6 088 läst ·
43 svar
6k läst
43 svar
VVS-rör endast 20 mm från kaklad vägg i nyrenoverat badrum.
Jag förstår, då skulle jag nog säga att besiktningsmannen gör fel. Fanns inte säker vatten avtalat så kan man inte åberopa det vid en besiktning, samt att det var fråga om renovering och att då är det inte rimligt att dra om rören i anslutande rum för att få ett större avstånd från vägg.N Nina Sol skrev:
Är det fråga om en skada som uppstått eller bara generellt påpekande av fel?
Generellt påpekande av fel.FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag förstår, då skulle jag nog säga att besiktningsmannen gör fel. Fanns inte säker vatten avtalat så kan man inte åberopa det vid en besiktning, samt att det var fråga om renovering och att då är det inte rimligt att dra om rören i anslutande rum för att få ett större avstånd från vägg.
Är det fråga om en skada som uppstått eller bara generellt påpekande av fel?
Som sagt undersökningsplikt. Den gäller för alla, oavsett om du är vvs-ingenjör eller pilot. Du kan inte reklamera något i efterhand för att du inte hade kunskapen vid köpet men sen införskaffade den i efterhand.N Nina Sol skrev:
Jag vet inte men skulle bli extremt förvånad om de har något att hämta. Kanske de blivit sura på dåligt fall och sen har det spårat ur i huvudet lite för dem. Klart att man inte river något badrum för det och att ett par rör är för nära vägg enligt nyare standard.N Nina Sol skrev:
Medlem
· Stockholm
· 1 022 inlägg
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
Det stora problemet är väl att folk resonerar som vanligt. Ett renoverat badrum är för många och även försäkringsbolaget ett rum som uppfyller dagens standard. man utgår liksom från det och kanske inte ens kollar någonting..........Det finns som sagt inga lagar man måste följa vid renovering. man kan snygga till ett badrum från 1930 med kakel och lite nya möbler men det är fortfarande från 1930 rent tekniskt trots "renoverat" Finns heller inga krav på att avvikelserapporter ska lämnas eller finnas tillgängliga. Det är ju oftast något som utförande firma skriver för att ha ryggen fria själva.
Var rören kommer ut från väggen är inga som helst problem att se så säljaren har ju knappast nåt att oroa sig för.
Var rören kommer ut från väggen är inga som helst problem att se så säljaren har ju knappast nåt att oroa sig för.
Jag kan inget om BRF:er och undersökningsplikt men det handlar inte om vad en lekman hade kunnat upptäcka utan vad en person med rätt kunskap kan upptäcka.N Nina Sol skrev:
Annars hade ju i princip allt varit dolda fel eftersom en lekman missar 95% av felen skulle jag säga.
Moderator
· Stockholm
· 56 260 inlägg
Skall allt vara helt rätt, så skall det finnas en avvikelse inskriven i våtrumsintyget. Finns inte den, så är det hypotetiskt tänkbart att köparen kan hävda att utförandet inte är fackmannamässigt.N Nina Sol skrev:
Å andra sidan är det nog inget som säger att du måste dela med dig av våtrumsintyget, om det ens finns.
Medlem
· Västernorrland
· 11 695 inlägg
nej det stämmer inte, det är inte förbjudet att renovera på fel sätt.
Om ägaren renoverar själv finns självklart inget intyg i de flesta fall.H hempularen skrev:Skall allt vara helt rätt, så skall det finnas en avvikelse inskriven i våtrumsintyget. Finns inte den, så är det hypotetiskt tänkbart att köparen kan hävda att utförandet inte är fackmannamässigt.
Å andra sidan är det nog inget som säger att du måste dela med dig av våtrumsintyget, om det ens finns.
Klicka här för att svara