P
Du är på rätt väg

IMG_3594.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testade koppla in fläkten på 220V och voila, den fungerar. Det verkar alltså vara något på kretskortet som spökar, kanske kondensator som redan nämnts. Man jag är inte helt säker på vad beteckningarna betyder.Det sitter 3 st olika kondensatorer som alla har beteckningen B81130 X2 MKP/SH - 40/100/21/B på sidan och ovan ser man på bilden, ex M102804494 B - U1-u22 K275V~ K275V kan väl tänkas betyda 275V.

Förutom detta så har den största har beteckningen U2-1u, nästa största är U3-u22 samt U1-u22. Den minsta U1-u1M. Någon som kan dechiffrera detta ?

1u = 1uF ?
u22 = 22nF ?
u1M = ?

P
Jag tror inte att det är någon av de fyra i bild då det sitter likriktare i anslutning till dessa
Och fläkten går ju växelström
Kondensatorerna skulle kunna vara av epcos fabrikat

P
M står för noggrannhet 20%
K står för noggrannhet 10%

En av kondensatorerna (av de fyra med likriktare) visade sig vara på 108 nF mot de andra som var på 208 nF. Ska vara 220 nF då får man anta. Nu var det som sagt en av de som hade en likriktare kopplade till sig men den kanske kan påverka ändå. Undersökning fortsätter och nu av någon som kan lite mer om elektronik, återstår att se om de hittar något mer än just detta.

Det var förresten mest troligt Epcos men det verkar inte tillverka dessa längre, åtminstone fanns de inte hos Elfa. Men de hade dessa https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=65-110-02&toc=19373. 220 nF, MKP X2, samma temperaturintervall. Så om de inte hittar något mer fel på kretskortet så ska jag testa o byta kondensatorn. Kostar trots allt bara 11 kr + frakt.

Redigerat:
P
Det är rätt de har utgått men ersättare finns ju
Tyvärr vet jag fortfarande inte vilket skåp det är vilket gör att man inte kan se på rätt elschema då du får väl fortsätta att felsöka mha flintametoden dvs byta grejer till det fungerar

Det har jag glömt bort att nämna, det är en Whirlpool S20D RBB32-A/G. Det ser ut som i denna länk:

http://www.ukwhitegoods.co.uk/forumsphpbb3/fridge-freezer-forum/whirlpool-side-side-component-self-test-t79248.html

Annan länk: http://www.tretti.se/media/pdf/information_sheets/5480.pdf

Fast mörk färg, svarta kanter. Vet inte om det går att få tag på elschemat till den ?

P
Det finns sex varianter av denna modell service nummer är olika
Det finns ett antal olika kopplingscheman
Men gemensamt är att man inte ser hur det är kopplat på power kortet
Det går bara att se var fläkten ansluts
Man får nog ta bort själva kortet från hållaren och följa på baksidan ledningsbsnorna och se vilken komponent som kan fela och mäta med multimeter
Det sitter ett antal effektmotstånd utanför bilden och ett relä
Verkar dessa ok?
Relät kan vara till avfrostningen och har då i detta sammanhang ingen betydelse
Annars verk.ar det som kretskort och fläkt är vanliga reservdelar som går åt
Frågan är om fläkten styrs från panelkortet eller om all intelligens ligger på kraftkortet?
Då kan man fundera på modet är kommunikationsfel mellan dessa tex kabelbrott
Men troligast är att fläkten startar tillsammans med kompressorn
Funkar kompressorn nu? Blir det kall?

Kompressorn fungerar och det blir kallt i frysen/kylskåp, sista gången jag testade gick den ner till 2 grader i frysdelen. Men den stannar efter ett tag och sedan visas -- som temp i frysdelen.

När jag mäter så visar den 110V direkt efter uppstart av skåpet så jag gissar nog också på att den ska starta i samband med kompressorn.

Men jag ska försöka gå igenom kretskortet och se vilka komponenter som ligger kopplade till fläkten och mäta upp dem.

P
Vad får kompressorn för spänning?
Följer kylen samma temp som frysen

För att gå tillbaka till kondensatorn som inte håller rätt värde
Det är ju troligen en glättningskonding så då kan det inbära att en spänningarna inte är riktigt ok
Ev hanterar elektroniken detta och man märker inledningsvis inget av detta eller så störs samma elektronik
Och man får mystiska bieffekter, frågan är om detta påverkar fläktstyrningen.

Jag ska försöka kolla vad kompressorn får för spänning.

Kylen följer inte samma temp som frysen utan det verkar som att frysen kyls ner först. När jag testade sist så ställde jag kylen på 2 grader. Frysen gick då ner till 2 grader men kylen vid det laget var betydligt varmare. Frysdelen visade -20 initialt men när den var nere i de 2 grader jag satt på kyldelen så visade indikatorn på frysen -- och började då också varna (pipa).

Jag vill inte testa mer innan jag fått igång fläkten, om jag nu går iland med det.

Och man får mystiska bieffekter, frågan är om detta påverkar fläktstyrningen
Ja jag hoppas att så är fallet. Men med tanke på att skåpet gick sönder precis samma dag som jag köpte en ny TV så är det väl tveksamt om jag har sån tur :-)

Har du fått ordning på skåpet?

Väntar på kondensatorn som jag beställt från Elfa. Kommer nog på måndag.

Vad har du för versionsnummer på det skåpet.
Står på typskylten där du hittade modellbeteckningen.
Det är ett 12-siffrigt nummer som börjar på 8586.
Står ibland ihop med en streckkod.

8586 158 01020

Nedanför står det:

11 0551 000055

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.