E
imported_Benno imported_Benno skrev:
En skalmaster. Inställd på 6mm2 tar den sig precis genom isoleringen.

Lånad bild:
[bild]
Såna där tror jag skoleleverna får ha under utbildning, fullt möjligt att det kan fungera.

Det var någon som skrev att du köpt en kopia, är dessa verkligen så välgjorda?
 
E
P Pin skrev:
Eller så räknar man.

A = pi x r2

Förhållandet mellan diametern (eller radien) för 6mm2 och 10mm2 blir då roten ur 10/6 = 1,29
Alltså 29% som redan sagts och som det framgår av tillverkarens fakta.
Finns ingen procent som sagt, vill du jämföra kan du använda mina länkar och ta reda på hur många kardeler din kabel har och därefter leta upp motsvarande siffror för 10mm2. Därefter kan du räkna ur förhållandet.
 
E El-Löken66 skrev:
Såna där tror jag skoleleverna får ha under utbildning, fullt möjligt att det kan fungera.

Det var någon som skrev att du köpt en kopia, är dessa verkligen så välgjorda?
Skaltången kommer från när jag praktiserade på ett kommunalt elverk. (före kinakopiornas tid)

Wagon kom igår från elbutik.se. Hoppas de inte säljer kopior. Jag mätte den med linjal så det kanske inte är exakt. Kabeln köptes nog för snart 20 år sedan.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
E
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skaltången kommer från när jag praktiserade på ett kommunalt elverk. (före kinakopiornas tid)

Wagon kom igår från elbutik.se. Hoppas de inte säljer kopior. Jag mätte den med linjal så det kanske inte är exakt. Kabeln köptes nog för snart 20 år sedan.
Jaha.

Men kör då med modern kabel med mer koppar i så minskar tvärsnittet.

Men i första hand byter du ledarna, okej.

Tror inte Elbutik säljer kopior eller att dessa är så välgjorda, däremot kan din millimeterstock vara det, därav mätfel.

Du kan inte lägga upp en bild på vad du ska göra, jag blir väldigt orolig och kan knappt sova?
 
  • Haha
David-O och 2 till
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Jaha.

Men kör då med modern kabel med mer koppar i så minskar tvärsnittet.

Men i första hand byter du ledarna, okej.

Tror inte Elbutik säljer kopior eller att dessa är så välgjorda, däremot kan din millimeterstock vara det, därav mätfel.

Du kan inte lägga upp en bild på vad du ska göra, jag blir väldigt orolig och kan knappt sova?
Oroa dig inte. :) Centralen finns 20 mil bort och jag vet inte ännu om det behöver skarvas. Jag var bara nyfiken på hur wagon skulle funka med tänkt 6mm2(?)-kabel och tyckte att den hade dåligt grepp mot förväntat.
 
E
imported_Benno imported_Benno skrev:
Oroa dig inte. :) Centralen finns 20 mil bort och jag vet inte ännu om det behöver skarvas. Jag var bara nyfiken på hur wagon skulle funka med tänkt 6mm2(?)-kabel och tyckte att den hade dåligt grepp mot förväntat.
Har inte testat 6mm2 i Wago 221 men kan göra vid tillfälle om inte någon förekommer. Men de bör ha testat innan de släppte den på marknaden, ganska ny modell va?

Här en instruktionsvideo, gör du exakt lika men får annat resultat?
 
Linjalen är säkert rätt kalibrerad :). Det var cirka 74 trådar.

Linjal med kabel och avskalade trådar, nätverkskontakt och tänger på träyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
Sebandersson och 1 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Kabeln är omärkt, diametern på ledaren är omkring 3mm och yterdiametern cirka 5,5mm.

Fast dom anger ju 2,6mm som maxdiameter på koppartråden........
 
E El-Löken66 skrev:
Finns inga procent, bara en hemsida, katalogen är numera ogiltig. Sen ska du inte ha in isoleringen i klämman heller.
som jag skrev så var procenten något som jag räknade ut, och det gjorde jag för att belysa den faktiska skillnaden i grovlek på kablarna (29 procent) – en skillnad som du beskrev som ...En tia är ju nästan dubbelt så grov som en sexa...

sen kan bara konstatera att den kabel Nexans säljer idag har samma yttermått som den i katalogen från 2013: 4.8 resp 6.2 mm; dagens Draka är en tiondel tunnare än Nexans

även om det förstås är koppararean som är relevant så är det åtminstone för mig lättare att mäta isoleringens yttermått, i stället för att försöka samla ihop alla spretiga koppartrådar till en tätt sammanhållen, cirkelformad kabel som låter sig mätas

E El-Löken66 skrev:
Men kör då med modern kabel med mer koppar i så minskar tvärsnittet.
menar du på fullt allvar att kopparens renhet skulle gått upp de senaste åren till den grad att man kan göra tunnare kablar och som skulle göra att en gammal kabel inte passar i en kopplingsplint medan en ny skulle göra det? jag noterar att den RK du länkade till var 0,2mm grövre än "min antika" Nexans-kabel

E El-Löken66 skrev:
Men de bör ha testat innan de släppte den på marknaden, ganska ny modell va?
jag tror säkert att dom har testat innan den kom på marknaden och att marknaden har testat den genom åren – den fick till exempel UL-godkännande för mer två år sedan

T Taxture skrev:
Fast dom anger ju 2,6mm som maxdiameter på koppartråden
lite lurigt... man anger AWG 10 vilket kan översättas till en solid 2.6mm koppartråd (6 mm²), men jag tror att man ska tolka det vidare som ..eller dess flertrådiga ekvivalent... vilket blir dryga 3mm för 6mm²

imported_Benno imported_Benno skrev:
Det var cirka 74 trådar.
det stämmer bra med Nexans uppbyggnad av sina flertrådiga kablar – dom kör med 72 trådar, både i 6 och 10 mm² kabel

du har inte ett skjutmått? du mätte 5.5mm vilket är alldeles för tjockt för en vanlig 6-kvadratare, men är också lite för lite för 10 kvadrat; sen kan man mäta på de separata koppartrådarna också – för 6mm² ska koppartrådarna vara cirka 0,31mm och för 10mm² cirka 0.41mm när det är 72 trådar i kabeln

man kan också lägga alla mätningar åt sidan och fundera på din kabels proveniens – vad har den för ursprung – varför tror du att det är en 6-kvadratare? kan du skaffa en garanterad 6-kvadratare att testa med? och sen återstår förstås den verkliga frågan att grunna på – vad är det som sitter i huset tjugo mil bort?
 
  • Gilla
claesborjesson och 2 till
  • Laddar…
Blå elektrisk kabel ansluten till en genomskinlig Wago 221-klämma mot en verktygsbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Transparent Wago 221 anslutningsklämma med en blå 6mm kabel ansluten mot en bakgrund av verktygslådor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


RQ 6mm i wago 221, måste vara någon gammal tjock tråd du fått tag på...
 
  • Gilla
Dowser4711 och 8 till
  • Laddar…
harka harka skrev:
lite lurigt... man anger AWG 10 vilket kan översättas till en solid 2.6mm koppartråd (6 mm²), men jag tror att man ska tolka det vidare som ..eller dess flertrådiga ekvivalent... vilket blir dryga 3mm för 6mm²
Fast jag har för många pr sedan fått höra att man numera anger mått efter hur stor ström kabeln klarar...... så en 6mm² behöver inte vara 6mm² i mått,......
 
E
harka harka skrev:
som jag skrev så var procenten något som jag räknade ut, och det gjorde jag för att belysa den faktiska skillnaden i grovlek på kablarna (29 procent) – en skillnad som du beskrev som ...En tia är ju nästan dubbelt så grov som en sexa...

sen kan bara konstatera att den kabel Nexans säljer idag har samma yttermått som den i katalogen från 2013: 4.8 resp 6.2 mm; dagens Draka är en tiondel tunnare än Nexans

även om det förstås är koppararean som är relevant så är det åtminstone för mig lättare att mäta isoleringens yttermått, i stället för att försöka samla ihop alla spretiga koppartrådar till en tätt sammanhållen, cirkelformad kabel som låter sig mätas



menar du på fullt allvar att kopparens renhet skulle gått upp de senaste åren till den grad att man kan göra tunnare kablar och som skulle göra att en gammal kabel inte passar i en kopplingsplint medan en ny skulle göra det? jag noterar att den RK du länkade till var 0,2mm grövre än "min antika" Nexans-kabel



jag tror säkert att dom har testat innan den kom på marknaden och att marknaden har testat den genom åren – den fick till exempel UL-godkännande för mer två år sedan



lite lurigt... man anger AWG 10 vilket kan översättas till en solid 2.6mm koppartråd (6 mm²), men jag tror att man ska tolka det vidare som ..eller dess flertrådiga ekvivalent... vilket blir dryga 3mm för 6mm²



det stämmer bra med Nexans uppbyggnad av sina flertrådiga kablar – dom kör med 72 trådar, både i 6 och 10 mm² kabel

du har inte ett skjutmått? du mätte 5.5mm vilket är alldeles för tjockt för en vanlig 6-kvadratare, men är också lite för lite för 10 kvadrat; sen kan man mäta på de separata koppartrådarna också – för 6mm² ska koppartrådarna vara cirka 0,31mm och för 10mm² cirka 0.41mm när det är 72 trådar i kabeln

man kan också lägga alla mätningar åt sidan och fundera på din kabels proveniens – vad har den för ursprung – varför tror du att det är en 6-kvadratare? kan du skaffa en garanterad 6-kvadratare att testa med? och sen återstår förstås den verkliga frågan att grunna på – vad är det som sitter i huset tjugo mil bort?
Du har måtten i inlägg #29 redan, kanske du mäter inklusive plastisolering? Men den går ju inte in i kopplingsklämma.

Det med skjutmått kan du skippa då det saknar relevans och bara är högst ungefärligt. Funkar bra i mellanstadiemattematiken, tyvärr ej i verkligheten.

Har du någon gång jobbat med äldre kablar så märker du att det är en enorm skillnad, ju grövre areor desto tydligare märks det.
 
Redigerat:
E
alm82 Andreas La Motte skrev:
[bild]
[bild]

RQ 6mm i wago 221, måste vara någon gammal tjock tråd du fått tag på...
TS kabel var ju 30 år gammal, men den gick ändå in. Finns ingen chans i att en 10mm2 på något sätt skulle kunna gå in.

Rätt svårt att ta fel på en 6 och 10 mm2 också, det är ju nästan dubbelt så grovt.

Hur länge har Wago 221 funnits för 6mm2, kom det 2020 eller, innan fanns det bara till 5 har jag för mig.
 
Redigerat:
  • Wow
Magnus E K
  • Laddar…
E El-Löken66 skrev:
Du har måtten i inlägg #29 redan.
det är en fin tabell på olika mått du har där, men man får väl jämföra äpplen med äpplen och inte med päron?

redan från TS allra första inlägg framgår att det är en flertrådig kabel som ställer till det – din tabell för NKT-kabel anger 3.4 mm diameter på kopparn, Nexans har 3.2 mm diameter

sen att en solid EK är mycket grannare än flertrådiga kablar är mestadels ren matematik, men ska jag tolka det som att ditt råd till TS är att köra med solid 6mm² koppartråd [gissningsvis i elcentralen] i stället för mångtrådig 6-kvadratare?

E El-Löken66 skrev:
kanske du mäter inklusive plastisolering?
det skiljer cirka 30% i grovlek mellan 6mm² naken koppar och 10mm² naken koppar, liksom det skiljer cirka 30% i yttermått på en RQ6 och RQ10

E El-Löken66 skrev:
Det med skjutmått kan du skippa då det saknar relevans och bara är högst ungefärligt. Funkar bra i mellanstadiemattematiken, tyvärr ej i verkligheten.
hur hjälper det TS? hur ska han kunna mäta kabelns grovlek med hjälp av ditt ögonmått och din handkänsla?
 
  • Gilla
claesborjesson
  • Laddar…
E
harka harka skrev:
det är en fin tabell på olika mått du har där, men man får väl jämföra äpplen med äpplen och inte med päron?

redan från TS allra första inlägg framgår att det är en flertrådig kabel som ställer till det – din tabell för NKT-kabel anger 3.4 mm diameter på kopparn, Nexans har 3.2 mm diameter

sen att en solid EK är mycket grannare än flertrådiga kablar är mestadels ren matematik, men ska jag tolka det som att ditt råd till TS är att köra med solid 6mm² koppartråd [gissningsvis i elcentralen] i stället för mångtrådig 6-kvadratare?



det skiljer cirka 30% i grovlek mellan 6mm² naken koppar och 10mm² naken koppar, liksom det skiljer cirka 30% i yttermått på en RQ6 och RQ10



hur hjälper det TS? hur ska han kunna mäta kabelns grovlek med hjälp av ditt ögonmått och din handkänsla?
Hej, det behövs inte mätas, det fungerar bara då Wago 221 klarar samtliga förekommande 6 kvadratskablar på marknaden.

Jag antar att TS inte bara ska stoppa in en ledare i klämman utan möjligen en till och då det inte tycks gå att dra om enkelt kan det mycket väl vara EK.

Det vanliga i centraler heter idag RQ, FK finns inte i de dimensionerna.

Du behöver inte räkna om något för att se att 10 nästan är dubbelt så mycket som 6, likadant är 2,5 nästan dubbelt mot 1,5.

Det vill säga, tar du 4 stycken 2,5mm2 så pressas dessa perfekt i en presshylsa avsedd för 10mm2. Att räkna ut diametrar i dessa sammanhang är verkligen att gå över havet efter vatten.

Tror du fått förklarat för dig vid ett par tillfällen nu att måttet anger ledningsförmågan för att kunna sätta rätt säkring bakom, inte något fysiskt mått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.