Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Länken till bruxet ovan fungerar inte - kan du peka ut en ny?
Att lampan blinkar kan bero på fel belastning (för liten eller för stor eller fel typ (t.ex lågenergi)). Kolla bruxet vad dimmer ska klara av.
Att lampan blinkar kan bero på fel belastning (för liten eller för stor eller fel typ (t.ex lågenergi)). Kolla bruxet vad dimmer ska klara av.
Waveman verkar vara påväg ut (igen?!??), clas ohlson verkar inte ha några waveman-prylar för fast installation kvar:
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=waveman
EDIT: sökfunktionen är inget vidare, de har visst fullt sortiment kvar, bättre länk:
http://www.clasohlson.se/product/ca...1882;85177594;88599170;88599173&collapse=true
Tyvärr hjälpte inte detta, de har ingen pdf-bruksanvisning på sin webbsida vad jag kan se.
Bo.Siltberg, i brist på bruksanvisning kanske denna upplysning räcker:
Jag har Waveman-dimmers för fast installation och kännetecknanden för dem är att de vill ha både fas och nolla in och tändfas ut.
Jag har för övrigt provat att låta en sån dimmer mata en riktigt klen last (10W-lampa lågvoltlampa driven via gammeldags tung transformator), det fungerade dåligt.
Skräppa:
Om du bara har två ledare framdraget till dimmern/strömbrytaren så kommer det inte fungera med Waveman. Om du bara har två ledare så har du troligtvis fas (oftast svart eller brun) och tändfas (kan vara alla möjliga färger förutom gulgrön och blå om det är infälld installation, om det är utanpåliggande kan den vara blå fast det inte är en nolla). Att dra fram nolla kräver elbehörighet.
Om ledningar till ett vägguttag passerar genom dosan som strömbrytaren är monterad i så går det garanterat en nolla där. Jag är osäker på vad reglerna säger kring att någon utan elbehörighet börjar använda den nollan även för en dimmer, här bör någon som har bättre koll på reglerna fylla i.
http://www.clasohlson.se/Siteseeker/Search_o.aspx?q=waveman
EDIT: sökfunktionen är inget vidare, de har visst fullt sortiment kvar, bättre länk:
http://www.clasohlson.se/product/ca...1882;85177594;88599170;88599173&collapse=true
Tyvärr hjälpte inte detta, de har ingen pdf-bruksanvisning på sin webbsida vad jag kan se.
Bo.Siltberg, i brist på bruksanvisning kanske denna upplysning räcker:
Jag har Waveman-dimmers för fast installation och kännetecknanden för dem är att de vill ha både fas och nolla in och tändfas ut.
Jag har för övrigt provat att låta en sån dimmer mata en riktigt klen last (10W-lampa lågvoltlampa driven via gammeldags tung transformator), det fungerade dåligt.
Skräppa:
Om du bara har två ledare framdraget till dimmern/strömbrytaren så kommer det inte fungera med Waveman. Om du bara har två ledare så har du troligtvis fas (oftast svart eller brun) och tändfas (kan vara alla möjliga färger förutom gulgrön och blå om det är infälld installation, om det är utanpåliggande kan den vara blå fast det inte är en nolla). Att dra fram nolla kräver elbehörighet.
Om ledningar till ett vägguttag passerar genom dosan som strömbrytaren är monterad i så går det garanterat en nolla där. Jag är osäker på vad reglerna säger kring att någon utan elbehörighet börjar använda den nollan även för en dimmer, här bör någon som har bättre koll på reglerna fylla i.
Redigerat:
Tack för svaret jag hittade ett kopplingsschema om det nu ger klarhet i problemet.yxis skrev:Waveman verkar vara påväg ut (igen?!??), clas ohlson verkar inte ha några waveman-prylar för fast installation kvar:
[länk]
EDIT: sökfunktionen är inget vidare, de har visst fullt sortiment kvar, bättre länk:
[länk]
Tyvärr hjälpte inte detta, de har ingen pdf-bruksanvisning på sin webbsida vad jag kan se.
Bo.Siltberg, i brist på bruksanvisning kanske denna upplysning räcker:
Jag har Waveman-dimmers för fast installation och kännetecknanden för dem är att de vill ha både fas och nolla in och tändfas ut.
Jag har för övrigt provat att låta en sån dimmer mata en riktigt klen last (10W-lampa lågvoltlampa driven via gammeldags tung transformator), det fungerade dåligt.
Skräppa:
Om du bara har två ledare framdraget till dimmern/strömbrytaren så kommer det inte fungera med Waveman. Om du bara har två ledare så har du troligtvis fas (oftast svart eller brun) och tändfas (kan vara alla möjliga färger förutom gulgrön och blå om det är infälld installation, om det är utanpåliggande kan den vara blå fast det inte är en nolla). Att dra fram nolla kräver elbehörighet.
Om ledningar till ett vägguttag passerar genom dosan som strömbrytaren är monterad i så går det garanterat en nolla där. Jag är osäker på vad reglerna säger kring att någon utan elbehörighet börjar använda den nollan även för en dimmer, här bör någon som har bättre koll på reglerna fylla i.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Det schemat har för dålig upplösning för att det ska gå att läsa.
Jag som har kopplat in nån sånhär dimmer kan utläsa att på schemat så visas fyra skruvplintar, den vänstra är nolla, de två i mitten är inkommande fas och den högra är utgående tändfas till lampan.Bo.Siltberg skrev:
Du skulle i.o.f.s. kunna klippa ner storleken en del.skräppa skrev:
Om du inte har nåt fräckt bildbehandlingsprogram så kan du t.ex. i windows paint öppna bilden, välja menyn bild -> attribut (eller trycka CTRL+E, åtminstone i svensk XP) och där knappa in mindre storlek. Man får minska siffrorna några gånger till man kommit ungefär till bildens kant.
(P.S. om du skulle behöva klippa bort saker i vänsterkant och/eller upptill med paint så kan du välja bild -> rotera (eller CTRL+R), välja rotera 180 grader, sen klipper du som jag nyss beskrev, och sen gör du samma rotering igen).
Troligtvis är du tvungen till det, om du bara har två trådar idag.skräppa skrev:
Lägger upp en ny bild och hoppas den syns.yxis skrev:jag som har kopplat in nån sånhär dimmer kan utläsa att på schemat så visas fyra skruvplintar, den vänstra är nolla, de två i mitten är inkommande fas och den högra är utgående tändfas till lampan.
Du skulle i.o.f.s. Kunna klippa ner storleken en del.
Om du inte har nåt fräckt bildbehandlingsprogram så kan du t.ex. I windows paint öppna bilden, välja menyn bild -> attribut (eller trycka ctrl+e, åtminstone i svensk xp) och där knappa in mindre storlek. Man får minska siffrorna några gånger till man kommit ungefär till bildens kant.
(p.s. Om du skulle behöva klippa bort saker i vänsterkant och/eller upptill med paint så kan du välja bild -> rotera (eller ctrl+r), välja rotera 180 grader, sen klipper du som jag nyss beskrev, och sen gör du samma rotering igen).
Troligtvis är du tvungen till det, om du bara har två trådar idag.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 844 inlägg
Den syns bättre.skräppa skrev:
Har du verkligen byglat nollan med D1, och fasen med D2?
Det enda du ska bygla är mellan L och D1, fast det är valbart - bara om du vill ha en extra extern brytare.
Lampan ska kopplas in mellan neutralledningen och D2.
Hur har du kopplat in fas, nolla och tändtråd till lampan?
Klicka här för att svara

