K_arlstrom skrev:
Blev sjukt sugen på att köpa kompakt 60 [länk]
för att ha som "reserv" bra till hemma, ~310 kr för "16 mejslar" är bra enligt mig, även om det inte varit av ett högkvalitetsmärke :O

Någon som provat, glappar bitsen i skaftet eller går det att använda på ett enkelt sätt ?
Jag tycker det verkar vara en utmärkt lösning för mejselset att ta med sig eller alltid ha lätt tillgängligt.

Råder dig dock att leta på tex ebay för bättre priser o lägre frakter. Din länk är ex moms och inget står om dom skickar till Sverige.

K_arlstrom skrev:
Blev sjukt sugen på att köpa kompakt 60 [länk]
för att ha som "reserv" bra till hemma, ~310 kr för "16 mejslar" är bra enligt mig, även om det inte varit av ett högkvalitetsmärke :O

Någon som provat, glappar bitsen i skaftet eller går det att använda på ett enkelt sätt ?
Grymt bra!

Har 2, en på jobbet och en hemma. Används dagligen :wow:

J
Jag skall sätta ihop en grunduppsättning verktyg. Är ett Wera Kompakt mejsel sätt en bra ide eller skall jag välja Weras "riktiga" mejslar?

J
C corre skrev:
Jag har både Bachos och Weras elektrikermejslar. Rätt valanvända båda två, dock upplever jag att Weras ph2 är rätt mjuk och laserspåren slits ut fort. Nu ligger Weramejslarna som reserver, lätt slitna allihopa.
Är det vanligt att Weramejslarna blir slitna? Undrar eftersom jag har läst många som tycker dom e så bra att jag funderar på att köpa ett set.

D Donald-Duck skrev:
Jag hade köpt [länk] istället. Kompakt är säkert bra att ha som ett komplement, men inte som grunduppsättning.
+1 på den. Jag har ungefär den uppsättningen köpta i lösvikt och den täcker de flesta behoven.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
J janerik12 skrev:
Är det vanligt att Weramejslarna blir slitna? Undrar eftersom jag har läst många som tycker dom e så bra att jag funderar på att köpa ett set.
Jag använder olika skruvmejslar på jobbet hela dagarna, där bland även Wera. Och jag upplever Wera som minst lika hållbara som till exempel Bahco.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
richardtenggren
Är det inte lite som att svära i kyrkan, att jämställa Wera med Bahco, som har dalat en hel del i kvalité sedan det avyttrades från Sandvik.

Jag har rätt många mejslar från Wera, köpte några nya förra året, de med Laser tip bland annat, vilket bör öka slitagemotståndet(mohs...).
Största problemet är väl att folk använder fel mejsel ibland, sen kan Wera’s mejslar bli lite solkiga om man är smutsig. De är lite krångliga att rengöra till skillnad från Facom’s mejslar som jag också har.

• Gilla
smilingcopycat och 1 till
  • Laddar…
Jag har under alla år som säljare förespråkat Wera och gör det fortfarande...
...tyvärr har jag bara en själv!?
Har Teng Tools, Felo, Bahco mfl. MEN jag saknar Wera alla gånger jag använder en mejsel här hemma!

• Gilla
smilingcopycat och 1 till
  • Laddar…
D Donald-Duck skrev:
Jag hade köpt [länk] istället. Kompakt är säkert bra att ha som ett komplement, men inte som grunduppsättning.
Även jag instämmer i att detta är en bra grunduppsättning mejslar. Jag köpte mitt kit på amazon.de för en hundring eller två mindre (frakten är gratis över €39), så tipset är att kika där.

Håller också med om att Kraftform/Kompakt inte ersätter vanliga mejslar, men som Donald-Duck skriver är den ett bra komplement. Den får lätt plats i fickan på arbetsbyxorna (eller i väskan som följer med), och med sitt "bitsmagasin" har man oftast rätt skruvmejsel nära till hands. Dessutom kan man förstås använda både bitsen och förlängaren i skruvdragaren. Det är denna modellen jag syftar på:

Wera bitsskruvmejsel med utdragbar förlängare och svart tygväska med logotyp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Rabbithole och 1 till
  • Laddar…
richardtenggren richardtenggren skrev:
Är det inte lite som att svära i kyrkan, att jämställa Wera med Bahco, som har dalat en hel del i kvalité sedan det avyttrades från Sandvik.

Jag har rätt många mejslar från Wera, köpte några nya förra året, de med Laser tip bland annat, vilket bör öka slitagemotståndet(mohs...).
Största problemet är väl att folk använder fel mejsel ibland, sen kan Wera’s mejslar bli lite solkiga om man är smutsig. De är lite krångliga att rengöra till skillnad från Facom’s mejslar som jag också har.
Helt riktigt det där med att jämföra Bahco och Wera.
Numera görs Bahcos mejslar i Spanien av företaget Irazola har jag för mig att dom heter.
Kvalitetsskillnaden är enorm mot Belzer.
Samma gäller deras 1952 nycklar som en gång var fantastiska när dom hade ett sammarbete med Belzer.
Nu görs dom i Kina.

Har mycket mejslar från Wera. Men tycker väl inte att det är någon fantastisk kvalite direkt. Har pajat flertalet mejslar när jag använt dessa på ett sätt som de inte är tänkta för. Men mina gamla bahco (gamla) verkar helt odödliga oavsett hur man pinar dem.

• Gilla
janerik12
  • Laddar…
Weras 900 serie ( dom gula med slagkappa) kan man ju ge hur mycket stryk som helst. Helt otroliga. Känner inte till någon annan mejsel som tål så mycket???

Q
smilingcopycat smilingcopycat skrev:
Weras 900 serie ( dom gula med slagkappa) kan man ju ge hur mycket stryk som helst. Helt otroliga. Känner inte till någon annan mejsel som tål så mycket???
Måste prova :)

• Gilla
smilingcopycat
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.