Får också kolbitar kvar när jag slutat elda.
Jag knycklar först in en hel dagstidning sen lutar jag små pinnar mot pappret och tänder på. Jag har luckan stängd men inte med handtaget utan bara puttar den emot om du förstår hur jag menar. Fyller på när det tagit sig med ett vedträ och stänger sen luckan med handtaget. Kör nästan alltid med helt öppet spjäll (det som sitter under) Ser att du har sen lite minde modellen av Victoria, jag har den lite större men skulle tro de fungerar på liknande sätt.

Se till så att den övre stenskivan ligger där den ska för jag har flera gånger råkat puttar den ur position när jag lagt i ved.

Lill72 Lill72 skrev:
Får också kolbitar kvar när jag slutat elda.
Jag knycklar först in en hel dagstidning sen lutar jag små pinnar mot pappret och tänder på. Jag har luckan stängd men inte med handtaget utan bara puttar den emot om du förstår hur jag menar. Fyller på när det tagit sig med ett vedträ och stänger sen luckan med handtaget. Kör nästan alltid med helt öppet spjäll (det som sitter under) Ser att du har sen lite minde modellen av Victoria, jag har den lite större men skulle tro de fungerar på liknande sätt.
ok, men då när du fått fyr på de små pinnarna och pappret och ska öppna luckan för att lägga in ved, ryker det inte in då?

Jo, då är det risk att det ryker in. Har tyvärr inget knep för det. Det är inte den mest lätteldade kaminen tyvärr, jag var van vid en gammal Husqvarna 150 sedan innan och hade ett hvte att bli kompis med denna. Men nu så är den helt ok förutom "hjulet" i botten som fastnat i stängt läge.

Hej.
På första filmen där ser det ut som för stora vedträn i uppstarten.

En annan grej med moderna kaminer är att dom är konstruerade för att ha så bra verkningsgrad som möjligt, så man försöker ha så lång rökgasväg som möjligt i det utrymme man har att spela med, i ditt fall tvingar man dom fram mot glaset och in i springan längst upp och tillbaka mot skorstenen, det ihop med en stor lucka gör att du inte kan öppna när det brinner utan risk att det ryker in.

Alltså vill du ha en startbrasa som är lättantändlig och tillräckligt stor för att antända nästa ilägg.

Brukar köra ett par större i botten och varva med små vedträn över
Två stora vedträn i en öppen spis med aska, redo för en startbrasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vedträn av varierande storlek staplade oordnat inuti en kamin, redo för tändning.
Skapa konto

Sen lägger jag en eller två tändpåsar i mitten och har förbränningsluft fullt öppen och luckan vilar på haspen men är inte helt stängd

Eldning i modern kamin med optimalt arrangerade vedträn och antänd tändpåse för effektiv förbränning.
Skapa konto
Brinnande vedträn i modern kamin med synlig rökgasväg och panoramaglas.
Skapa konto

Stänger luckan efter några minuter när det tagit sig, efter ungefär 20 minuter brinner all ved häftigt så då drar jag ner förbränningsluften 1/4

Brinnande vedträn i en modern kamin med tydliga lågor synliga genom panoramaglas.
Skapa konto

Efter en timma ungefär så har det brunnit ut helt och det är lagom tid att fylla på nytt, fullt öppen förbränningsluft och luckan på glänt ett tag innan jag öppnar helt och lägger på ett par nya vedträn

Brinnande ved i en modern kamin med synlig låga och glöd.
Skapa konto
Två större vedträn som antänds över glödande kollager i en modern kamin med synlig förbränningsprocess.
Skapa konto

Det tar sig ganska omgående när det är tillräckligt varmt, väntar man lite för länge att fylla på får man ha luckan på glänt ett tag igen tills det tar sig.

Startbrasa med stora och små vedträn i en modern kamin med öppen lucka.
Skapa konto
Eld i kamin med öppen lucka och vedträn som brinner, synliga flammor och glöd.
Skapa konto

När all ved brinner ordentligt igen så minskar jag förbränningsluften till hälften som är normal driftläge på min modell, men varje anläggning är lite olika, börjar det sota på glaset och flämta efter luft där inne så får man öka igen. Sen är det bara att upprepa tills det blir för varmt, ingen rök inne.

Gamla kaminer med lägre verkningsgrad kan man öppna och peta i lite hur som helst, dom här är känsligare med hanteringen, men jag tycker det är värt det med bra värme och stort fint panoramaglas som inte sotar igen som dom gjorde förr.

Hoppas det hjälper :)

• Gilla
evalouise
  • Laddar…
evalouise evalouise skrev:
Jag får inte den här (nya) westbo victoria att fungera. Har provat en vecka nu med olika sorts ved, loggs, gjort små hus av stickor och papper, öppnat fönster, gjort korsddrag i huset. Ja spjället är förståss öppet, men det är som den inte får luft. Det ryker i skorstenen, men det är inget drag här. det ryker in så in i helvete!
När man öppnar luckan tar det sig lite, men då står ju ett moln upp från den.. så fort in med mer stickor då. Men när luckan stängs dör elden. inget drag..(skorstenen är nygjord. Ge mig tips på nåt att göra. [video]
Kolla så att den översta skivan i eldstaden inte har hamnat för långt bak eller för långt fram.
Det hade den på vår Victoria 85 med ett års konstant inrykande och stank innan vi upptäckte det.
Det är alltså den översta skivan, taket i eldstaden, som ska ha en tillräcklig springa i framkant OCH bakkant för att röken ska kunna gå runt den. Springan i framkant kan du se genom luckan om du står på knä, springan i bakkant kan du se om du lyfter bort kokplattan.
I vårt fall hade skivan halkat så långt bak så den täppte till nästan hela rökutgången så röken kunde inte ta sig ut i skorstenen.
Har ett separat inlägg om det här
https://www.byggahus.se/forum/threads/westbo-victoria-erfarenhet.340577/#post-4075486

• Gilla
evalouise
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Kolla så att den översta skivan i eldstaden inte har hamnat för långt bak eller för långt fram.
Det hade den på vår Victoria 85 med ett års konstant inrykande och stank innan vi upptäckte det.
Det är alltså den översta skivan, taket i eldstaden, som ska ha en tillräcklig springa i framkant OCH bakkant för att röken ska kunna gå runt den. Springan i framkant kan du se genom luckan om du står på knä, springan i bakkant kan du se om du lyfter bort kokplattan.
I vårt fall hade skivan halkat så långt bak så den täppte till nästan hela rökutgången så röken kunde inte ta sig ut i skorstenen.
Har ett separat inlägg om det här
[länk]
Ja ovanför den främre takskivan är det ju mellanrum. Längst bak är det en smal skiva som lutar framåt liksom så det är utrymme bakom den och sen de stående 2 st, med små hål i, där det ser ut som att elden kommer ut. Så det verkar vara bra fart i själva kaminen, men det känns inte som nåt bra drag i skorstenen. Hade vedspis förut och där kunde man tydligt höra när det blev drag i skorstenen. Det hör man ju inte på denna. Det måste ju vara därför det sotar igen också, att det inte blir nåt vettigt drag?

Ja ovanför den främre takskivan är det ju mellanrum.
I det mellanrummet ska röken fara. Säkerställ att denna skiva inte ligger för nära kaminens bakre vägg. Röken måste kunna passera ner där. Det var fallet med vår kamin. När det var åtgärdat var den som helt annan.

Så det verkar vara bra fart i själva kaminen, men det känns inte som nåt bra drag i skorstenen
Du kan inte ha ett drag i kaminen och ett annat i skorstenen, alltihopa är en enhet.

Hade vedspis förut och där kunde man tydligt höra när det blev drag i skorstenen. Det hör man ju inte på denna.
Sant att vedspisar brukar bullra när det är bra drag. Det gör inte moderna kaminer. Det har nog mer att göra hur luften och gaserna går runt där än själva dragets storlek. Vi kan få vår Westbo Victoria 85 att bullra också om vi har luckan lite på glänt. Mysigt ljud.

• Gilla
evalouise
  • Laddar…
Sjukt nöjda med vår westbo Victoria 125 som vi installerade för straxt över 1 år sedan. Värmer bra och är lätteldad.

servicen från tillverkaren är kanon, hade synpunkter på låset till dörren som var trögt, de kom och ut slipade till den på plats en söndagkväll :surprised:
En westbo Victoria 125 kamin i ett vardagsrum med julgran och trägolv.
Skapa konto
Westbo Victoria 125 vedspis i drift, flammor synliga genom glasdörren, bredvid ved och dekorativ lykta.
Skapa konto

• Gilla
evalouise
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Hej.
På första filmen där ser det ut som för stora vedträn i uppstarten.

En annan grej med moderna kaminer är att dom är konstruerade för att ha så bra verkningsgrad som möjligt, så man försöker ha så lång rökgasväg som möjligt i det utrymme man har att spela med, i ditt fall tvingar man dom fram mot glaset och in i springan längst upp och tillbaka mot skorstenen, det ihop med en stor lucka gör att du inte kan öppna när det brinner utan risk att det ryker in.

ja jag har förstått detta nu, bara å vänja sig och träna!. Har köpt några tändklossar på Jula idag som ska brinna i 10 min så då behöver jag inte hålla på och öppna och tända om, när det inte tar sig. För bara den har fått en glödbädd så kan man ju öppna luckan utan att det ryker in. Den ger himla go värme och är fin. Tack för alla tips och råd - alla här i forumet! :-)

Jag undrar angående tillluften. Hålet under kamin är ju rund och när jag öppnar fullt (drar den mot mig) Så känns det som att "hålet" inte är fullt öppet ändå? Man drar ju bort ett runt metalllock men sen sitter det en sten där direkt. Ska det vara så? Och varför har dom inte fixat ett litet spjäll på sidan eller fram på kaminen så man slipper ha luckan öppen när man startar elden?

• Rund öppning i en kamin, delvis täckt av en metallkant och en sten bakom. Hålet verkar inte fullt öppet trots att metallskenan dras bort.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.