N Nina Sol skrev:
vi är inte i tvist med entreprenörerna utan med köparna
Jag förstår, då skulle jag nog säga att besiktningsmannen gör fel. Fanns inte säker vatten avtalat så kan man inte åberopa det vid en besiktning, samt att det var fråga om renovering och att då är det inte rimligt att dra om rören i anslutande rum för att få ett större avstånd från vägg.
Är det fråga om en skada som uppstått eller bara generellt påpekande av fel?

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Jag förstår, då skulle jag nog säga att besiktningsmannen gör fel. Fanns inte säker vatten avtalat så kan man inte åberopa det vid en besiktning, samt att det var fråga om renovering och att då är det inte rimligt att dra om rören i anslutande rum för att få ett större avstånd från vägg.
Är det fråga om en skada som uppstått eller bara generellt påpekande av fel?
Generellt påpekande av fel.

N Nina Sol skrev:
Köparen har en undersökningsplikt. Rören var väl knappast dolda? De lär inte komma någon vart med det där.

• Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
FlugfiskarniJämtland FlugfiskarniJämtland skrev:
Köparen har en undersökningsplikt. Rören var väl knappast dolda? De lär inte komma någon vart med det där.
Frågan är om en lekman utan VVS-kunskaper förmodas ha kunskap kring det?

N Nina Sol skrev:
Som sagt undersökningsplikt. Den gäller för alla, oavsett om du är vvs-ingenjör eller pilot. Du kan inte reklamera något i efterhand för att du inte hade kunskapen vid köpet men sen införskaffade den i efterhand.

• Gilla
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
nikasp
N Nina Sol skrev:
Jag vet inte men skulle bli extremt förvånad om de har något att hämta. Kanske de blivit sura på dåligt fall och sen har det spårat ur i huvudet lite för dem. Klart att man inte river något badrum för det och att ett par rör är för nära vägg enligt nyare standard.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
N Nina Sol skrev:
Ja. Det åligger dig ansvar att gå igenom det du köper

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
N Nina Sol skrev:
Besiktningsmannen var anlitad av säljare
Nej köpare menar du. 😉

Det stora problemet är väl att folk resonerar som vanligt. Ett renoverat badrum är för många och även försäkringsbolaget ett rum som uppfyller dagens standard. man utgår liksom från det och kanske inte ens kollar någonting..........Det finns som sagt inga lagar man måste följa vid renovering. man kan snygga till ett badrum från 1930 med kakel och lite nya möbler men det är fortfarande från 1930 rent tekniskt trots "renoverat" Finns heller inga krav på att avvikelserapporter ska lämnas eller finnas tillgängliga. Det är ju oftast något som utförande firma skriver för att ha ryggen fria själva.
Var rören kommer ut från väggen är inga som helst problem att se så säljaren har ju knappast nåt att oroa sig för.

• Gilla
nikasp och 2 till
  • Laddar…
Farstatjej90
N Nina Sol skrev:
Jag kan inget om BRF:er och undersökningsplikt men det handlar inte om vad en lekman hade kunnat upptäcka utan vad en person med rätt kunskap kan upptäcka.

Annars hade ju i princip allt varit dolda fel eftersom en lekman missar 95% av felen skulle jag säga.

• Gilla
Fairlane och 4 till
  • Laddar…
N Nina Sol skrev:
Jag som privatperson och det finns ingen faktura. O i det här fallet verkar det inte spela roll att det dock är förväntad professionell hantverkare som utfört arbetet.
Skall allt vara helt rätt, så skall det finnas en avvikelse inskriven i våtrumsintyget. Finns inte den, så är det hypotetiskt tänkbart att köparen kan hävda att utförandet inte är fackmannamässigt.

Å andra sidan är det nog inget som säger att du måste dela med dig av våtrumsintyget, om det ens finns.

nej det stämmer inte, det är inte förbjudet att renovera på fel sätt.

H hempularen skrev:
Skall allt vara helt rätt, så skall det finnas en avvikelse inskriven i våtrumsintyget. Finns inte den, så är det hypotetiskt tänkbart att köparen kan hävda att utförandet inte är fackmannamässigt.

Å andra sidan är det nog inget som säger att du måste dela med dig av våtrumsintyget, om det ens finns.
Om ägaren renoverar själv finns självklart inget intyg i de flesta fall.

Fairlane Fairlane skrev:
Nej köpare menar du. 😉
Just det, precis menar köpare 😅👍

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.