38 993 läst ·
49 svar
39k läst
49 svar
Whirlpool side-by-side frys trasig
Roligt att du tar dig tid och vill reparera på komponentnivå.
Enligt ditt versionsnummer ska ditt skåp heta S20D RSB33-A/G och inte S20D RBB32-A/G.
och vara tillverkat 2005 vecka 51.
Vilket positionsnummer på kortet, har den konding som bara höll 108nF?
Vilka stift är kondensorfläkten inkopplad på?
Kan du PM'a mig din mailadress?
Ok, det måste vara de två stiften allra längst till vänster på kontakt CN2
som kondensorfläkten är kopplad till.
Enligt ditt versionsnummer ska ditt skåp heta S20D RSB33-A/G och inte S20D RBB32-A/G.
och vara tillverkat 2005 vecka 51.
Vilket positionsnummer på kortet, har den konding som bara höll 108nF?
Vilka stift är kondensorfläkten inkopplad på?
Kan du PM'a mig din mailadress?
Ok, det måste vara de två stiften allra längst till vänster på kontakt CN2
som kondensorfläkten är kopplad till.
Redigerat:
Den kondingenC7+likriktarenD4 har till uppgift att få ner 230vac till 24vdc som matar kompressorrelät RL3.
C7 är inte orsaken att kondensorfläkten står stilla, men måste bytas ändå eftersom den håller för lågt värde.
Jag tror att felet ligger i triacenQ4.
PM'a mig din adress så skickar jag den till dig.
Ta en bild på den vita klisterlappen med streckkod som sitter på kortet.
Tänk även på att kondensorfläkten inte går igång samtidigt som kompressorn. Det kan ta 5-10min
innan den går igång efter att kompressorn startat.
C7 är inte orsaken att kondensorfläkten står stilla, men måste bytas ändå eftersom den håller för lågt värde.
Jag tror att felet ligger i triacenQ4.
PM'a mig din adress så skickar jag den till dig.
Ta en bild på den vita klisterlappen med streckkod som sitter på kortet.
Tänk även på att kondensorfläkten inte går igång samtidigt som kompressorn. Det kan ta 5-10min
innan den går igång efter att kompressorn startat.
Bytte triac + kondensator och voila, fläkten startar. Men temperaturen på frysdelen visar fortfarande --. Ska se om jag kan få det till -20 efter någon omstart som jag lyckades med förut. Men nu ska den få stå på ett tag så jag se vad som händer, om det blir någon kyla eller ej.
Skickat en om än liten uppmuntran också
Skickat en om än liten uppmuntran också
Redigerat:
Det har jag gjort.
Tyvärr kvarstår som sagt -- problemet samt att man ser en varningstriangel i displayen. Startade om några gånger och fick då upp -18 på frysdelen. Men jag flyttade då sladden där den skulle sitta och efter den omstartaten är det nu -- igen. Körde självtestet och den stannade först på 02 ett tag, sedan på 01 ett tag för att till slut visa 00. Tänker mig att den borde stanna helt där felet är och stämmer det så hittar inte självtestet något fel.
Men något är fel. Frågan är bara vad
Rättning:
Den stannar väldigt länge på 00/02 (vartannat 00, 02) vilket enligt testet ska betyda: "Check damper/air baffle and relay K008".
Den stannar sedan länge på 00/01 på samma sätt som med 00,02, det ska då betyda "Check water valve".
Eftersom den inte stannar länge på de andra felkoderna så kanske det trots allt är något med detta.
Famlar vidare: x antal omstarter (dra ut strömmen) senare så visar den nu -20 på frysdelen. Kompressorn startade efter 5-10 minuter. Så nu ska vi se vad som händer..
Tyvärr kvarstår som sagt -- problemet samt att man ser en varningstriangel i displayen. Startade om några gånger och fick då upp -18 på frysdelen. Men jag flyttade då sladden där den skulle sitta och efter den omstartaten är det nu -- igen. Körde självtestet och den stannade först på 02 ett tag, sedan på 01 ett tag för att till slut visa 00. Tänker mig att den borde stanna helt där felet är och stämmer det så hittar inte självtestet något fel.
Men något är fel. Frågan är bara vad
Rättning:
Den stannar väldigt länge på 00/02 (vartannat 00, 02) vilket enligt testet ska betyda: "Check damper/air baffle and relay K008".
Den stannar sedan länge på 00/01 på samma sätt som med 00,02, det ska då betyda "Check water valve".
Eftersom den inte stannar länge på de andra felkoderna så kanske det trots allt är något med detta.
Famlar vidare: x antal omstarter (dra ut strömmen) senare så visar den nu -20 på frysdelen. Kompressorn startade efter 5-10 minuter. Så nu ska vi se vad som händer..
Redigerat: