2 418 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Westbo Victoria 100 - Erfarenhet?
Vi ska sätta in kamin i kombinerat matrum/vardagsrum & har efter mycket om & men fastnat för Westbo Victoria 100. Tycker den dels är estetiskt tilltalande & ganska nätt i storlek, men ändå rejäl i gjutjärn osv. Min största reservation är ändå att själva eldstaden är så liten. Utrymmet inuti kändes litet… Jag tänker att man måste justera ”vanliga” vedträn för att få in dem i eldstaden. Någon som har erfarenhet som kan berätta lite för- nackdelar?
P pernie skrev:Vi ska sätta in kamin i kombinerat matrum/vardagsrum & har efter mycket om & men fastnat för Westbo Victoria 100. Tycker den dels är estetiskt tilltalande & ganska nätt i storlek, men ändå rejäl i gjutjärn osv. Min största reservation är ändå att själva eldstaden är så liten. Utrymmet inuti kändes litet… Jag tänker att man måste justera ”vanliga” vedträn för att få in dem i eldstaden. Någon som har erfarenhet som kan berätta lite för- nackdelar?
Hej ser att det är ett tag sen du skrev denna tråd men jag tänkte skriva ett svar i fall nån annan googlar på kaminen och vill veta det du ville veta.
Har en Westbo Victoria 100 själv som vi stöd och mys eldar med. Tycker att storleken blev precis lagom, ville inte ha en för stor så det blir alldeles för varmt, har redan bergvärme med vattenburen golvvärme så det är ju som sagt bara till lite extra stöd och mys. Den är ju bara 25 cm bred invändigt typ så 30 cm ved får man ställa upp. Men tycker det funkar ok ändå.
Tycker största nackdelen är när man ska tända kaminen. Våran tar luft ifrån rummet, inget rör under är tillkopplat . Men man får ha en väldigt liten öppning på luckan annars pyr det in rök. Tror det problemet dvs beror på att själva rökrörets höjd är typ under luckan. Så det gäller att få fyr på det på första försöket för det är inte roligt att öppna luckan när det pyr. Tycker även att spjället som släpper ner aska kärvar mycket.
Annars är vi nöjda med den.
Klicka här för att svara