Byggahus.se

Walk-in closet i kattvind: - täcka råspont med? -täcka mur med?

1. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare · 118 inlägg

ofrivillige_hantverkaren

Husägare
    Tjenixen, hus från 50-talet, värmeisolerat tak. Vill täcka råsponten. Tänker vad för slags skiva? Har någon tidigare erfarenhet av något liknande?

Husmurarna är isolerade utifrån och avslutade med mexitegel. Tänker reglat, isolerad och klätt INTE behövs inifrån (eller?) Vad tycker ni jag ska skruva på för skivor?

Vill spackla skarvar, slipa och antingen måla (eller tapetsera som min tjej tycker ..eller vill). Få det ljust och fräscht

(Bilder ni beskådar är orört tillstånd från inflyttning tidigare i år ..masonit- och gipsskivor ditskruvade huller om buller - tråkigt och fult).
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    178BDA48-ED4C-443A-88BD-FCA3E314D42F.jpeg
    9958DBBA-2799-4EBB-8E82-50802F85E103.jpeg
    8BD44AAA-5F6E-4BBC-B7DF-AC68E64C46F6.jpeg
    AB30C641-3862-4A73-83EF-E9F67FD2D8BE.jpeg
    A2B75006-690D-4F88-A240-03C0D4D730D6.jpeg

2. A
    Medlem · 152 inlägg

ati

Medlem
    Riv ut det gamla byggavfallet dom skruvat dit så får du bättre koll på hur underlaget ser ut, bra att passa på att inspektera innan du bygger igen helt och hållet med för den delen. Hade satt glespanel och riktat upp allt, därefter skruvat gips. Gjorde precis samma sak i våras :)

3. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare · 118 inlägg

ofrivillige_hantverkaren

Husägare
    Nice Tack för tipset Sorku - så jag fattar att panelen skulle va där för att fortfarande ha lite luft emellan spont och gips - låter logiskt. Men tänker nästan varför inte köra på med gips direkt på? hm

4. A
    Medlem · 152 inlägg

ati

Medlem
    Vet du ifall det finns ångspärr bakom sponten? Vore tråkigt att punktera den med varenda gipsskruv.

5. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare · 118 inlägg

ofrivillige_hantverkaren

Husägare
    Förstår - ligger en svart matta bakom sponten som det rinner ut något isoleringsmaterial ut från - jag tycker verka vara spån. Så hela taket är värmeisolerat på det sättet.
    53ACE120-5612-4F54-8DBC-3A2BB26DC6FC.jpeg

på bilden visar jag taket inifrån och del av lutande väggen i rummet. Det är ingen kännbar nivåskillnad/ tjocklek som man kan observera på känn.

Jag tror man i rummet smällt på gips direkt på taklutningen/ spontbrädorna i rummet.

6. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare · 118 inlägg

ofrivillige_hantverkaren

Husägare
  7. A
    Medlem · 152 inlägg

ati

Medlem
    Svart matta, det låter som vindpapp. Köp lite kortare gipsskruv typ 25mm så borde det inte vara några problem.

8. ofrivillige_hantverkaren
    Husägare · 118 inlägg

ofrivillige_hantverkaren

Husägare
    Bättre så, smart att undvika borra genom. Tack för din feedback så länge!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.