Hej!

Jag har länge varit sugen på att göra en murad pizzaugn på baksidan och nu bestämt mig. Brevid pizzaugnen tänkte jag har lika stor bänkyta så total area blir ca 2,4x1,2m. Jag har researchat mycket om pizzaugnen men när jag satte igång med grävandet för att gjuta bottenplatta fick jag lite funderingar.

Baksidan på tomten är sluttande berg som sprängts bort mot tomten, och där jag vill ha pizzaugnen är mot den vertikala väggen som blivit.

Det jag nu funderar på är hur jag bäst gör bottenplattan. När jag grävt ut så mycket jag kan (ca 40cm djupt kanske) så hittar jag lite fast berg på ena sidan, men inte på andra, utan längst ner tror jag det ligger sprängsten och sen makadam som senare blandats upp lite med jord.

En tanke jag hade var att ankra armeringsjärn i berget på den sidan där det finns fast berg, och längs med hela sidan fyller jag med ca 15-20cm makadam och gjuter plattan där på.

Är detta en dålig ide? Tänker om marken & berg kanske rör sig olika...

Funderar på om man ska försöka förankra mer i berget, jag har massor av bra bergyta jag skulle kunna använda till exempel tex fästa fler armeringsjärn på baksidan som sedan gjuta in i både bottenplattan samt även den övre plattan jag tänkte gjuta som bänkskiva.

Nån som har tips eller andra ideer?

La upp två bilder så de blir enklare att förstå hur de ser ut.

• IMG_20260707_113325.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_20260707_113318.jpg
    Skapa konto
Farstatjej90
Det kommer bli jättebra! Jag hade också förankrat i berget men det är ju bäst om du har berg även under
Riktigt fin plats för en pizzaugn !

• Gilla
Einarssongbg
  • Laddar…
All armering bör kapslas in av betongen, annars kommer den att rosta.

• Gilla
Einarssongbg
  • Laddar…
Rimliga tankar
Gjuter du mot berget behöver du troligen inte förankra betongen i berget, ser ut att luta från altanen och har skrovlig yta så att betongkonstruktionen skulle stjälpa finner jag osannolikt. Det blir ju viss förtagning mot berget.

Kör du kemankare och armeringsjärn i berget så kan det bli att det hänger i järnen om marken under skulle sätta sig. Men armeringsjärn klarar mycket i drag och skjuv så det är nog inga problem.

Du får gärna skissa på dina bilder hur du tänkte med skivan

har bara ett tips bygg inte pizzaugn för liten bara om ni gillar att ha gäster eller familjen där

• Gilla
Einarssongbg
  • Laddar…
Hur gediget känns berget?

Jag tänker att det skulle kunna gå att gjuta två "konsoller" ut från skärningen mellan markytan och berget, så slipper du bekymra dig för tjälen.

• Gilla
Einarssongbg
  • Laddar…
Herr Dom Herr Dom skrev:
Rimliga tankar
Gjuter du mot berget behöver du troligen inte förankra betongen i berget, ser ut att luta från altanen och har skrovlig yta så att betongkonstruktionen skulle stjälpa finner jag osannolikt. Det blir ju viss förtagning mot berget.

Kör du kemankare och armeringsjärn i berget så kan det bli att det hänger i järnen om marken under skulle sätta sig. Men armeringsjärn klarar mycket i drag och skjuv så det är nog inga problem.

Du får gärna skissa på dina bilder hur du tänkte med skivan
Nä, så jag tänker också.

Lutar egentligen inte mot altanen utan berget är ganska vertikalt. Tänker att jag kör kemankare på både övre och undre platta, samt i hörnet mot altanen på den sidan jag har fast berg under. Då blir de egentligen bara ett hörn som hamnar stående på bara makadam. Se mina fina bilder nedan :)

De gröna områdena blir hörn som plattan kan vila på, kanske med stöd av något armeringsjärn här och där.

Det gul-orange inringade området är också fast berg, fast ca 20cm längre ner. skulle kunna ha en lite betongpelare som går ner så att den står på fast underlag där också.

Vikten av pizzaugnen kommer också hamna på högra sidan, där jag kommer ha fast berg under. sen kommer ju själva betongplattorna väga en hel del även på andra sidan, mest där jag är orolig egentligen... :)

jobbar ju som konstrukör så är väl lite arbetsskadad, tyvärr jobbar jag mest med stål och plåt i fordonsindustrin, och inte inom bygg :)

1783456132986.png
Skapa konto
1783456364766.png
Skapa konto

Redigerat:
M maria01 skrev:
har bara ett tips bygg inte pizzaugn för liten bara om ni gillar att ha gäster eller familjen där
Nej då, researchat väl, blir 80cm invändig diameter. 2-3 pizzor samtidigt :)
kashieda kashieda skrev:
Hur gediget känns berget?

Jag tänker att det skulle kunna gå att gjuta två "konsoller" ut från skärningen mellan markytan och berget, så slipper du bekymra dig för tjälen.
Du tänker som en "ikea-hylla" ut från berget med "trianglar" som går som man fäster i berget, likt man fäster en hylla på väggen? kanske går, men känns lite risky.

• Gilla
maria01 och 1 till
  • Laddar…
E Einarssongbg skrev:
Du tänker som en "ikea-hylla" ut från berget med "trianglar" som går som man fäster i berget, likt man fäster en hylla på väggen? kanske går, men känns lite risky.
Japp, typ så. Jag ser från din skiss att du tänkt dig tre "ben". Längst ner typ 20 cm djupt och sen lutning uppåt. Då får du lite stöd från marken längst in och slipper sparka i med tårna 😋

Vad är det gula du ritat mellan plattorna? Leca-block?

Jag hade iaf gjutit bottenplattan och kört någon schablonarmeringsnät. Typ Ø8s150 (N8150) om det finns på ditt varuhus. Du kan förankra den i berget med kemankare eller expanderbruk, beakta att om glapp uppstår mellan berg och betong kommer armeringen där att rosta i förtid.

Se till så din ugn får stöd som för lasten ned till bottenplattan. Som du ritat i gult med även en i bakkant.

Jag hade inte förankrat bordskivan mot berget, känns som det kan uppstå en del tvångskrafter och det blir som en konsol.

Packa makadamen och gjut så bör du inte få större sättningsproblem, det är iprincip bara egentyngder och det blir väldigt lågt marktryck.

Som konstruktör har du väl god koll på statik i allmänhet?
Se dina betongdelar som balkar med stöd och där det uppstår dragspänningar behöver du armering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.