Hej. Någon som rensat avloppsventilen på en wascator tvätt någon gång??
Hur går ni till väga??

Vad är de för maskin?
Stortvätt eller hushållsmaskin.

fastighetstvätt med störtavlopp

Vilken modell?
WE 65 samt några andra modeller som jag inte inte mins modell nummer på har jag skaplig koll på.

We65 lossar du de två bultarna på fronten vid golv (10ans nyckel).
Haka av fronten.
Då ser du ventilen i mitten närmats golver. Gul-aktig plast.
Lossa den slangklämman som sitter nederst på den slang-liknande delen som förbinder ventilen med trumman. Du kan behöva sticka in handen bakom ventilen och lossa lite på slangen som leder ut vattnet ur maskinen, Lirka av slangen som förbinder ventil och trumma från ventilen. Om du nu har lossat slangen som jag nämde tidigare så borde de gå att vika ventilen lite åt sidan,så du kan få in fingrarna för att undersöka om något sitter i vägen.
Om du råkar lossa slangen från trumman brukar man hinna svära lite innan man får till baka den då kanten som slangklämman ska fatta om är liten.

I värsta fall får du plocka ner bakplåten, två skruv uppe, två nere samt de små skruv som sitter runt av loppet. Tror jag.
Då kommer du åt slangen som släpper ut vattnet ur ventilen.

De var ett par år sedan jag gjorde detta på så jag kan ha missat något.

Vad var problemet med maskinen? Slutar den aldrig att fylle vatten? Små läcket?

Man kan få kalk avlagringar i den lilla slang som stänger ventilen också. Men då måste du nästan plocka ur ventilen.
Den nippel som den lilla slangen sitter fast med lossar du och peter me en lite mejsel i hålet i ventilen.
Har förmig att detta problem också kan va orsak, mins inte hundra.

Hoppas de kunde va till någon hjälp.

Kolla mer exakt vad de var för maskin, kanske en bild. Fattas tejp remsan på Fonten finns de en märk skylt på höger sida sett bakifrån på bakplåtens överdel.

´Kommer på 2 saker det vara.

Kolla så att returfjädrarna på avloppet är hela.

Om dessa är hela, skruva av topplocket och knacka lite på den svarta klumpen som sitter jämte inkommande vattenventiler.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.