Har någon en Westbo Victoria?
Funderar på en av den modellen, lägsta som heter 85. Alla erfarenheter och tankar välkomna.

Funderar på en av den modellen, lägsta som heter 85. Alla erfarenheter och tankar välkomna.

Jag har tankar på samma serie men storlek 125. Hur har det gått för er? Är ni nöjda?
Hej och kul att du lyfter en tråd.A AnnisPannis skrev:
Jo, vi köpte en Westbo Victoria 85.
Första året med den var tyvärr ett helvete. Vi hade konstanta problem med att den rök in så fort man öppnade luckan det minsta. Det gick aldrig att tända eller fylla på ved utan att man fick in mycket illaluktande rök i rummet. Alltid dålig i halsen och brandvarnaren gick ständigt. Det var också dåligt drag vid eldning. Vi var ganska nedslagna med gissade på att det kunde ha att göra med att vi satt insatsrör i skorstenen som gjort diametern för liten.
Men.
Inför årets säsong sotade jag skorstenen och plockade isär kaminen för sotning den med.
Då upptäckte jag att den översta skivan i brännkammaren var för långt bak och hade med sitt felaktiga läge täppt till ungefär 3/4 av utloppet. Det hade den varit sedan den installerades på plats. Skivan kan glida fritt och det kan bara ha handlat om att man stött till kaminen och den glidit bakåt.
När jag hade sotat klart och monterat tillbaks skivan på korrekt sätt, alltså så att röken faktiskt kan ta sig ut ur kaminen till skorstenen
Den värmer bra, är ganska trevlig att se på. Glasen sotar ofta igen men det orkar jag inte hålla ordning på, det får vara. Vi eldar kontinuerligt varje dag för värmens skull.
Kokplatta ville sambon ha, det har 85:an men den är inte så effektiv som man skulle önska sig. Det är hårt nog omöjligt att koka upp vatten. Varmt blir det men inte kokande. Men det säger lite sig självt, en modern kamin med hög verkningsgrad ska inte spilla sin värme på en kokplatta som kyler förbränningen. Så jag hade inte förväntat mig något angående plattan.
Bild nedan på en 125:a med översta skivan markerad i rött och med pil i vilken riktning den hade rört sig felaktigt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.byggahus.se/forum/threads/westbo-victoria-kamin-erfarenheter.389869/page-2#post-4074056
Här finns en tråd till om Westbo Victoria
Här finns en tråd till om Westbo Victoria
Tack för tips om den där skivan som kan hamna i felläge + den andra tråden. Är det något man avskyr så är det ju en kamin som är "svår" och som orsakar rök... men den där Victoria är ju så fin! Få fundera på alternativ, eller helt enkelt välja en med mer modernt utseende.