Jag har en hydrofor som läcker och jag är inte alls insatt i det här som berör reparation av dessa saker. Det läcker från nederdelen av röret där röret ansluter, droppar en droppe var 7:e sekund ungefär. Hoppas att jag kan få goda råd här.

För det första undrar jag hur jag snabbt kan få stopp på läckan, det bor ingen i huset just nu och jag är där då och då. Kan man stänga av inkommande vatten och låta det vara, eller måste jag göra något annat strömlöst i samma veva? Går en hydrofor på el som måste stängas av?

För det andra undrar jag vad en rimlig åtgärd kan vara. Går det att reparera eller måste jag köpa en helt ny enhet och ersätta hydrofonen? Skulle gissa på att den har 40 år på nacken.

Hydrofor inpackad i gul isolering, med tryckmätare ovanpå och kopparrör anslutna. Tecken på åldrande och reparation behövs.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Läckande röranslutning på en gammal hydrofor med mineralull runt; droppar vatten.
Skapa konto

Stäng ventilerna i under och överkant.
Skruva åt höger, medsols.
Normalt har man dom stängda när man inte behöver ha koll på luftmängden i hydroforen.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Det är lätt att fixa, det sitter en gummipackning som tätar mellan ståndsröret och muttern.
Det kan räcka att dra åt muttern lite.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Stäng ventilerna i under och överkant.
Tack för snabbt svar.

Ventilerna är de svarta rattarna misstänker jag?
Går hydrofonen att använda efter att man vridit på ventilerna?

Finns det någon chans att dessa kan bli dåliga och börja läcka när jag vrider på dem? Jag har haft problem med ballofix-ventiler som suttit i x antal år och när jag vridit på dessa så börjar det läcka.

D Dilato skrev:
Det är lätt att fixa, det sitter en gummipackning som tätar mellan ståndsröret och muttern.
Det kan räcka att dra åt muttern lite.
Okej, det låter inte så komplicerat att åtgärda med andra ord.

Jag känner mig lite osäker på att börja dra åt muttern ikväll, ifall läckan skulle bli ännu värre och jag inte kan få tag i någon rörmokare.

Nollpunkt Nollpunkt skrev:
Tack för snabbt svar.

Ventilerna är de svarta rattarna misstänker jag?
Går hydrofonen att använda efter att man vridit på ventilerna?

Finns det någon chans att dessa kan bli dåliga och börja läcka när jag vrider på dem? Jag har haft problem med ballofix-ventiler som suttit i x antal år och när jag vridit på dessa så börjar det läcka.
Ja det är dom svarta rattarna.

Det enda dom gör är att koppla in vattenståndsröret mot tanken så att du kan se vattenståndet, det är inget man behöver i normal drift.

D Dilato skrev:
Ja det är dom svarta rattarna.

Det enda dom gör är att koppla in vattenståndsröret mot tanken så att du kan se vattenståndet, det är inget man behöver i normal drift.
Tack, uppskattar verkligen dina svar! Skall bege mig till huset imorgon efter arbetstid och vrida på rattarna.

Nollpunkt Nollpunkt skrev:
Tack, uppskattar verkligen dina svar! Skall bege mig till huset imorgon efter arbetstid och vrida på rattarna.
Ta med en polygrip så du kan dra med lite kraft, har dom aldrig motionerats så kan dom vara aningen tröga, du kan behöva dra lite fram och tillbaks innan dom släpper.
Dom tål mycket våld, så var inte för mesig 🤓

Så här ser det ut innuti ventilen där vattenståndsröret ansluter.
Det är bara en gängad stång med ventilsäte som stänger vattnet.
Gängad stång med ventilsäte inuti en ventil för vattenrör, avtäckt vy mot kopparring och mutter.
Skapa konto

Från vänster
Muttern mot vattenståndsröret, gummipackningen (ej i bild), kopparring och sedan ventilen.

Ventil med gängad stång och ventilsäte. Till vänster mutter och kopparring. Till höger avtappning för luftinsläpp vid tanktömning.
Skapa konto

Längst till höger ( undertill när den är monterad) sitter en avtappning som kan användas för att släppa in luft när man fyller enlig metoden " töm tanken helt".

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.