Nu har WAGO 221 sortimentet utökats med en 10 polig
https://www.wago.com/se/installationsplintar-och-anslutningsklaemmor/skarvklaemma-med-arm/p/221-420
https://www.wago.com/se/installationsplintar-och-anslutningsklaemmor/skarvklaemma-med-arm/p/221-420
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 296 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 296 inlägg
Själv funderar jag på ett helt alternativt användningsområde, nämligen att koppla 5 eller 6-armade ljuskronor. 🙂E elmont skrev:
Men det funkar nog inte då 4 x 5-or inte får plats, och dessa är väl högst marginellt mindre(?)
Synd att de inte lanserade några 6-or, 7-or eller 8-or 😂
Är det någon som hunnit testat om Wagos gelboxar är kompatibla med 221-420 med tanke på den dubbla bygghöjden ?
I beskrivningen för gelboxen står det att den är kompatibel med serie 221. Dock är jag tämligen säker att detta skrevs innan 221-420 fanns.
https://www.wago.com/ca-en/207-series-gelbox
I beskrivningen för gelboxen står det att den är kompatibel med serie 221. Dock är jag tämligen säker att detta skrevs innan 221-420 fanns.
https://www.wago.com/ca-en/207-series-gelbox
Du verkar inte få några svar.
Jag har förvisso inte testat, ty jag har vare sig haft 221-420 eller någon gelbox i min hand (eller jo, jag fingrade lite på gelboxarna på elmässan en gång).
Men jag känner mig ändå rätt säker på att de inte passar varandra, 221-420 måste ju bara bli alldeles för tjock för att passa.
Men jag håller med om att det inte är glasklart, Wago skriver inte någonstans att det passar, men inte heller att det inte passar med 221-420.
Jag har förvisso inte testat, ty jag har vare sig haft 221-420 eller någon gelbox i min hand (eller jo, jag fingrade lite på gelboxarna på elmässan en gång).
Men jag känner mig ändå rätt säker på att de inte passar varandra, 221-420 måste ju bara bli alldeles för tjock för att passa.
Men jag håller med om att det inte är glasklart, Wago skriver inte någonstans att det passar, men inte heller att det inte passar med 221-420.
Gelbox 207-1333, två Wago 221-415 får låtsas vara en 221-420
Fuggedaboudit.....
Här är med bara en 415, då går det bra.
Gelboxarna är lite intressanta. Man undrar vad det är för gel egentligen som är superklistrig men ändå släpper utan minsta spår från klämmorna.
Jag är också lite nyfiken på vad applikationen för en 221-420 i en gelbox skulle vara. Har du så många ledare som ska grenas av?
Fuggedaboudit.....
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gelboxarna är lite intressanta. Man undrar vad det är för gel egentligen som är superklistrig men ändå släpper utan minsta spår från klämmorna.
Jag är också lite nyfiken på vad applikationen för en 221-420 i en gelbox skulle vara. Har du så många ledare som ska grenas av?
Nu så har jag faktiskt lite svar att ge.tommib skrev:
Gelbox 207-1333, två Wago 221-415 får låtsas vara en 221-420
Fuggedaboudit.....
[bild]
[bild]
1. Jag har pratat med Wago och 221-420 är ej godkänd / kommer ej passa precis som du visar ovan.
Dock var det något som dom skulle ta med sig och fundera på om det kunde vara värt att utveckla den produkten.
2. I mitt fall så har jag en mur som ska belysas med 4 ledslingor samt 6 st ledpunkter (24v på samtliga). Jag har gjort så att dessa dras till en lite kopplingslåda bakom muren där jag vill då koppla ihop dessa. Sen har jag matningen / transformatorn ca 25meter bort.
Går garanterat att göra på flera andra sätt men jag valde 221-420 och ville ha det lite extra skyddat i och med att kopplingslådan kommer ligga i gruset/singlet bakom muren.
3. Som ett substitut till Wagos gelbox så hittade jag gelboxar från Tradeforce Artnr0703423.
I dessa går det att få in en 221-420 och stänga även om det var tajt och en del "gel" tryckes ut. Så det blev min lösningen tillslut.
Klicka här för att svara