Ganska lik "Helacon" HellermannTyton. Vilka jag tycker är mycket bra då de har dubbla fjädrar.
Fast min absoluta favorit är Wago 222.

I Helacon är biledare dessutom tillåten.

Men angående ämnet, jag har aldrig installerat sådana, men jag tror att jag stött på såna i bef. kopplingsdosor (om inte de där är något nytt från Wago, vill säga).

//Patrik

jeffan: Jag gillar 222orna när jag labbar med grejer, men när jag installerar grejer tycker jag att de är krångligare än 773or.

Patrik: Wagos pressrelease angående lanseringen är från 22a mars i år, så det får ha varit rätt nya befintliga installationer isf.

sajjen skrev:
jeffan: Jag gillar 222orna när jag labbar med grejer, men när jag installerar grejer tycker jag att de är krångligare än 773or.

Patrik: Wagos pressrelease angående lanseringen är från 22a mars i år, så det får ha varit rätt nya befintliga installationer isf.
Aha, ja då är det nå liknande toppklämmor jag stött på.

Är biledaren tillåten i de nya WAGO-klämmorna?

222:orna, är deras huvudsyften att fungera som toppklämmor i dosor eller är deras syfte egentligen anslutningsklämmor (t.ex. koppla RKK och FK i en dosa)? Vet att jag åtminstone läst att WAGO 222 och 773 kallas för olika saker.

//Patrik

Redigerat:
Har inte sett något om biledare specifikt. Jämför man specifikationerna mellan 773 och 2273 så tolkar jag det som att 2273 kan ta biledare. 773 är specad till 1,5 - 2,5 mm2 respektive 1,0 - 2,5 mm2 (antar de menar EK och FK, men det står inget om det, bara två olika värden). 2273 är bara specad till 0,5 - 2,5 mm2, så jag antar det gäller för såväl EK som FK. 0,5 mm2 FK bör innebära att den klarar biledare, men då har jag gjort en del antaganden.

222 är för övrigt specad till 0,08 - 2,5 resp. 0,08 - 4,0 mm2.

[EDIT] Wago kallar 222orna för anslutningsklämmor...

Redigerat:
Snackade just med Wago. 2273 är bara godkännd för EK, så biledare funkar definitivt inte. Deras rekomendation för biledare är 222orna.

Går bort för FK också?

Japp, de godkänner de bara för användning med EK. Är tänkta som en ersättare till 273orna som jag förstod det.

Eh, om FK inte är tillåtet så kan ju WAGO lika gärna skita i att lansera de där. Finns ju andra bättre alternativ redan.. Helacon t.ex.

//Patrik

Kan ju inte stämma att den bara är godkänd för EK? Skulle jag då inte få koppla EQ eller EB med den?
Fattar att man inte ska koppla mjukledare till den.

Inget som hamnar i min bil om den inte är godkänd med FK

jeffan: Givetvis hänger inte godkännandet på isoleringsmaterialet. Med EK syftade jag bara på solid ledare.

Patrik: Det visade sig att de inte ska lanseras i Sverige. Elfa är numer Schweiziskt och det är inköpsorganisationen där nere som har tagit in dom.

Aha, ja men då så. :)

//Patrik

sajjen skrev:
jeffan: Givetvis hänger inte godkännandet på isoleringsmaterialet. Med EK syftade jag bara på solid ledare.

Patrik: Det visade sig att de inte ska lanseras i Sverige. Elfa är numer Schweiziskt och det är inköpsorganisationen där nere som har tagit in dom.
Aha.
Kommer de ut i Sverige skulle det inte efterföljas. Ungefär som när det inte var tillåtet blanda FK och EK i samma torix. Fast det var ett tag sedan ;).

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.