Har en vedspis med värmekanaler. Sitter en fläkt som styrs av en styrpanel.
Tidigare har man kunna reglera fläkthastigheten med vredet och det har funnits ett termostat som slår på/av fläkten.

Numera går det bara köra den på fullt ös, varken termostat eller varvtalsregleringen funkar.

Bifogar ett antal bilder, hittar inget likande denna. Enklast vore kanske om man fick tag på en ny kontrollpanel, alternativt att byta ut mot ngt nytt. Någon som vet ngt om denna? Är en jäkligt effektiv grej...

Värmekanalskontrollpanel märkt "WÄRMAX" med vred, röd indikatorlampa och startknappar på en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild av interna komponenter i en vedspis med fläkt, styrpanel och värmekanaler.
Skapa konto
Närbild av inre elektronik till en fläktstyrpanel med synliga ledningar och komponenter, skadad termostat förevisad.
Skapa konto
Interiör av styrpanel till vedspis med synliga värmekanaler och fläkt, kablar och anslutningar.
Skapa konto

• Gilla
Lugner
  • Laddar…
Glömde nämna att det är en murad vedspis. Den tar luft antingen utifrån eller inifrån styrt av ett spjäll. Luften blåset ut i gallren.

• Murad vitmålad vedspis med svarta ståldörrar och dekorativa gallergaller, placerad i ett hörn av ett rum.
    Skapa konto
  • Gilla
Matt Warner
  • Laddar…
Vänder på frågan. Om jag vill byta kotrollpanelen mot ett vred jag manuellt kan styra varvtalet på fläkten med, vad behöver jag då?

Larsa Larsa skrev:
Har en vedspis med värmekanaler. Sitter en fläkt som styrs av en styrpanel.
Tidigare har man kunna reglera fläkthastigheten med vredet och det har funnits ett termostat som slår på/av fläkten.

Numera går det bara köra den på fullt ös, varken termostat eller varvtalsregleringen funkar.

Bifogar ett antal bilder, hittar inget likande denna. Enklast vore kanske om man fick tag på en ny kontrollpanel, alternativt att byta ut mot ngt nytt. Någon som vet ngt om denna? Är en jäkligt effektiv grej...

Har en likadan, men ingen aning hur den fungerar, måste den vara på när man eldar? Vad är svarta reglaget längst ner?,

• Vit kakelugn med konstverk ovanpå, inbäddade nischer och gjutjärnsdörrar.
    Skapa konto
  • Kontrollpanel för WÄRMAX värmesystem med knappar för kyla, luftkonditionering och fläktstart.
    Skapa konto
Hejsan,

Jag har köpt ett hus som också har en Värmax fläkt. Men den går endast att köra fläkten manuellt + går att ställa varven på fläkten. Ingen automatisk start som det står om i manualen. Fick du din att fungera? Vet du om det finns något elschema eller liknande?

Nej jag har inte fått ordning på den.

Dags att bygga om då jag inte hittat ngn info om det går att laga befintlig styrutrustning.

tänker mig en vanlig varvtalsregulator på fläkten, men vill gärna ha ett termostat som slår av om det blir kallt i kanalen. Alltså ett ställbart termostat med givare i friskluftkanalen. Någon som har tips på produkter?

har elektriker som kommer koppla in, försöker bara utreda möjligheter….

mvh//Larsa

Hej,

Jag hittade några papper och fick min att arbeta. Tog en stund att få injusterat termostaten men nu fungerar allt som det ska. Startar du din med knappen ( Kalluft) eller?

Nej jag vrider upp vredet och sen klickar jag på fjädrande kontakten. Hos mig går fläkten konstant om jag kör kalluft

Om någon fortfarande letar information om hur Wärmax manöverpanel fungerar så hittade jag på en beskrivning som jag skannade av.

• Gilla
Larsa
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.