Hej!

Jag har länge varit sugen på att göra en murad pizzaugn på baksidan och nu bestämt mig. Brevid pizzaugnen tänkte jag har lika stor bänkyta så total area blir ca 2,4x1,2m. Jag har researchat mycket om pizzaugnen men när jag satte igång med grävandet för att gjuta bottenplatta fick jag lite funderingar.

Baksidan på tomten är sluttande berg som sprängts bort mot tomten, och där jag vill ha pizzaugnen är mot den vertikala väggen som blivit.

Det jag nu funderar på är hur jag bäst gör bottenplattan. När jag grävt ut så mycket jag kan (ca 40cm djupt kanske) så hittar jag lite fast berg på ena sidan, men inte på andra, utan längst ner tror jag det ligger sprängsten och sen makadam som senare blandats upp lite med jord.

En tanke jag hade var att ankra armeringsjärn i berget på den sidan där det finns fast berg, och längs med hela sidan fyller jag med ca 15-20cm makadam och gjuter plattan där på.

Är detta en dålig ide? Tänker om marken & berg kanske rör sig olika...

Funderar på om man ska försöka förankra mer i berget, jag har massor av bra bergyta jag skulle kunna använda till exempel tex fästa fler armeringsjärn på baksidan som sedan gjuta in i både bottenplattan samt även den övre plattan jag tänkte gjuta som bänkskiva.

Nån som har tips eller andra ideer?

La upp två bilder så de blir enklare att förstå hur de ser ut.

• IMG_20260707_113325.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260707_113318.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Farstatjej90
Det kommer bli jättebra! Jag hade också förankrat i berget men det är ju bäst om du har berg även under
Riktigt fin plats för en pizzaugn !

All armering bör kapslas in av betongen, annars kommer den att rosta.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.