Ja jag har ju som sagt de gröna som allroundkit o det funkar toppen

Gillar du hur wera känns i handen så blir du nöjd med de gröna. Det lär du bli med de rostfria också men vad du får för merpriset får någon annan sia. Jag gissar att de kan vara bättre mot rostfria trallskruvar men som vanliga mejslar räcker de gröna långt...

---
I am here: http://maps.google.com/maps?ll=63.171247,15.855688

Jag upplever att Bahco har lite mjukare stål än vad Wera har.
Sedan vad jag gillar skarpt med Wera är deras "nya" lasertip som kom för ett par år sedan. Den biter tag ordentligt i skruven, helt underbar. Det vill man ju gärna ha i PH/PZ skruvar.

skickar även med en bild på min Wera samling.....jag vet det är nördigt....:P

• wera samling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Pehu1004
  • Laddar…
bjornf skrev:
bygga_bo,
Är du nöjd med Weras elektrikermejslar? Kan bli några sådan oxå om jag nu beställer de rostfria.
Ja, jag är nöjd med dem. Mig veterligen är de utformade precis som de "vanliga" mejslarna, förutom att de har försetts med en isolerande "strumpa". Isoleringen är gissningvis ca 1 mm tjock så visst kan den vara i vägen om skruven sitter i ett tight och lite djupare hål som Patrick E skriver. Kan dock inte påminna mig när jag upplevde det senast, så jag ser det inte som ett problem.

Klingan på spårmejslarna tycker jag inte är speciellt tjock. De håller samma tjocklek som motsvarande bits.

smilingcopycat skrev:
...Sedan vad jag gillar skarpt med Wera är deras "nya" lasertip som kom för ett par år sedan. Den biter tag ordentligt i skruven, helt underbar. Det vill man ju gärna ha i PH/PZ skruvar...
Är det mejslarna med guldfärgad spets? I så fall håller jag med dig.

smilingcopycat skrev:
...skickar även med en bild på min Wera samling.....jag vet det är nördigt....:P
Sjukt avundsjuk... ;)

Kan man egentligen hitta isolerade Wera-mejslar som har PZ1 och 2 (vilket är de skruvspår i kombination med spår som är det som används nästan uteslutande på (kvalitéts) elmatriel).

Jag kör med Bahcos isolerade, vilka jag gillar skarpt! Bahco sitter tveklöst bäst i handen!
När man använder PZ2 så vill man kunna dra lite hårt i centraler osv och då passar det stora handtaget bra så att man har något stort att greppa.

//Patrik

Redigerat:
Grym samling copycat!

Du menar PZ/S 2.
ja wera har sådanna vet jag, däremot har jag inte sett några i sverige.
Dom finns med i weras VDE 60 kompakt. Borde inte vara så svårt att få tag i.
www.wera.de/catalog_de.html?L=0&file=/de/kraftform_kompakt_kraftform_kompakt_vde.html

Patrik_Hed skrev:
Kan man egentligen hitta isolerade Wera-mejslar som har PZ1 och 2 (vilket är de skruvspår i kombination med spår som är det som används nästan uteslutande på (kvalitéts) elmatriel).

Jag kör med Bahcos isolerade, vilka jag gillar skarpt! Bahco sitter tveklöst bäst i handen!
När man använder PZ2 så vill man kunna dra lite hårt i centraler osv och då passar det stora handtaget bra så att man har något stort att greppa.

//Patrik

Redigerat:
Men om de inte ens finns PZ i Sverige, då kan man ju bojkotta Wera direkt... i alla fall deras "elektriker-mejslar". ;)

//Patrik

PZ kontra PZ/S är ju två skilda skruvmejslar.

PZ finns det så många som helst av.

PZ/S däremot har jag aldrig sett någon skruvmejsel här i sverige. Den riktar sig ju till en väldigt begränsad skara.Jag har bara sett PZ/S skruvar i elcentraler och på tvättmaskiner.

Okej, vad är det som skiljer mellan PZ och PZ/S?

//Patrik

Redigerat:
Tack för bilden! Aldrig sett förut. I alla centraler som jag har sett så brukar det vara PZ2.

//Patrik

Jag har både Bachos och Weras elektrikermejslar. Rätt valanvända båda två, dock upplever jag att Weras ph2 är rätt mjuk och laserspåren slits ut fort. Nu ligger Weramejslarna som reserver, lätt slitna allihopa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.