med konkurrenterna D-link t.ex. 😂
Skulle hjälpa en granne med en D-link DAP1610
Det fanns 3 sätt att installera. Lägg den intill routern mindre än 1m och gör reser med ett gem. Det funkade inte, okej fram med min laptop anslut med kabel loggar in sätter SSID samma som router och samma lösenord, döm om min förvåning att svaret är felaktigt lösenord ??? Det 3:e sättet var att scanna en QR kod med mobilen och hämta en app och med den logga in på DAP1610 samma resultat felaktigt lösenord ! Men här kom en ledtråd, med texten "lösenordet måste vara mellan 6-15 tecken".
Efter räknat Telia routerns lösenord som var på 16 tecken så anade jag vad felet var.
Ok ta bort sista tecknet i routern lösenord viola nu funkar det!
Nu kom nästa problem alla TV, paddor och mobiltelefoner tappade WI-FI
Det tog några timmar att reda ut en normalt enkel installation.
Man har en känsla att Telia valt 16 tecken för att jäklas med konkurrenterna D-link t.ex. 😂
Det var det skräpet jag hade innan jag slängde ut det på tippens återvinning. När jag hadee det fungerade mina SONOS värdelöst, tappade musiken, startde om, helt förskräckligt dåligt faktiskt. Många andra hus automations enheter i huset som också tappade kontakten lite då och då (vet jag eftersom jag övervakar dom och loggar när det händer)Bo.Siltberg skrev:
Efter bytet till ASUS (som jag skrev om tidagare i tråden), inga som helst problem längre. Även mina SONOS fungerar klockrent numera
Men nu får det sansas lite..
Frågan är ju från start om extenders eller repeaters är något att ha.
Att nämna förslag som Ethernet kablage till fasta punkter är ju knappast produktivt, eller bara säga köp ASUS.
Vilken era inom mesh-nätverk har ni använt om ni anser det vara "rena skiten"?
I frågan om det är värt att köpa extenders eller inte, absolut, prova, men jag tror verkligen inte det löser några problem. Vill man testa för en 500ing så kör. Men att kasta 1200-1500 på en dyrare variant anser jag det 100 gånger mer värt att lägga till en tusenlapp och få ett superstabilt sömlöst nät med grym räckvidd.
Ge TS vettiga köpförslag istället. Vilken router tycker ni är värd att satsa på, vilken e trender osv
Frågan är ju från start om extenders eller repeaters är något att ha.
Att nämna förslag som Ethernet kablage till fasta punkter är ju knappast produktivt, eller bara säga köp ASUS.
Vilken era inom mesh-nätverk har ni använt om ni anser det vara "rena skiten"?
I frågan om det är värt att köpa extenders eller inte, absolut, prova, men jag tror verkligen inte det löser några problem. Vill man testa för en 500ing så kör. Men att kasta 1200-1500 på en dyrare variant anser jag det 100 gånger mer värt att lägga till en tusenlapp och få ett superstabilt sömlöst nät med grym räckvidd.
Ge TS vettiga köpförslag istället. Vilken router tycker ni är värd att satsa på, vilken e trender osv
Medlem
· Blekinge
· 12 257 inlägg
Jag vill förtydliga mitt önskemål:
Har en Huawei router (tror jag) som matar vidstående stationär dator med Internet, samt sänder ut signal som går att ta emot i större delen av huset men inte överallt. Routern står i ena hörnet av huset på övervåning. I rummen precist mitt emot är mottagningen svag/dålig.
Jag vill inte dra nya kablar.
Jag håller inte på med gaming.
Jag behöver inte gå runt i huset medan jag tittar på plattan.
Jag letar efter någon pryl som förstärker signalen så den räcker till andra sidan huset. Där vill kanske någon sitta och titta på film.
Jag hatar appar.
Har en Huawei router (tror jag) som matar vidstående stationär dator med Internet, samt sänder ut signal som går att ta emot i större delen av huset men inte överallt. Routern står i ena hörnet av huset på övervåning. I rummen precist mitt emot är mottagningen svag/dålig.
Jag vill inte dra nya kablar.
Jag håller inte på med gaming.
Jag behöver inte gå runt i huset medan jag tittar på plattan.
Jag letar efter någon pryl som förstärker signalen så den räcker till andra sidan huset. Där vill kanske någon sitta och titta på film.
Jag hatar appar.
Finns ingenting sådant. Signalen behöver gå åt båda hållen så en starkare signal från routern gör kanske att den andra enheten ser den, men den är ändå för långt bort för att prata med den. Range extenders och mesh nätverk fungerar genom att lägga till ytterligare ett nätverk mellan de två enheterna. Det brukar inte fungera så vårat bra (mesh fungerar bättre eftersom det då enbart är ett namn som syns).T Thomas_Blekinge skrev:
Bäst är att dra kabel till andra sidan huset. Näst bäst är att dra nätverkskabel till mitten av huset och sätta upp en accesspunkt där (du behöver inte dra ström om du använder en PoE accesspunkt - nätverkskabeln fungerar då som strömförsörjning).
Medlem
· Västra Östra
· 85 inlägg
Har du ingen vind eller källare du kan dra en nätverkskabel i? Accesspunkt är mycket bättre än repeaters och mesh
Drar du en nätverkskabel till andra sidan huset får du ju även en kopplingspunkt för framtiden för ev. Solceller, elbilsladdare etc
Drar du en nätverkskabel till andra sidan huset får du ju även en kopplingspunkt för framtiden för ev. Solceller, elbilsladdare etc
Medlem
· Blekinge
· 12 257 inlägg
Solcellslevernatören installerade ju en liten dosa med antenner i källaren dom gör att vxlriktaren kan prata med min router och vidare till solaredge. Varför funkar det inte för annat internet?P PontusPontus skrev:
Igen: Dra kabel är ingen option!!!! Det är det inte värt.