Hej!

Jag ska bygga ett utekök och hade tänkt ansluta det utan att behöva gräva ner vattenledningar på frostsäkert djup. Under trallen kommer jag in i husgrunden till pannrummet där jag har både varmt och kallt vatten samt avlopp hängande fritt tillgängligt i taket (f.n. kopplat till köket som är ovanför).

Min tanke är att sätta in två stycken frostsäkra vattenutkast (t.ex. https://www.byggmax.se/vattenutkastare-gustavsberg-p672745) för varmt resp kallt vatten. De kommer sitta som lägsta punkt för utomhusrören, så en dräneringsventil direkt kopplat på utkastet borde kunna tömma hela utomhussystemet? Enklast möjilgt blir en T-koppling med ballofix eller kultappventil där ena grenen går med pex-rör till mitt utekök och den andra är öppen för tömning.

För avlopp från handfatet tänker jag att jag kanske kan koppla 32mm PEM direkt? Blir enklare att lägga ner en slang och dra den genom väggen men kan så klart också dra rör.

Min tanke är att göra så mycket förarbete som jag kan innan jag tar hit en VVS-firma för att ansluta till vatten och avlopp inne i pannrummet.

Jag har ett par frågor jag klurar på som jag inte lyckats hitta bra svar på:
  1. Finns det risk för att ballofix-kranar fryser även om de är öppna, dvs, kan det bli vatten kvar i dem? Har förstått att det kan vara ett problem med kultappsventiler
  2. Behöver jag även kunna dränera inomhus? Om utkasten är frostsäkra så har jag förstått det som att det inte behövs?
  3. Behöver avloppet också frostsäkras på något sätt? Det kommer ligga i fall hela vägen till anslutningen inomhus och där kommer ju inte stå något vatten om det inte blir stopp av någon anledning? (och då har jag större problem än att jag inte kan skölja av en skärbräda i uteköket)
  4. Jag har hört rykten om att enspaksblandare riskerar att frysa även om man tömmer och öppnar så gott man kan, stämmer det så man bör satsa på typ en sån här? (https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...mattsson-31590610-spolblandare-160-cc-2363389)

Stort tack för vägledning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.