70 701 läst ·
552 svar
71k läst
552 svar
”WAF”, eller er partners ignorans för energifrågor?
Det låter inte som det är okunskap eller att man inte bryr sig, det låter mer som en protest mot systemet av henne och jag förstår det, jag är inte så imponerad heller över att folk är så nöjda med att jaga billiga timmar och leva efter en pristariff. Men det är som det är och man får göra vad man kan.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Vill hon bara provocera mig eller vad är det frågan om?
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Ekonomiskt är det egentligen inga problem, det är mer av en principfråga.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Hur har ni fått med er partner, och resten av familjen, på tåget?
Mellan er två låter det mer som kommunikation som inte fungerar, hade ni kunnat kommunicera hade du vetat varför hon gör så, prova ett seriöst samtal.
Jag har två barn och sambo, bor i villa med elbil och VP och jag ver redan att jag hade varit den enda som jagat pristimmar och effekttoppar i detta huset, jag kommer nog inte strida för det utan det får bli som det blir och frågar sambon sen varför det blivit dyrare så förklarar jag. Annars åker jag nog bara med.
Om min fru hade gjort det, utan att vi verkligen behövt det, så hade jag sagt åt henne att hon fick sköta det själv eller flytta.J JohanLun skrev:Det finns bara en lösning på detta, hemautomation. Styr detta så hon tappar kontrollen.
Jäklar vilket gnäll när jag ströp varmvattenproduktion under dyra timmar.
Dock fick jag backa lite och låta det gå ned till typ 40 grader och sen lägga mig där. Jag tänkte att familjen kunde lära sig att duschar man varmt och länge tex kl 18 på kvällen så blir det tillslut kallt. Antingen duschar man kortare eller en annan tid.
Diskmaskinen tänker jag du kunde styra med en IKEA (jag tror den heter) knyckla, vattenavstäning. Fimpa tillförseln så kommer maskinen inte starta, eller ta en paus. Snällare än att styra på att fimpa elen, det kan göra att programmet nollställs. Torktumlare skulle man i princip kunna blocka dyra tider.
Nu kör jag tvätt och tork och disk nästan närsomhelst på dygnet, men försöker jobba med billaddning och varmvatten då jag tror de slår mest på effektavgiften och elpriset.
/ Hälsningar, Fredrik
"Vill du ha rätt eller vara lycklig", är frågan.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
Hon är en smart tjej (ingenjör) som vet hur saker funkar, vi har även genom åren diskuterat en del energifrågor.
Men, senaste året har hon fullständigt skitit i allting gällande timpriser, effektavgifter osv.
Det körs halvfulla diskmaskiner på dyraste timmarna. Det samkörs varenda maskin i huset som slår hårt på effektavgiften osv osv.
Vad ska jag göra? Känns ju inte som det är en fråga som är värd att bråka om allt för mycket men det skär i mig när hon gör såhär.
Jag har jobbat inom energisektorn sedan 2017 och tycker det väldigt jobbigt att min egen fru inte respekterar det jag förespråkar på mitt arbete varje dag.
Min fru går all in och kollar appen konstant och när det är bäst att tvätta, köra diskmaskinen, om det är ok att basta (även om man gjort nåt välförtjänt /varit skogen och fixat med träd/ved så struntar vi i vad det kostar) osv. Hon anv appen flitigare än mig.
Vi har fått grabben att snabbduscha, ev beror det på hans diagnos att "har man sagt en sak och varför så är det så". Han har verkligen duschat fort.
Sen vet inte de vad slutnotan kommer på för den betalar jag. Jag kanske nämner nån gång att den månaden hade vi x000kr
Vi har fått grabben att snabbduscha, ev beror det på hans diagnos att "har man sagt en sak och varför så är det så". Han har verkligen duschat fort.
Sen vet inte de vad slutnotan kommer på för den betalar jag. Jag kanske nämner nån gång att den månaden hade vi x000kr
Hur mycket sparar ni varje månad?J Jerpa skrev:Min fru går all in och kollar appen konstant och när det är bäst att tvätta, köra diskmaskinen, om det är ok att basta (även om man gjort nåt välförtjänt /varit skogen och fixat med träd/ved så struntar vi i vad det kostar) osv. Hon anv appen flitigare än mig.
Gör dig själv en tjänst. Köp en fin höstbukett till frun din, krama om henne och säg att hon inte ska betunga sig med att fundera kring detta med eltoppar, kurvor och sånt.
Det är bara dumheter med effekttariffer och andra liknande initiativ där alla medborgare "bara" ska göra "den här lilla grejen också". Det blir för mycket, för alla, med allt trams.
Det är bara dumheter med effekttariffer och andra liknande initiativ där alla medborgare "bara" ska göra "den här lilla grejen också". Det blir för mycket, för alla, med allt trams.
Jag tror det är en väldigt liten del av befolkningen som "går igång" på att försöka spara några hundralappar i månaden på att leva som en slav under klocka, elpristabeller, effektuttag. Man vill leva sitt liv och köra diskmaskinen, tvättmaskinen, spisen, torktumlaren och airfryern när det passar in i livspusslet istället för när elmarknaden säger att man borde. Äta i rimlig tid, och få hushållssysslorna avklarade innan man är för trött. Man vill ta sin varma dusch, dammsuga eller köra hårtorken när man vill, inte klockan 23:45 eftersom det är billigast då.P PurreP skrev:Jag blir fasen tokig på min fru gällande elhushållning.
De som hittat på kvartslånga tidstariffer är små fascister som avskyr mänsklig frihet, spontanitet och kreativitet. De som avskyr god mat eftersom köttfärssåsen och spaghettin inte får kokas samtidigt, utan måste kokas efter varandra så att inte effekttariffen blir för hög. De avskyr folkhälsa, för naturligtvis skall folk kliva upp mitt i natten och flytta kläderna från tvättmaskinen (som kördes igång sent efter att diskmaskinen var klar) till torktumlaren, så att den kan gå när det är billigast. Särskilt måndagar och torsdagar, eftersom ni inte brukar ladda elbilen då.
Inte ens George Orwell eller Kafka hade kunnat hitta på ett så infernaliskt sätt att kontrollera människor som man gör med kvartslånga effekttariffer. När jag blir diktator i det här landet så skall de väck!
Jag, som många andra, lockas snarare av att det är ett optimerings problem som går med automatisering och rutiner övervinna.
Andra roas med att slå på en boll för att vinna.
När det inte kostar något extra i komfort att knuffa på förbrukningen är det ju en dubbel vinst.
Jag har inte offrat komfort för detta (min första vv styrning gjorde det men det har jag ändrat på).
När det inte kostar något extra i komfort att knuffa på förbrukningen är det ju en dubbel vinst.
Jag har inte offrat komfort för detta (min första vv styrning gjorde det men det har jag ändrat på).
Avdödning tar tid.pacman42 skrev:
Lösningen är inte att sänka temperaturen hela tiden, det man skall göra är att enbart värma vattnet när elen är billig. Då hinner det inte bli någon legionella. Jag värmer en gång per dygn till drygt 59°C. Det blir ingen legionella då.
Att man höjer temperaturen ännu mer förmått stoppa legionella handlar mer om att värmen i vattnet skall döda bakterier längre ut i systemet än vid VVB. Men det argumentet håller inte, för den korta tid som vattnet befinner sig där så hinner inte bakterierna då ändå.
Rådet är istället att spola igenom varmvattenkranarna någon gång i veckan. Det går med för att hålla borta legionellan än att göra legionellakörningar.
Jag har inte hört någon som har fått legionella för att man inte gör legionellakörningar, att däremot ställa ned tempen, det ökar risken kraftigt.
Och utmaningen om man vill avdöda hela vägen ut i systemet är att temperaturen är så hög hela vägen ut ur blandaren.
Även om Fastigheten har en bra fungerande VVC så tar den det bara fram till den vänder.
Så i praktiken så behöver alla tappställen vara öppna och varmvatten på gärna 95 grader rinna i minst 5 min.
Jag känner att när politiker och elbolag nu har saboterat detta totalt, så är den enda lilla glädje jag har kvar att göra smart elanvändning till en sport. Har ingen aning om hur mycket eller lite jag sparar.J JohanLun skrev:Jag, som många andra, lockas snarare av att det är ett optimerings problem som går med automatisering och rutiner övervinna.
Hejlilytwig skrev:
Jag har värmepump, elbil, solceller och smartstyrning.
Att temperaturen på varmvattnet går ner under kortare tid innebär inte att det bildas legionella. Det tar 1-2 veckor. Om temp går över 60 grader en gång veckan så räcker det. Jag har kört värme på VVB under 4 tim per dygn sedan 1995. Familjen läde sig snabbt att långa och varma duschar gjorde att varmvattnet "tog slut". Det händer fortfarande någon gång per år. Iofs har jag numera smart styrning på VVB, så att om någon bastar eller badar så "boostar" VVB per automatik. Men det har med komfort att göra, inte legionella.
Är denna lösning på varmvatten demokratiskt förankrat hos hela familjen eller är det något beslut du fattat själv?😉😅
Ofta är den här typen av lösningar styrd av en person och tyvärr oftast av en man..
Hemma hos mig är det en ständig diskussion om vilken inomhustemperatur vi skall ha där jag som vill ha några grader högre alltid förlorar med motiveringen att jag får ta på mig mer kläder.
Diskussionerna är dock aldrig ur ett ekonomiskt perspektiv utan ur vilken temperatur man står ut i.
/ Björkskär
Och eftersom ingen har 95 grader men vi lever ändå så verkar det ju funka, rent empiriskt...W weddmark skrev:Avdödning tar tid.
Och utmaningen om man vill avdöda hela vägen ut i systemet är att temperaturen är så hög hela vägen ut ur blandaren.
Även om Fastigheten har en bra fungerande VVC så tar den det bara fram till den vänder.
Så i praktiken så behöver alla tappställen vara öppna och varmvatten på gärna 95 grader rinna i minst 5 min.
Igen, om man lever normalt och använder vatten och spolar varje dag eller vecka så sköljs den lilla mängden bakterier bort.
Utbrotten sker ju i större anläggningar där det är helt felbyggt, eller stått stilla i månader.
Så länge man inte får tillväxt så är det bra. Och om man spolar i kranarna så får man ingen tillväxt i dessa delar av rörsystemet. Den tillväxt som funnits spolar man ut. Det är i praktiken i en villa i själva VV-beredaren som sådan tillväxt som är farlig kan ske och då bara genom att man har för låg temperatur där kontinuerligt. Men sen kan jan ju ställa till det för sig genom att ha en ledning som sällan används som ligger nära en värmeldning för elementen eller liknande, men sannolikheten för legionella är extremt låg om man håller närmare 60 grader i VVBn under några timmar en gång per dygn. Jag värmer vattnet till 59 grader en gång per dygn och detta sker några timmar innan tidigaste användning av vattnet.W weddmark skrev:Avdödning tar tid.
Problemet med legionella (det är därifrån namnet kommer) är om man inte har tillräckligt varmt vatten och det dessutom får svalna under långa delar av dagen - som när soldaterina på en legion bara duschar en gång om dagen och har långa oisolerade ledningar dit med många stickspår. Dessutom används inte alla avstickare kontinuerligt. Därför blev soldater sjuka.
Legionella i Sverige är nästan uteslutande vid kylanläggningar och liknande där vattenånga släpps ut och man ka få en konstant för låg temperatur. Jag kommer ihåg att man spred legionella från en AC på taket till Kista galleria.
Askes (betoning på andra stavelsen) är ett härligt ord. Stjärna i himlen!Claes Sörmland skrev: